Adrián Campos nasměroval k úspěchu i Alonsa. Jeho vlastní sen o F1 ale zkrachoval

Adrián Campos se sice neprosadil v F1, ale i tak se ze Španěla stala formulová legenda. Úspěšný majitel týmů formule 2 i formule 3 zemřel ve věku 60 let.

Ve středu 27. ledna pozdě večer vylétla do světa motorsportu smutná zpráva: Adrián Campos už nežije! Šedesátiletý španělský manažer a bývalý pilot F1, který zemřel na následky cévního onemocnění,  je označována za "kmotra" Fernanada Alonsa a formule 1 ve Španělsku vůbec.

"Dnešek je tím nesmutnějším dnem v historii Campos Racing. Prezident a zakladatel Adrián Campos Suñer nás opustil. Jeho srdce přestalo bít, ale zůstane v naší paměti navždy jako motor, který nás bude pohánět dál k dalším bojům, abychom pokračovali v jeho odkazu. Odpočívej v pokoji," uvedli zástupci stáje na sociálních sítích.

Místo volantu šéfovská židle

Adrián Campos se narodil 17. června 1960 ve Valencii v bohaté rodině. Dědeček i otec byli úspěšnými podnikateli. První úspěchy si mladík připsal s radiem ovládanými modely, které brzy vyměnil za skutečné závodnické nádobíčko.

V letech 1983 až 1985 jezdil v F3, sezonu 1985 skončil  jako třetí v německém šampionátu. Další ročník se jako průměrný pilot snažil prosadit v F3000.

Štěstí se na tehdy 26letého jezdce usmálo v roce 1987. Po testech Tyrrellu získal místo ve stáji formule 1 Minardi. Závodil po boku Itala Alessandra Nanniniho a později krajana Luise Péreze Saly. Jenže průměrný tým s nespolehlivým monopostem mu nedal moc šancí vyniknout.  Když se v úvodu sezony 1988 třikrát po sobě nekvalifikoval do Grand Prix, totálně demotivovaný z Minardi odešel.

Se závoděním pokračoval ještě devět let. Během té doby se stal španělským mistrem cestovních vozů (1994) a ve Ferrari 333 SP e objevil i v Le Mans (1997), kde ovšem cíl neviděl. To už ale chystal vlastní závodní tým.

Barvy Camposu hájili Alonso i Fulín

Ten se na závodních tratích poprvé objevil roku 1998 pod názvem Campos Racing. Začal jako účastník World Series by Nissan, časem se proměnil v komplexní tým od motokár až po formuli 2. Campos  působil mimo jiné i v MS cestovních vozů (WTCC) či elektrické formuli E

Boxy Camposu prošla řada budoucích hvězd. Tou nejjasnější je bezesporu Fernando Alonso. Už v 17 letech debutoval v barvách Campos Racing ve World Series by Nissan a hned svoji premiérovou sezonu 1999 ověnčil titulem. Jako mentor stál Adrián Campos za svým nadějným krajanem i nadále a pomáhal mu dostat se do světa formule 1. Ostatně právě v Minami Alonso v sezoně 2000 ve formuli 1 debutoval.

"Je to jeden z nejsmutnějších dnů pro motoristickou rodinu. Opustil nás pilot F1 a velký propagátor našeho sportu. Děkuji, že jste snil o formuli 1. Děkuji, že jste věřil mladým lidem. Děkuji a odpočívejte v pokoji," rozloučil se Alonso se svým mentorem.

Dalšími budoucími pilot F1, kteří týmem Campos Racing během své kariéry prošli, byli Vitalij Petrov, Giorgio Pantano, Lucas di Grassi, Alexander Rossi, Rio Haryanto, Roberto Merhi či Lando Norris.

Český pilot Petr Fulín odjel v ročníku 2014 za španělský tým za volantem Seatu León WTCC  čtyři závody WTCC. O rok později, to už ale bylo s Chevroletem RML Cruze TC, za Campos Racing dvakrát startoval Slovák Maťo Homola.

Marná touha jménem formule 1

Jeden sen, ten o F1, se ale Adriánu Camposovi splnit nepodařilo. Nejdříve se snažil koupit zbytek po zkrachovalém Super Aguri. Pak se jeho jméno objevilo mezi čtyřmi uchazeči o startovní rošt pro sezonu 2010. Stáj se měla jmenovat Campos Meta, 30. října 2009 byl jako její pilot potvrzen Bruno Senna.

Jenže už v únoru 2010 přišly velké finanční problémy, které pomohl vyřešit až stávající spolumajitel José Ramón Carabante. Ovšem za tu cenu, že celou stáj převzal. Tým dostal název Hispania Racing (nebo také HRT F1) a v jeho čele stanul Colin Kolles. Campos přešel na post vice prezidenta.

Jméno HRT vydrželo v F1 do konce sezony 2012. Hned po jejím skončení si tento monopost vyzkoušel také Josef Král- Český jezdec měl podle svých slov už podepsaný kontrakt, ale do ročníku 2013 už tým nenastoupil.

Letos by měl barvy Campos Racing hájit ve formuli 2 švýcarský pilot Ralph Boschung, druhé jméno zatím není známo. Trio jezdců v F3 je stále v jednání.

Foto: Campos Racing

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.