Nucený nákup bezemisních vozidel podle autodopravců ohrožuje svobodné podnikání

Blížící se platnost emisní normy Euro 7 probudila k akci zástupce autovýroby, nákladní přepravy a také politiky. Společně volají po zmírnění požadovaných limitů.

Argumentují tím, že český ani evropský trh na drastické změny není připraven a je ohrožena konkurenceschopnost celého automobilového sektoru i nákladní přepravy. Automobilky jsou pod hrozbou miliardových pokut nuceny vyrobit více elektromobilů, jež mají firmy přednostně nakupovat při obnově flotil.

Návrh emisní normy Euro 7 má vstoupit v platnost už v letošním roce. Tato regulace zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní výrobce i provozovatele nákladních vozidel. Podle Ministerstva dopravy ČR se jedná o jednu z nejzásadnějších reforem v oblasti silniční dopravy za poslední desetiletí.„Musíme zajistit, aby změny nebyly neúnosné pro naše dopravce a aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ komentoval ministr dopravy Martin Kupka.

Jedním z hlavních důsledků této regulace je nucená modernizace vozových parků. Tlak na logistické společnosti se v posledních letech zvyšuje„Na zpřísňování emisních norem reagujeme už nyní. Nakupujeme nejlepší techniku, která je v aktuální době dostupná. Řešíme snížení odporu našich souprav, což v důsledku přináší snížení spotřeby nafty a nižší emise,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.

Výroba automobilů tvoří 7 procent HDP Evropské unie a je na ni navázána celá řada dalších odvětví. Firmy v Česku i mnoha jiných zemích se obávají ztráty konkurenceschopnosti na trhu. Na nejbližším jednání pléna Evropského parlamentu chce proto skupina europoslanců z frakce Evropských konzervativců a reformistůprosadit úpravu normy Euro 7.

„Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně 5 let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035,“ sdělil europoslanec Ondřej Krutílek.

Podle analýzy ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) přinese přechod na ekologická nákladní vozidla výrazný nárůst provozních nákladů pro dopravní společnosti, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím cenám těchto vozidel a nedostatečné infrastruktuře.

ACEA upozorňuje, že bez dostatečné podpory ze strany států a Evropské unie se mnoho firem dostane do finančních potíží a bude nuceno investice do modernizace flotily odkládat. Podobné závěry sdílí i IRU (International Road Transport Union), která upozorňuje, že pořizovací cena bezemisních vozidel je minimálně dvojnásobná oproti ceně dosavadních dieselových vozů. Návratnost investic je přitom nejistá.

Současná podoba normy Euro 7 trvá na tom, aby podnikatelé pořizovali do svých flotil bezemisní vozidla povinně. Prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer varuje: „Toto by bylo zásadní prolomení principů, na nichž stojí soukromé podnikání. Podnikatel musí mít možnost rozhodovat se na základě tržních podmínek a ekonomické udržitelnosti, nikoliv být nucen k nákupům, které nedávají smysl.“ Podle něj by toto nařízení paradoxně způsobilo, že flotily budou zastarávat, protože dopravci budou investice do nových vozidel odkládat.

U dálkové přepravy se navíc realistické alternativy paliva stále hledají, protože biopaliva a LNG jsou sice ekologičtější než nafta, ale jejich dostupnost a infrastruktura stále pokulhávají. U ekologických alternativ chybí dostatečná síť dobíjecích stanic, v případě vodíku plnicí stanice v Česku prakticky nenajdeme, což podnikatelům komplikuje plánování a provoz. K tomu se přidávají vyšší provozní náklady a tlak na ceny přepravních služeb, které ovlivňují celý dodavatelský řetězec.

Bez výrazného nárůstu vysokovýkonných nabíjecích stanic a bodů pro alternativní paliva nebudou mít dopravní společnosti reálnou možnost přechodu. IRU proto prosazuje harmonizované pobídky v celé EU, včetně daňových výhod, investiční podpory a lepšího přístupu k infrastruktuře, aby byl zajištěn spravedlivý konkurenční rámec.

Podle Ralucy Marianové, ředitelky IRU pro EU, je zásadní, aby členské státy šly příkladem prostřednictvím revizí směrnice o bezemisních vozidlech a pravidel pro veřejné zakázky. „Veřejné investice mohou sehrát klíčovou roli při snižování rizika pro soukromý sektor, snížit náklady na bateriová elektrická vozidla a vytvořit důvěru na trhu, která podpoří jejich rozšíření,“ uvedla.

Firmy, které se přizpůsobí včas a efektivně, získají konkurenční výhodu. „Klíčovým faktorem úspěchu budou nejen inovace, ale také podpora a koordinace mezi soukromým a veřejným sektorem. Jen tak může logistika naplnit své ekologické cíle, aniž by ztratila ekonomickou udržitelnost,“ dodal Stöhr ze společnosti Conti-RSC.

Zdroj: Conti-RSC
Ilustrační foto: Newspress

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.