Blesk na čtyřech kolech. Blitzen Benz byl ve své době nejrychlejším autem planety

Absence tlumiče výfuku způsobila, že "Blitzen-Benz" na trati doslova hřmí.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz", zázrak automobilové techniky počátku 20. století, je jedním z ústředních prvků závodní části Muzea Mercedes-Benz. Jeho konstruktéři dosáhli před téměř 115 lety pozoruhodné účinnosti karosérie bez pomoci moderních aerodynamických tunelů. Doutníkovitý tvar vozidla se zaoblenou maskou chladiče a oblou zádí je důkazem jejich vynalézavosti. Nízko posazený řidič v kokpitu a sedadlo pro mechanika spolu s úzkými pneumatikami na dřevěných paprskových kolech s aerodynamickým diskem přispívají k elegantnímu designu.

Jedním z nejvýraznějších rysů "Blitzen-Benzu" jsou čtyři výfuky o velkém průměru vycházející z kapoty, které svědčí o jeho obrovské síle. Absence tlumiče výfuku znamená, že "Blitzen-Benz" na trati doslova hřmí. Velká ozubená kola a silné řetězy přenášejí tuto sílu na zadní kola a k nastartování motoru slouží klika v přední části vozidla.

Benz Blitzen-Benz s výkonem 200 koní byl v roce 1909 zázrakem, který posouval hranice. Byl to první automobil se spalovacím motorem, který překonal hranici 200 km/h a stanovil tak světový rychlostní rekord pro silniční vozidla. Tento úspěch mimo jiné upevnil jeho celosvětovou slávu. Ze šesti vyrobených modelů "Blitzen-Benz" dosud existují čtyři, přičemž jeden z nich je vystaven v Muzeu Mercedes-Benz v místnosti Legenda 7: Stříbrné šípy - závody a rekordy.

Na počátku 20. století byla společnost Benz & Cie. největším světovým výrobcem automobilů, známým výrobou spolehlivých, praktických a cenově dostupných vozidel. To byla vize samotného Carla Benze. Konkurenční prostředí, zejména společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft, však tlačilo na Benz, aby přidal. Cílem bylo vytvořit nejrychlejší automobil na světě, který by překonal všechny stávající formy dopravy včetně vlaků a letadel. To znamenalo překročit rychlost 200 km/h. To byla v době, kdy rekordní vlaky dosahovaly rychlosti 210 km/h a parní automobil v roce 1906 dosáhl rychlosti 205,44 km/h, velmi odvážná ambice.

Práce na tomto revolučním voze začaly počátkem roku 1909. Jeho čtyřválcový motor, vycházející z motoru závodního vozu Benz Grand Prix o výkonu 150 k, byl zvětšen na obří objem 21,5 litru a nakonec dosahoval výkonu 147 kW (200 k) při 1600 ot./min. Výsledný vůz s hmotností 407 kg byl podle firemní konvence pojmenován příznačně Benz 200 PS.

Benz 200 PS se zapsal do historie 8. listopadu 1909 na závodním okruhu v britském Brooklands, kde jezdec Victor Hémery dosáhl průměrné rychlosti 205,666 km/h na půl míle a 202,648 km/h na jeden kilometr. Tento výkon znamenal první překonání hranice 200 km/h v Evropě a se spalovacím motorem.

Benz 200 PS používaný v Brooklands si zpočátku zachoval karoserii vozu Grand Prix z roku 1908. Jak se však schopnosti vozu rozšiřovaly, bylo jasné, že evropské závodní dráhy nejsou pro jeho potenciál vhodné. "Blitzen-Benz" potřeboval dlouhé rovinky, aby mohl naplno rozvinout svůj výkon, což vedlo společnost Benz & Cie. k tomu, že vůz převezla do USA.

V roce 1910 byl rekordní vůz odeslán do Ameriky, kde jej jeho majitel Ernest "Ernie" Moross nazval "Lightning-Benz", později se mu začalo říkat německy "Blitzen-Benz". Tedy „Blesk-Benz“.  Dne 16. března 1910 stanovil Barney Oldfield na pláži Daytona Beach nový rekord, když dosáhl rychlosti 211,97 km/h. "Blitzen-Benz" byl poté předváděn na různých akcích po celém USA a ohromil tisíce lidí.

Tím však rekordní cesta vozu neskončila. Dne 23. dubna 1911 dosáhl Robert R. "Bob" Burman s vylepšenou verzí závodního vozu na Daytona Beach ohromující rychlosti 228,1 km/h. V roce 1911 se mu podařilo dosáhnout rychlosti 228,1 km/h. Tento nový rekord, který neměl obdoby u žádného automobilu ani kolejového vozidla té doby a který byl dvakrát vyšší než rychlost tehdejších letadel, zůstal nepřekonán až do roku 1919 a upevnil "Blitzen-Benz" jako symbol rané automobilové dokonalosti.

Foto: Mercedes-Benz Media

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.