Dva týdny, zhruba 7 700 kilometrů, z toho okolo asi 5 100 měřených, 12 etap s prologem a to nejtěžší hned na začátku. Aliyyah Kolocová, Martin Šoltys a Karel Poslední ze stáje Buggyra už vyhlížejí lednovou Rallye Dakar. Pořadatelé lákají na dosud nejlepší trasu v historii saúdskoarabské éry.
Účastníci dostanou zabrat hned v první polovině. Už v úvodu se totiž uskuteční dvoudenní etapa s názvem Chrono48, která se poprvé stala součástí dakarské trasy letos. Posádky budou muset během dvou dnů zdolat na tisíc kilometrů, z nichž dvě třetiny povedou přes dunová pole. Této výzvě budou čelit již pátého a šestého ledna. Do harmonogramu totiž bude tato etapa zařazena už jako druhá.
Martin Šoltys, který se kvůli loňskému zranění vrací na Dakar po dvouleté pauze, okusí Chrono48 poprvé v životě. Přehnaný respekt ale nemá. "Chrono48 hned druhý den? To bude jízda! Osobně mi to nevadí, já bych jel klidně Chrono72," těší se šestinásobný účastník slavné soutěže.
Jezdec, který bude reprezentovat Buggyru v kategorii kamionů se speciálem Tatra Buggyra EVO3, ale uznává, že první polovina soutěže sehraje klíčovou roli. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že během čtvrté a páté etapy se soutěžící budou muset obejít bez pomoci mechaniků. "Zvláště náročné bude hned pokračovat dlouhými etapami na sever Saúdské Arábie, kde nás už mezi čtvrtou a pátou etapou čeká maratonský bivak. Kombinace toho všeho dohromady bude zásadní pro celý vývoj soutěže a já zde budu chtít zabojovat o pořádný výsledek," dodává.
Pro Šoltysova parťáka Karla Posledního půjde o výpravu do neznáma. Majitel firmy Valcano, která patří mezi dlouholeté partnery stáje Buggyra, se totiž Dakaru zúčastní poprvé v životě. Pojede s kamionem Tatra Phoenix. V něm zatím nastoupil pouze dvakrát - nejprve při srpnové Baja Polsko a poté v říjnu na Marocké rallye. Druhá zmíněná soutěž se svým drsným charakterem podobá právě Dakaru a je mezi jezdci považována za jakousi generálku.
"Kamarádi mi vyprávěli, co vše se dá na Dakaru zažít a já už se nemůžu dočkat, až toho budu součástí," říká Poslední, který si současně zachovává pokoru. "Viděl jsem, že nás čeká i více než 600 kilometrů dlouhá speciální zkouška. To si nedokážu představit. Ale doufám, že se dostaneme až do poslední etapy, kde by měl být hromadný start. Na to se moc těším," uzavírá.
Kromě kategorie kamionů bude mít Buggyra zastoupení také mezi automobily. Zde nastoupí stejně jako v předchozím ročníku Aliyyah Kolocová a její spolujezdec Sébastien Delaunay. Ti usednou do speciálu Red-Lined REVO T1+. Zkušený Francouz vnímá itinerář pro nadcházející ročník jako návrat ke kořenům.
"Je to trasa, která je hodně o vytrvalosti, ne o rychlosti. Je to něco, co se mění, protože dálkové závody se vyvíjejí v něco jako WRC naslepo a stávají se příliš rychlými na úkor vytrvalosti. Pořadatelé se chtějí vrátit k vytrvalostnímu pojetí soutěže. Ti, kteří jsou zvyklí jezdit na rovině každý den, na to doplatí ve druhém týdnu," hodnotí.
Ačkoli Delaunaye chystaná trasa příliš nepřekvapila, zaujalo ho zařazení 48hodinové etapy do úvodní fáze. "Je zajímavé, že Chrono48 je na začátku rallye. Může způsobit problémy, protože pokud máte technické trable, většinou se stanou na začátku," domnívá se.
Aliyyah Kolocová počítá s tím, že si sáhne na dno. "Trasa Dakaru 2025 vypadá, že bude velmi náročná. Každý den ujedeme hodně kilometrů, což upřímně řečeno vypadá dost šíleně. 48hodinová etapa bude už druhý den, což bude zajímavé. Ale jako každý rok se na Dakar těším," podělila se o svůj pohled.
47. ročník legendární soutěže se uskuteční od 3. do 17. ledna. Pošesté se pojede v Saúdské Arábii. Začne se v oblasti Biša a bitva vyvrcholí v Šubajtá. V závěru se startující budou muset poprat mimo jiné s nástrahami pouště Pustá končina. V téměř polovině etap pojedou auta a motorky jinou trasou. Bude tomu tak mimo jiné při Chrono48.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.