Premiéra na Dakar Classic i s Kalinou, Kasák kolegou Valtra. Buggyra spojuje síly s Kazarkou

První start v soutěži Dakar Classic s replikou legendárního kamionu Tatra 815 Puma i zkušeným navigátorem Josefem Kalinou a nasazení druhé Tatry Phoenix do kategorie kamionů s Robertem Kasákem za volantem. Mimo jiné i to přinese stáji Buggyra spolupráce s týmem Radovana Kazarky, která odstartuje při nadcházejícím ročníku Rallye Dakar.

„Jak děláme radost našim fanouškům v České republice, tak ji chceme udělat i slovenským příznivcům. Rozhodli jsme se proto rozšířit působnost našeho týmu na Slovensko. Logickým vyústěním těchto snah je spojení s týmem Rada Kazarky,“ vysvětluje majitel Buggyry Martin Koloc.

Radovan Kazarka si v rámci nově vzniklé spolupráce také zazávodí. Bude to totiž právě on, kdo usedne při soutěži Dakar Classic za volant repliky legendární Pumy. Jedná se o vůz, se kterým Karel Loprais absolvoval v letech 1998-2001 čtyři dakarské starty. A co víc, všechny z nich proměnil v pódiový výsledek. Zatímco v sezonách 1998, 1999 a 2001 vyhrál, v ročníku 2000 nestačil na Vladimira Čagina a bral stříbrný výsledek.

Tatra Puma ale nebude na letošním Dakar Classic jedinou spojitostí mezi Radovanem Kazarkou a Karlem Lopraisem. Rozpis totiž bude slovenskému jezdci číst Josef Kalina, který byl v letech 1999 a 2001 u dvou triumfů Pumy. Role palubního mechanika se zhostí Pavol Zachar.

„Jsem spokojený, protože se mi sloučilo dohromady několik příjemných věcí. Jedu Dakar Classic s Tatrou Puma, což byl vždycky můj zamilovaný auťák. Jedu v česko-slovenské posádce, v česko-slovenském týmu a zároveň se vracím do Buggyry. To je pro mě už dneska taková rodinná záležitost, protože jsem s ní už pár pěkných let strávil,“ těší se Kalina.

Radovan Kazarka sice pojede s Tatrou Puma poprvé v barvách Buggyry, s tímto autem ale absolvoval Dakar Classic již loni. Tehdy ovšem hájil barvy týmu Fesh Fesh. I tenkrát byl jeho navigátorem Josef Kalina. V jízdě pravidelnosti, která se koná na méně náročnějších a kratších trasách než Rallye Dakar, obsadila loni posádka 90. místo.

Letošní vystoupení ale bude podle Kaliny o hodně jiné: „V minulém ročníku jsme moc nevěděli, o co se v tomhle typu závodění jedná a pochopili jsme to až tak někdy čtyři dny před koncem. To bylo trochu legrační, ale zajeli jsme soutěž dobře. Teď už víme, o co jde. Navíc podle posledních informací mají pořadatelé omezit vteřinové ježdění na průměry a má tam být víc navigace. To mi vyhovuje mnohem víc. Moc se na Dakar a celou partu kluků z Buggyry těším, protože tentokrát to bude monumentální,“ dodává zkušený navigátor.

Kasák zaučí mladou krev

Spolupráce Buggyry a Radovana Kazarky se ovšem bude vztahovat pouze na Dakar Classic, ale i na hlavní soutěž. Ve druhém kamionu Tatra Phoenix totiž nastoupí Robert Kasák. Navigovat ho bude syn Radovana Kazarky Tomáš a jako mechanik s ním pojede Jaroslav Kolář.

Účast Tomáše Kazarky ovšem nebude jenom o navigování. Současně se totiž stal novým členem Buggyra Academy a pro ročník 2024 se s ním počítá jako se závodním jezdcem. Kasák se tak bude soustředit hlavně na to, aby Kazarku co nejvíce naučil. O co nejlepší celkový výsledek půjde až ve druhé řadě.

„Je to zkušený pilot, proto bude mít vedle sebe mladého člena Buggyra Academy Tomáše Kazarku. Ten se po Robově boku bude učit a počítáme s ním na Dakar 2024,“ dodává Martin Koloc.

Slavnostní odjezd Buggyry na Rallye Dakar se uskuteční ve čtvrtek v 10:30 v Praze před Rudolfinem. Fanoušci si zde budou moci prohlédnout všechny stroje a také se potkat se všemi členy týmu.

Casale proti Aliyyah a Yasmeen

Jasno už je také v tom, co v lednu čeká na Dakaru Ignacia Casaleho. Chilský závodník absolvoval poslední dva ročníky za volantem vozu Tatra Phoenix. Tentokrát si ale odbude premiéru v lehkých prototypech. Stane se totiž součástí stáje X-raid Yamaha.

„Doufám, že znovu Dakar vyhraji. U X-raid odvedli úžasnou práci a spolu s Yamahou vyvinuli vážně konkurenceschopný vůz. Být v týmu X-raid je úžasné. Je to tým, který má více než dvacetileté zkušenosti a už mnohokrát dosáhl na první místa. Doufám, že budu jejich očekáváním schopen dostát i já. Vím, že s Álvarem (spolujezdec Álvaro Leon – pozn. red.) a týmem mohu dosáhnout velkých věcí a být velmi konkurenceschopný. Cítím, že Yamaha je velmi silná a může držet krok s nejlepšími,“ je Casale optimistou.

Pro chilského závodníka jde tak trochu o návrat. Na strojích značky Yamaha totiž už v minulosti startoval na Dakaru, a to jak v kategorii motocyklů, tak čtyřkolek a side-by-side. Zejména ve čtyřkolkách se mu dařilo. V letech 2014, 2018 a 2020 totiž dosáhl na tři vítězství.

Přestup do lehkých prototypů znamená, že Buggyra nyní bude představovat pro Casaleho konkurenci. V kategorii totiž nastoupí také sestry Aliyyah a Yasmeen Kolocovy, pro které půjde v této soutěži o první start.

Foto: Buggyra Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.