Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 3. února 2021 (09:54) Radek Vičík

85 let Škody na legendárním Monte: úspěchy slavil už Popular, vavříny sbírá také Fabia

Škoda Auto letos slaví 120 let úspěšného angažmá na poli motoristického sportu. Řadu cenných trofejí dobyla i na trati prestižní Rallye Monte Carlo.

Závodní historie značky Škoda je skutečně bohatá. Vozy Laurin & Klement závodily již v druhém ročníku Monte v roce 1912. O 24 let později stál na startu poprvé vůz  s okřídleným šípem ve znaku. Roadster Škoda Popular Sport tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm3.

Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm3. Piloti modelu Octavia TS ji ovládli v letech 1961 až 1963. Na sněhu a ledu byla úspěšná i slavná stotřicítka.

V 90. letech navázal na mladoboleslavské úspěchy model Favorit 136 L se čtyřmi vítězstvími ve třídě v řadě (1991 až 1994). Novodobou historii píší soutěžní vozy s pohonem všech kol. Tovární Škoda Fabia R5 se stala před třemi lety vítězem kategorie WRC2.

Premiéra vpředvečer Velké války

Rallye Monte Carlo je nejstarší stále pořádanou motoristickou událostí na světě. Tradičně úvodní podnik světového šampionátu je zároveň jednou z nejrozmanitějších a technicky nejnáročnějších rallye v rámci mistrovství světa. Už od roku 1911 klade na jezdce, spolujezdce i týmy mimořádné nároky, zejména díky nepříznivému počasí a proměnlivým podmínkám na silnicích v horách nad přímořským knížectvím.

21. ledna 1912 odstartoval z Vídně druhého ročníku Rallye Monte Carlo hrabě Alexander „Saša“ Kolowrat-Krakowský s otevřeným vozem značky Laurin & Klement. Hlavní město Rakousko-Uherska bylo tehdy jedním z deseti míst, odkud mohly posádky hvězdicovou jízdu zahájit. Hrabě Kolowrat-Krakowský absolvoval trasu dlouhou 1319 km při teplotách až -18 °C.

Cestou do Monaka projížděly posádky kontrolními posty, v Monte Carlu mohly získat další body za eleganci vozidla, jeho technický stav či třeba komfort poskytovaný posádce. Kontroverzní disciplíny byly později zrušeny, větší vypovídací schopnost měla například jízda zručnosti.

Premiéra s okřídleným šípem

Před 85 lety napsala novou kapitolu angažmá mladoboleslavské značky na Rallye Monte Carlo posádka Zdeněk Pohl - Ing. Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport. Vůz připravený speciálně pro XV. ročník soutěže kombinoval upravený podvozek řady Popular se silnějším motorem Rapid.

Čtyřválec  1,4 litru umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km-h. Dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů zaručovaly dojezd 1500 km. Z hmotnosti 790 kilogramů připadalo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg. Plně naložený Popular Sport vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů dvoučlenné posádky.

Té se v zimním období hodily nejen kožené kombinézy, ale i přídavné horkovzdušné topení, držáky na termosku, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.

Z nabídky startovních lokalit zvolili Pohl s Hausmanem řecké Atény. První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, zvládla otevřená Škoda Popular Sport za 17 hodin a před oficiálním startem tak zbyly čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se musela postarat posádka, k dispozici neměla mechanika, o profesionálně vybaveném servisním voze nemluvě. Další čtyři dny zabral 3852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. V závějích přišly ke slovu pneumatiky Baťa s terénním dezénem i dvojice lopat.

Ze 105 přihlášených posádek dosáhlo cíle ročníku 1936 pouze 72 vozů. Škoda dojela bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem obsadili druhé místo ve třídě do 1500 cm3. Mohli dokonce zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu italského vozu, jejímiž svědky byli v Budapešti. Jezdci Škody se ale zachovali v duchu fair play.

Úspěch ve slavné rallye vedl vedení firmy k produkci prakticky shodně řešených sportovních automobilů. V červenci 1936 nabídku obohatil atraktivní model Škoda Popular Monte Carlo. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek roadsterů a aerodynamických coupé.

XVI. Rallye Monte Carlo se sehraná posádka Pohl - Hausman roku 1937 zúčastnila s kupé Škoda Rapid. Tým Škoda tentokrát odstartoval až ze sicilského Palerma. Z třicítky vozů odtud do cíle dojely pouze čtyři, za absolvování 4134 km si Rapid připsal 500 bodů.

Z druhého místa ve třídě do 1500 cm3 na čtvrté a 26. příčku absolutní klasifikace odsunuly mladoboleslavskou posádku dva trestné body, udělené komisaři po protestu anglických soupeřů. Ti rozporovali dimenzi zpětného zrcátka československého vozu.

Poválečný návrat se Skandinávci

Druhá světová válka a následné rozdělení světa na dva soupeřící bloky výrazně omezily účast automobilů Škoda na zahraničních sportovních podnicích. Na Monte 1949 startovala soukromá československá posádka s vozem Š 1101 Tudor a do cíle dojela na celkovém 83. místě ze 166 startujících.

Tovární tým se do Monaka vrátil až v lednu 1956. Iniciativu převzali zahraniční majitelé vozů Škoda, nejlepších výsledků dosahovali v zimních podmínkách Rallye Monte Carlo jezdci z Finska a Norska.

V ročníku 1961 s vozy Škoda Octavia Touring Sport startovali Finové Esko Keinänen - Rainer Eklund, zvítězili ve třídě do 1300 cm3 a v celkovém hodnocení obsadili skvělé šesté místo. Stejná dvojice triumfovala také v ročníku 1962. Hattrick řady Octavia ve své kategorii završili roku 1963 Norové Edward Gjolberg a Carl Karlan.

Náročné podmínky Rallye Monte Carlo prověřily také kvality nové generace vozů Škoda s motorem u poháněných zadních kol. Za zmínku stojí velký úspěch kupé Škoda 130 RS v sezoně 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou vozů Škoda 130 RS továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 automobilů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1300 cm3 zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Ing.Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadilo sporotvní auto přezdívané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar - Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.

Novodobá historie plná triumfů

Před 30 lety odstartoval hatchback Škoda Favorit další sérii úspěchů vozů z Mladé Boleslavi v Rallye Monte Carlo. Na svou dobu moderně řešený automobil s pohonem předních kol dal vyniknout talentu mladé posádky Pavel Sibera - Petr Gross. Tato dvojice zvítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1300 cm3 dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994).

Od modelu Škoda Favorit poté převzaly štafetu vozy Felicia Kit Car, v roce 1999 nasazuje Škoda poprvé vůz s pohonem všech kol Octavia WRC, následovaný později speciálem Fabia WRC. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner - Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2.

V roce 2001 dojel Armin Schwarz s Manfredem Hiemerem s vozem Škoda Octavia WRC s přeplňovaným dvoulitrovým motorem na čtvrtém místě celkového pořadí Rallye Monte Carlo, od ročníku 2005 startovala v soutěžích Fabia WRC.

V sezoně 2009 byla Rallye Monte Carlo součástí seriálu International Rally Challenge (IRC) a zároveň se jí poprvé zúčastnila nová Škoda Fabia Super 2000. Tovární posádka Jan Kopecký - Petr Starý obsadila čtvrté místo, v následujících dvou ročnících skončili Juho Hänninen - Miko Markkula a Freddy Loix - Frédéric Miclotte na druhém místě.

V lednu 2011 debutoval v Monaku akční model Fabia Monte Carlo, připomínka tehdejšího 100. jubilea slavné soutěže a 110 let aktivit Mladoboleslavských v motoristickém sportu. V ročníku 2013 se z prvního místa v třídě WRC2 radovala privátní posádka Sepp Wiegand - Christian Frank startující pod hlavičkou Škoda Auto Deutschland.

 Tovární tým se do soutěže s centrem v Gapu vrátil v roce 2017, kdy s vozem Škoda Fabia R5 dojela posádka Andreas Mikkelsen - Anders Jaeger sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí.

O rok později česká posádka v kategorii WRC2 zvítězila, navíc s největším náskokem, jakého na Rallye Monte Carlo vítěz kategorie WRC2 do té doby dosáhl. Kopecký v autě zbarvením připomínajícím 100 let od vzniku samostatného Československa tehdy zároveň vyhrál i v hodnocení třídy RC2.

Letos v kategorii WRC2 triumfoval Andreas Mikkelsen s navigátorem Olou Fløenem. Jejich Škoda Fabia Rally2 evo vyrazila na trať v barvách privátní stáje Toksport WRT, která ovšem měla podporu Škody Motorsport.

Foto: Škoda Auto

Fotky

Další články

Oblíbené fotogalerie