Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 9. dubna 2020 (11:00) Pavel Jelínek

Autoklub ČR myslí i na motorkáře.

Autoklub ČR startuje celostátní projekt pro motorkáře

Motorkářská sezóna je na samém začátku. Přesto již od začátku roku zahynulo 6 jezdců v jedné stopě. Jak do letošní sezóny vjet bezpečně? Autoklub ČR pro motocyklisty připravil preventivní projekt Učme se přežít.

V roce 2019 zahynulo na českých silnicích 75 motocyklistů a dalších 413 bylo těžce zraněno. Jejich podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod byl 14 procent. Každý sedmý mrtvý na silnicích byl jezdec v jedné stopě. Pokud se jedná o těžce zraněné, podíl motorkářů byl dokonce dvacetiprocentní. Pohled do statistik nehod napoví, že dlouhodobě je jazýček pomyslných vah podílu zaviněných smrtelných nehod vychýlen v neprospěch motocyklistů. Potvrdil to i loňský rok, kdy vinou samotných motocyklistů zemřelo 48 osob.

To odpovídá zhruba dvěma třetinám z celkového počtu mrtvých, ovšem zbývající třetina zemřela zaviněním automobilistů. „Při vzájemném střetu to bývají většinou motorkáři, kdo zaplatí také za cizí vinu. Jsou to právě jezdci v jedné stopě, kteří by měl počítat i s možným pochybením někoho jiného a včas tomu přizpůsobit svou jízdu,“ uvedl Libor Budina z Autoklubu ČR.

 

K maximálnímu bezpečí může přispět i preventivní projekt Učme se přežít, který má za cíl snížení nehodovosti motocyklistů. Ve svém dvanáctiměsíčním období zahrnuje 16 výukových kurzů pro celkem 850 motocyklistů, dále jeden speciální kurz a seminář pro 40 učitelů autoškol. Nositelem projektu je od roku 2010 obecně prospěšná společnost Bezpečně na silnicích. Pro rok 2020 se na základě dohodnuté spolupráce stal nositelem projektu Autoklub České republiky. Tento projekt je financován z Fondu zábrany škod.

Přenesení projektu na Autoklub ČR otevře nové možnosti jeho rozšíření na další centra bezpečných jízd po celé republice a možnost oslovení daleko širšího spektra potenciálních účastníků. „Naší ambicí je také zapojit do projektu více partnerů a představit ho i v rámci našich mezinárodních aktivit,“ vysvětlil Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR a člen představenstva Mezinárodní motocyklové federace FIM.

V letošním roce se bude projekt tedy realizovat na polygonech, které jsou členy Asociace center bezpečné jízdy pro zdokonalovací výcvik řidičů sdružených pod Autoklubem ČR – tedy v Příbrami, Mostě, Hradci Králové, Sosnové u České Lípy, Jihlavě, ve Vysokém Mýtě, Ostravě a Třinci.

„Kvůli koronavirové krizi jsme museli první dubnové termíny přesunout na pozdější měsíce, ale věříme, že se po stabilizaci situace brzy podaří kurzy odstartovat. Už v této chvíli máme přihlášeno přes 300 účastníků,“ dodal Jan Šťovíček.

Všechny informace o projektu najdete a termínech naleznete na www.ucmeseprezit.cz


ZÁSADY BEZPEČNÉ JÍZDY NA MOTOCYKLU

Partnerem projektu Učme se přežít je také Platforma VIZE 0 a společně s Autoklubem ČR upozorňuje: Pro motocyklisty na začátku sezóny více než kdy jindy platí, že by měli jezdit maximálně bezpečně, předvídavě a také počítat s možnými chybami druhých.

• Každý rok řidičům automobilů i ostatním účastníkům provozu chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat.

• Rychlost jízdy by měli volit takovou, aby byli schopni v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit svůj stroj. Brzdná dráha motocyklu je delší, než je tomu u osobního vozu.

• Defenzivní styl jízdy by pro ně měl být alfou a omegou. „Ve svém zájmu by měli velmi pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem,“ vysvětlil Roman Budský z Platformy VIZE 0.

• Na silnici musí jezdit tak, aby byli pro ostatní dostatečně viditelní. Rozhodně by si měli být vědomi toho, že v určitých situacích by je mohli řidiči automobilů ve zpětném zrcátku snadno přehlédnout.

• Měli by volit pestré zabarvení oblečení a přilby, za zhoršené viditelnosti jim pomůže zviditelnit se i reflexní vesta či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.

• Na motocykl je třeba usedat v kvalitním motorkářském oblečení, nešetřit na pořízení si kvalitních rukavic a bot. A také v kvalitní a řádně upevněné přilbě.


 

V každém případě by měli motorkáři pamatovat i na možné chyby své:

• Po několikaměsíční zimní jezdecké pauze je opatrnost na místě. Přece jen chvilku trvá, než se dostanou do odpovídající jezdecké kondice.

• Při jízdě za chladného počasí tělo snadno prochladne, nemůže pak podat stoprocentní výkon při reakci na náhlé nebezpečí. „A také jarní únava snižuje výkonnost řidičů,“ doplnil Libor Budina.

• Nejednou jezdí po studených vozovkách, místy stéká tající sníh a někde v hlubokém stínu může být silnice i namrzlá.

• Po zimě se mohou na silnicích nacházet zbytky posypového materiálu a také číhat nebezpečné výmoly.

• Slunce je přece jen ještě nízko, snadno účastníky silničního provozu oslní, ti pak nemusí včas zaregistrovat hrozící nebezpečí, především rychle jedoucí řidiči také mohou snadno ztratit orientaci.

„Skalní motorkáři se nesporně těší, jak si novou sezónu náramně užijí. Aby to bylo i bezpečné, chce to jezdit s chladnou hlavou a respektem k ostatním. Každý zbytečně vyhaslý lidský život nebo trvale poškozené zdraví jsou daní, která je opravdu zbytečná,“ připomněl Libor Budina.

PR

AČR

Další články

Komentáře