Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 2. března 2020 (22:02) Karel Kolečko

Citroen Berlingo Van Plus s motorem 1,5 HDI

Užitkové - pracovní provedení Berlinga Van se třemi sedačkami s nejsilnější verzí motoru 1,5 HDI.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným vznětovým motorem 1,5 HDI. Motor je ve výkonnější verzi s 96 kW dosahovaných již ve 3.750 otáčkách a hlavně 300 Nm točivého momentu v 1.750 otáčkách. Motor je velmi živý, turbo začíná zabírat zhruba od 1.800 otáček, což odpovídá točivému momentu. Ve středních otáčkách nabízí motor výborné zrychlení a pružnost.

Spotřeba se při běžné jízdě mimo město pohybuje zhruba kolem 5-ti litrů. Po městě jsem jezdil zhruba někde kolem 6-7-mi litrů.  Na dálnici při rychlosti (při 130) je spotřeba kolem 6-6,5 litrů (je znát větší výška vozu). Spotřeba za celý test 720 km se dosáhla hodnoty 5,9 l/100km (údaj palubního počítače), je ale zhruba litr a půl nad údaji výrobce 4,5 kombinace.  Spotřeba - je vzhledem k velikosti vozu velmi příznivá, bude ovlivněna zatížením vozu (já jezdil většinou sám maximálně ve dvou, nákladový prostor nebyl vytížen), myslím, že nebude problém jezdit v průměru kolem 6-ti litrů mimo město.

Udávaná maximálka je 182 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 10,8 s, na trojku, výrobce udává 10,3 s. Motor je tichý a v interiéru o sobě dává vědět až nad 3.000 otáček a nad 130 km/h do vozu proniká více hluk.

PODVOZEK Je poměrně komfortně naladěn. Na letních pneu Michelin Lattitude Tour HP 215-65 R16 na plechových 16“  kolech Berlingo v zatáčkách poměrně dobře sedí, ale vzhledem k větší výšce vozu se dost naklání. S příčnými nerovnostmi si moc nerozumí (jako většina vozů). Má čtyři kotoučové brzdy, které fungují velmi dobře, jsou vybaveny funkcí varovných blikačů při panickém brzdění.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce a je citlivé, je poměrně přesné, ale trochu přeposilované.

ŘAZENÍ Šestistupňové převodovky má delší dráhy, ale je přesné. Převody jsou dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na šestku při 90 km/h 1.700 otáček, při 100 - 1.900, při 120 - 2.300 a při dálničním limitu 130 je to cca 2.550 otáček, ve 150-ti točí pouze 2.950.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů, ale je dobře zpracovaný a vypadá hezky i na pohled (má šedočernou barvu) přestože se jedná o užitkový vůz. Palubní deska má tradiční tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje: vpravo je otáčkoměr, který je cejchován po 500 otáčkách, takže z něj budete těžko odečítat přesné hodnoty, vlevo je tachometr. Nahoře mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je černobílý displej palubního počítače, ujetých kilometrů a tempomatu. U palubního počítače jen s jednou pamětí (na rozdíl od osobní verze) chybí doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

 

Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s barevným 8“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky (nad výdechy topení) do prostoru před čelním sklem. Na tříramenném volantu jsou tlačítka ovládání audia, je seřiditelný ve 2 osách. Pod volantem vlevo jsou páčky tempomatu a tlačítko start-stopu. Nahoře nad předním oknem je odkládací polička. Testovaný vůz má automatickou dvouzónovou klimatizaci s vlastním displejem.

 

 

Dvoubarevná šedá sedačka řidiče nemá moc dobré boční vedení a je výškově nastavitelná. Teoreticky je vůz třímístný, ale vedle řidiče na 36 cm široké sedačce není možné, nemáte kam dát nohy, díky střednímu tunelu, kde je řadící páka, krajní sedačka je široká pouze 40 cm.

Sedáky řidiče a spolujezdce na sebe v podstatě navazují, není mezi nimi žádný prostor. Za volantem máte vzpřímený, dodávkový posaz. Úchyty pásů nejsou výškově nastavitelné. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně elektrických zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev, ale naležato.

Výrobce udává velikost nákladového prostoru 3.300 litrů. Naměřil jsem rozměry šířka 122 cm, výška 110 cm a délka v rovině podlahy 171 cm, (nahoře 152 cm). Boční posuvné dveře (na pravé straně) mají šířku mezi 60-65 cm a výšku 106 cm. Pod podlahou zavazadlového prostoru je plnohodnotná rezerva, která je přístupná zespodu vozu, takže se při manipulaci s rezervou určitě zašpiníte. Přístup do kufru je výborný velkým otvorem za asymetrickými dveřmi s nákladovou hranou 64 cm nad zemí v rovině podlahy.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven čtyřmi airbagy - čelní a boční. Stabilizační systém ESP je součástí výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamyká.

DESIGN Vnější design na mě působí velmi sympaticky a elegantně s ohledem na to, že patří do kategorie užitkových vozů. Hlavní světlomety, spojuje dvojitá chromovaná lišta navazující na velký znak Citroenu. U této užitkové verze Van je přední nárazník nelakovaný v černé barvě, jsou v něm přední kulaté mlhovky. Zadní část je zcela kolmá - useklá, světla jsou orientována svisle a lehce zasahují do boku vozu. Přístup do nákladové části je přes zadní asymetrické výklopné dveře nebo boční posuvné dveře. Všechny dveře mají praktické široké černé plastové lišty.

CENA Nové Berlingo Van Plus 1,5HDI je nabízeno v ceníku za cenu 515.000 Kč (bez DPH). V této výbavě najdeme: ESP s ASR a asistentem pro rozjezd do kopce, el. parkovací brzda, airbag řidiče, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna a zrcátka, tónovaná skla, manuální klimatizace, palubní počítač, tempomat a omezovač rychlosti, monitorování tlaku pneumatik, radio RD6 s MP3 4x repro. Příplatková výbava: přední, boční a hlavové airbagy 15.000, Worksite Pack: ocelová kola 16”, pneumatiky 215/65 R16 M+S,  Advanced Grip Control, Hill Assist Descent Control, ochranný plechový kryt pod motorem, zvýšení vozu o 28 mm, příčný úložný prostor nad čelním oknem, rádio RD6 s ovládáním pod volantem za 11.000, automatická dvouzónová klimatizace za 13.000, bezklíčkové otvírání a startování vozu za 17.500, navigace 8” dotykový displej, hlasové ovládání v češtině, mapa Evropy za 22.000, Elektro paket: jednodotykové ovládání oken a elektrické přiklápění zrcátek 5.500, zadní parkovací kamera a zadní parkovací asistent 16.000. Doplňky celkem za 100.000 Kč, celková cena 615.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - přesné řazení šestistupňové převodovky

                - slušné jízdní vlastnosti

                - elektricky sklopná zrcátka

                - zadní parkovací kamera a čidla

MÍNUSY: - prostřední místo nepoužitelné - nemá místo na nohy  

                - nejsou výškově stavitelné pásy  

                - palubní počítač má jen jednu paměť

                - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                - rezervní kolo vně vozu

                - žárovkové denní světla

                - parkovací kamera funguje jen někdy nebo pozdě

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 96 kW (130 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.403 - 1.848 - 1.796 mm, rozvor 2.785 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.403 kg, užitečná 987 kg, celková  2.390 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 597 / 2126 l (údaj výrobce)                                                                      

Pneu 215 - 65 R16 Michelin Lattitude Tour HP (letní)
Max. rychlost 182 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 5,0 město - 4,5 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 720 km 5,9 l/100km  zrychlení na tachometrových 100km/h za 10,8 s.

 

 

Karel Kolečko

Neprošlo jazykovou korekturou

Fotky

Další články

Komentáře