DS7 Grand Chic 2.0 Blue HDi 180 EAT8
Miliónový klenot z Francie
Značku DS známe všichni z francouzských filmů, hlavně zásluhou trilogie o vládci posvětí Fantomasovi, který jako vynálezce naučil Citroen i létat při úniku před neodolatelným nešikou komisařem Juvem v podání Luis De Funese s neopakovatelným dabingem Františka Filipovského.
Nový model opět zaujme neotřelým vzhledem vymykajícímu se ostatním modelům značky. Má také být luxusnější podobou, podobně jako Lexus u Toyoty, což se částečně daří. Tento vůz vstupuje na český trh v oblíbené kategorii SUV a svým designem skutečně zaujme a pro mnohé s neznámým znakem DS na čelní masce vyvolává otázku, co to je za značku? Uvidíme, zda zdomácní a s přibývajícími vozy na našich silnicích se dostane do povědomí.
Nám se pod kůži dostal zcela jistě a bylo těžké jej po týdnu vracet zpět. Měli jsme to štěstí, dostat k redakčnímu testu záhy po slavnostním představení reprezentanta s označením DS 7 Grand Chic 2.0 Blue HDi 180 EAT8 v krásném zlatém metalickém laku, jež už sám o sobě sklízel obdiv u okolních řidičů.
Na úvod si pojďme rozklíčovat z uvedeného značení, co že jsme to řídili. Po označení typu DS 7 (Crossback) následuje stupeň výbavy Grand Chic - nejvyšší výbava po Performance Line a SO Chic, 2.0 - dvoulitrový objem motoru (přesně 1 997 cm3), diesel s výkonem 180 koní (130 kW) a automatizovanou osmistupňovou převodovkou s hydraulickým měničem.
Nutno říci, že vůz svým osobitým a neotřelým vzhledem budí pozornost a spolu se zlatou metalízou nutí okolní řidiče k přibrzdění a obdivu a pro mnohé je dosud málo vídaný znak DS na masce neznámou a ptají se, co že je to za auto? Inu nový model značky DS, ač s řadou prvků od značky Peugeot. Každopádně se podařilo konstruktérům a designérům vytvořit líbivé SUV v luxusním provedení a upřímně jedinou věcí, kterou lze vozu vytknou je cena odpovídající nadstandardní výbavě.
Jak už bylo řečeno, Crossback D7S je nabízen ve třech úrovních výbavy: Performance Line startující na 895 000,- Kč, SO Chic od 990 000,- Kč a Grand Chic začínající na 1 165 000,- Kč. Už nejlevnější verze nabízí luxusní výbavu a přitom lze všechny verze navršit ještě o mnoho příplatků od ráfků kol, potahy přes střešní boxy až po speciální pásy pro zvířecí miláčky…..
Tento vůz je nabitý novými technologiemi pojmenovanými vždy s přídomkem DS – DS Conneted Pilot – krok k autonomnímu řízení, tedy sledování jízdního pruhu s aktivním zásahem do řízení v případě neúmyslného překročení dělící čáry a to i přerušované, DS Active Scan Suspension – kamera za čelním sklem a 4 senzory monitorují povrch vozovky cca 200 m před vozidlem a regulují dle situace nastavení tlumičů, DS Night Vision – neboli noční vidění pomocí kamery v čelní masce snímající infračervené záření – objekty s teplotou odlišnou od teploty okolí, které zobrazí na hlavním displeji a konečně také DS Active LED Vision – mimořádně svítivé světlomety s jedním hlavním LED světlometem a třemi otočnými LED moduly reagující na natočení volantu, rychlost vozidla a stoupání či klesání a upravující tak jak směr, sklon či světelný kužel osvětlení. Nabízí celkem šest režimů (Parking, Town Beam, Country Beam (nad 50 km/h), Motorway beam (nad 110 km/h , Adverse Weather (činnost se stěrači) a High Beam – automatické přepínání potkávacích/dálkových světel.
K tomu všemu připočtěme již pomalu běžnou nadstandardní výbavu dnešních vozidel – adaptabilní tempomat, sledování mrtvého úhlu – kontrolka ve zpětných zrcátkách, rozpoznávání dopravních značek či únavy řidiče. Pohrát si můžeme s grafickým nastavením displejů či volbou Drive modu, tedy rychlosti řazení podpoření ve sportovním módu i odpovídajícím zvukem motoru a ukolébat se můžeme pěti druhy masáží sedadel řidiče i spolujezdce v koženém provedení s vyhříváním i ventilací, navíc s pamětí nastavení pro více řidičů.
Exteriér
DS7 působí neotřelým dojmem – ladné křivky karoserie kontrastují s ostrými hranami světel a skel, vše doplněno chromovými doplňky na čelní masce, okolo zadních světel a bočních oken. Lemy blatníků, prahy a spodní hranu přední i zadní části zase chrání černý plast s hliníkovými doplňky navozujícími vzhled terénního vozu, tedy dohromady luxusní teréňák s pohonem 4x2. Nápadité je denní LED osvícení po stranách blatníků a činnost LED směrovek rozbíhající se od středu ke krajům.
Zvláštně pak působí vůz po vyklopení pátých dveří, se kterými se zvedá i velká zadní část karoserie tak jako třeba u Opelu Insignie. Vstup do vozu je bezklíčkový, stejně tak i do zavazadelníku, který lze otevřít pohybem nohy pod vozem. Struktura zadních světel je ve tvaru kosočtverců, což je prvek prolínající se celým vozem. Nápadité je i uvítací osvětlení na spodku zrcátek promítající na zem logo DS.
Interiér
S dekorem kosočtverců navozujicím dojem vybroušených diamantů se setkáme také uvnitř vozu, ať jsou to podsvětlené područky ve výplních dveří, provedení řady ovladačů, tvar reproduktorů či samotná grafika obou FTF displejů, které můžeme samo sebou ještě individuálně upravovat dle chuti a nálady. Pohodlné sedadla v kůži jak už jsme předeslali, mají možnost vyhřívání, ventilace a několika druhů masáží. Sedadlo řidiče lze nastavit pro tři osoby, zadní řada sedadel má možnost naklápění opěradel, s čím se u mnoha aut nesetkáme.
I přes dostatečný vnitřní prostor podpořený ještě panoramatickou prosklenou a otevíratelnou střechou je zde mnoho úložných prostor. Kapsy ve dveřích řidiče pojmou mimo jiné i menší PET lahve, schránka na středovém tunelu pak i větší lahve a po odklopení středové opěrky na zadních sedadlech máme místo pro další dvě plechovky či menší lahve.
Volič řazení je známý z vozu Peugeot, stejně jako některé další prvky ve vozidle (koncernové spolupráci se nelze divit) Samozřejmostí jsou zásuvky na 12V či USB. Velký 12“ středový displej pro ovládání infotainmentu by snad mohl být po vzoru luxusních vozů zasouvací, stejně jako příplatkové analogové hodiny na horní hraně přístrojové desky, ovšem toto pevné provedení zase až tak nevadí a používá jej i mnoho jiných značek. Ovládat jej lze dotykem či vybroušeným otočným ovladačem na středovém tunelu, některé funkce pak na ramenech multifunkčního volantu.
Jen jedna poznámka k interiéru. Kožené potahy sedadel jsou už v nejlevnější výbavě, ovšem pokud byste chtěli jiný dekor – střih jako v testovaném voze, či jinou barvu, sáhnete do kapsy pro 85 000,- korun, co je tedy síla!
Jízda
Dvoulitrový diesel v pohodě zvládá tento vůz a ve spojení s osmistupňovou převodovkou a hydraulickým měničem nepocítíte žádné prodlevy v řazení. Rychlosti skáčou nepozorovaně jak u variátoru a to i při ručním řazení „pádly“ pod volantem. Podvozek díky skenování terénu a nastavení tlumičů zvládá i nerovnosti a vůz a pěkně sedí i v zatáčkách. Pro jízdu máte možnost výběru ze čtyř režimů.
Automaticky po nastartování jsme v režimu Komfort, ovšem můžeme přejít na ECO, Normal či Sport umožňující dynamičtější řazení a tím i vyšší otáčky motoru doprovázené tím správným hlukem pro uši závodníků. Díky všem jízdním a bezpečnostním asistentům ve spojení s pohodlnými sedadly, kvalitní hudební produkcí máte možnost opravdu pohodlného cestování.
Samozřejmě můžete zapomenout na deklarované spotřeby´, které stejně jako u všech dalších aut vychází z laboratorních výsledků. Praxe je trochu jinde, ovšem u tohoto auta asi nebude hlavním faktorem nákupu.
DS 7 Crossback je skutečně zajímavým vozem, který zaujme majitele i kolemjdoucí či kolemjedoucí, takže hlavním záporem může být snad jen cena vozu a příplatkové výbavy.
Technické parametry:
Délka: 4 595 mm
Šířka: 2 098 mm
Výška: 1 625 mm
Rozvor náprav: 2 735 mm
Rozchod kol P/Z: 1 621/1 598 mm
Převis karoserie P/Z: 925/910 mm
Pneumatiky: 235/50 R19 Dunlop SP Winter Sport
Objem nádrže: 55 l
Motor:
Výkon: 130 kW
Objem: 1997 ccm
Točivý moment: 400 Nm
Spotřeba (město, mimo město, smíšený): 5,6 l; 4,4 l; 4,9 l
Cena testovaného vozu dle konfigurátoru: 1 460 500 Kč s DPH