Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 31. července 2020 (16:28) Roman Klemm

DTM před prvním závodem sezony 2020: Zažijeme pamětihodné loučení?

DTM před prvním závodem sezony 2020: Zažijeme pamětihodné loučení?

Promotéři Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) o svém šampionátu dlouhou dobu hovořili, jako o nejlepším mistrovství cestovních vozů světa. Bývaly časy, kdy to tvrdili právem. Mistrovství vzniklo jaksi z trosek svého předchůdce DRM (Deutsche Rennwagen Meisterschaft) ve druhé polovině 80. let. Když bývalo na výši, tak se v něm nejčastěji měřily velké značky Mercedes s BMW, Audi, Opelem, Alfou Romeo a Fordem.

 

Při tom poskytovaly dychtivému publiku (několikrát i v Brně) pravidelně silné pole čtyř desítek vozů. Není divu, že německou státní televizí přenášené závody nalákaly do výborně dotovaných kokpitů i prvotřídní akrobaty volantu.

Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Jean Alesi, Keke Rosberg, Mika Hakkinen, David Coulthard, Hans-Joachim Stuck, Walter Roehrl, Michael a Ralf Schumacherovi, Dario Franchittti, Michele Alboreto a desítky dalších mezinárodních hvězd v DTM zápolilo o poháry a peníze...

Všechno hezké ovšem jednou končí a i DTM čekal osud podobně silných šampionátů: Svým úspěchem zahubil sám sebe. Stále silnější a finančně nákladnější angažmá automobilek vedlo k „vymření“ soukromníků. Pole účastněných se co do počtu nebezpečně smrsklo – no a pak stačí, aby představenstvo jednoho z výrobců „ztratilo chuť“.

Před dvěma lety se skutečně opakovalo to, co se DTM před dvěma dekádami již jednou stalo: Tentokrát to bylo v Untertuerkheimu u Mercedesu-Benz, kde se rozhodli, že DTM již neobešlou. Zbyly tedy jen BMW a Audi, přičemž se řediteli šampionátu, Gerhardovi Bergerovi podařilo pro ročník 2019 „postavit na kola“ jakéhosi třetího „alibistického konkurenta“ – Aston Martin.

Účast britské noblesní značky ovšem nebylo ani polotovární a malé operaci brzy došel finanční dech. Začátkem letošní sezony tu tedy Berger stál před troskami dříve věhlasné série, do které s ním šly již jen dvě značky.

Když si k této situaci přimyslíme ještě celosvětové „chřipkové šílenství“, tak je do jisté míry zázrakem, že se šampionát letos vůbec ještě uskuteční. I sám Berger ovšem nedávno připustil, že „DTM bude již jen nějak na úrovni likvidovat“...

 

První podnik mistrovství se uskuteční příští víkend na senzační belgické trati ve Spa-Francorchamps a pohled na obsazení kokpitů skutečně slibuje „loučení na velmi vysoké úrovni“.

O účast Ingolstadtské automobilky Audi se postarají stáje Abt, Phoenix, Rosberg a WRT. Za známou ladičskou rodinu Abt pojedou bývalá nizozemská formulová naděje Robin Frijns a vytáhlý Švýcar Nico Mueller. Tradiční tým Phoenix zastoupí hvězdy Le Mans, Loic Duval (Francie) s Mikem Rockenfellerem (Německo) a stáj, kterou založil mistr světa formule Keke Rosberg poskytne vozy britskému ex-šampionovi DTM Jamiemu Greenovi a úřadujícímu mistrovi René Rastovi z Německa.

Trošku starší vozy nasadí belgický „soukromník“ WRT – za to za něj pojedou benjamínci Fabio Scherer ze Švýcarska, „rakousko-uherský šlechtic“ Ferdinand Habsburg a syn geniálního konstruktéra Williamsu, McLarenu a Red Bullu Adriana Neweye, Harrison Newey.

Devíti vozům ve znaku čtyř kruhů se postaví sedm „bavoráků“. Za stáj RBM nastoupí Jihoafričan Jonathan Aberdein společně s podobně mlaďoučkým krajanem Sheldonem van der Lindem a zkušeným Rakušanem Philippem Engem. Tým RMG připraví siluetu BMW (v Německu) nejpopulárnějšímu pilotovi pole, bývalému jezdci F1 Timo Glockovi, jeho krajanovi Marco Wittmannovi a synovci Gerhards Bergera, Lucasovi Auerovi. Skutečnou bombou a asi i středem zájmu všech letošních podniků ale bude jediný vůz, který na start postaví francouzská equipa ART. Pojede za ní totiž žijící legenda (tedy alespoň v Polsku) Robert Kubica!

Dobrá, 16 vozů to možná není zrovna početně příliš omračující – s pohledem na kvalitu pilotů a vyrovnanost materiálu se ovšem za jistých okolností může postarat o velmi dobrou zábavu. Záleží jen na vedení sportovních oddělení Audi a BMW: Nechají své rakety opravdu závodit, nebo se opět zapletou do průhledně režírovaných domluvených procesí?

Právě takové nečistoty se v uplynulých 5 letech do vysoké míry postaraly o klesající zájem publika. Snad se letos opravdu pojede „muž proti muži“ - „finálová opona“ je neodvratitelná a co mohou účastnění ještě ztratit?

Když poskytnou fandům poctivou a čestnou sportovní show na trati, tak mohou jen vyhrát a „odejít na úrovni“, jak Berger plánuje. Možná, že se právě silným ročníkem 2020 podaří zasít semínko „nové DTM“, která pak rozkvete za pár let...?

Kdo nechce tak dlouho čekat, ten má již za pár týdnů hned dvakrát možnost, vidět jedinečné siluety DTM na nedalekém Lausitringu. Asi naposledy...

 

 

Kalendář DTM roku 2020:

1.-2. srpen – Spa-Francorchamps

14.-16. srpen – Lausitzring

21.-23. srpen – Lausitzring

4.-6. září – Assen

11.-13. září – Nuerburgring

18.-20. září – Nuerburgring

9.–11. říjen – Zolder

16.–18. říjen – Zolder

6.-8. listopad - Hockenheim

 

 

 

Text a foto: Roman Klemm

Fotky

Další články

Komentáře