Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Sobota, 16. ledna 2021 (10:35) Dušan Bouzek

Jezdci o Dakaru: Michek vyrovnal nejlepší český výsledek historie

Motorky

Kevin Benavides (Monster Energy Honda Team 2021)

Poslední etapa byla hodně náročná. Startoval jsem třetí a očekával, že to tedy bude snazší, ale nebylo to tak. Na padesátém kilometru se všichni jezdci na čele ztratili, takže jsem najednou jel první a čistil trať. Bylo to navigačně velmi složité, takže jsem se hodně soustředil na to, abych to udělal dobře. Do toho, abych dosáhl na vítězství, jsem dal všechno. Je to pro mě splněný sen. Jsem z toho nadšený. Když jsem projížděl cílem, myslel jsem na spoustu věcí, bylo tam hodně emocí. Tím cílem se mnou projížděl i Paulo Gonçalves (loni na Dakaru zahynul – pozn. red.). Byl to velký moment. Jsem velice šťastný. Pro tento moment jsem žil. Rád bych poděkoval celému týmu, počínaje mechaniky, za to, jakou skvělou práci všichni v tomto těžkém roce odvedli. Děkuji také Hondě, že mi poskytla tak skvělou motorku, díky kterému jsem si mohl splnit svůj sen.“

Ricky Brabec (Monster Energy Honda Team 2021)

Jsme zpátky v Džiddě. Kevin (Kevin Benavides – pozn. red.) a já jsme odvedli skvělou práci. Celý tým pracoval na výbornou. Joan (Joan Barreda – pozn. red.) a Nacho (José Ignacio Cornejo – pozn. red.) měli smůlu. Snažil jsem se na Kevina najet sedm minut, bohužel se mi to ale nepovedlo. Musím se spokojit se druhým místem. I tak to ale byla skvělá rallye. Můj mentor a asistent Kendall a můj mechanik Eric odvedli skvělou práci. Mě i Nacha drželi ve střehu a zůstali jsme díky nim celí. Ještě jednou moc děkuji. Doufejme, že příští rok zvítězíme.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

Ta devítka (před penalizací byl Michek celkově devátý – pozn. red.) by byla třešnička na dortu, ale i tak jsem moc spokojený. Rval jsem se asi až tak úpěnlivě, že jsem minul jeden waypoint. Bylo to prý o 110 metrů. Popravdě jsem se té penalizace trošku bál. GPS mi ale žádnou chybu neukazovala. Pořadatelé však na satelitech viděli něco jiného. Já to ale jako smůlu neberu. Takové nástrahy na Dakaru jsou, je to soutěž. Po 23 letech jsme vyrovnali české maximum v motorkách. Je to bomba. Řekl bych, že klíčová byla moje vyrovnanost. Furt jsem se motal kolem patnáctého místa. Nervozita před startem etapy byla velká, nemohl jsem ani dospat. Ale fanoušci na sociálních sítích mně dodali energii. Etapu jsem jel na maximum. Je nádherné patřit do top 10 v nejtěžším závodě světa. Moje tituly vicemistra světa v motokrosu jsou vzácné. Tohle je ale nový úspěch, jsem toho plný. Dakar bych posunul na nejvyšší metu své kariéry. Hned mi ukápla slza. Jsem rád, že jsem se dostal letos na Dakar v takové formě. Moc mi pomohla rodina, tým, lidi z motokrosového prostředí, fanoušci… Každý na tom má svůj díl úspěchu. Dokázal jsem lidem, že i když se můžete dostat na pokraj života, je možné se za pár měsíců vzchopit a překonat rekordy. Povedlo se nám něco výjimečného. Samozřejmě k tomu pomohly i nějaké výpadky závodníků. Dakar je nemilosrdný. Vždyť třeba v minulém roce jsem přišel o ocenění pro nejlepšího nováčka na poslední chvíli.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

Jsem za Martina strašně rád. V Saúdské Arábii se popíjet nedá, ale v Česku určitě nějakou týmovou oslavu uděláme. Snažil jsem se dnes jet na maximum, ale udělal jsem jednu navigační chybu, takže jsem trochu ztratil. Ale to místo tam hledali asi všichni. Jelo se mi pak dobře. Za celkové umístění jsem šťastný. Před Dakarem jsem si vysnil dostat se pod patnáctku, což sice nevyšlo, ale mohlo to dopadnout hůř. Viděl jsem tady hodně havárií a hodně mechanických poruch. Ty se nevyhnuly ani mně. Nejtěžším momentem bylo to čerpadlo. Ale poradil jsem si, přečkal jsem to a můžu slavit s kluky.“

David Pabiška (Jantar Team)

„Každopádně to byl můj nějtěžší Dakar za celou kariéru. Nebylo to srovnatelné s ničím předtím. Jižní Amerika pro mě byla vlastně procházkou, ale tady v Saudské Arábii jsem měl občas pocit, že opravdu umřu. Samozřejmě to umocnila i kategorie bez asistence, kde i servis sebere spoustu sil, které pak chybí. Ale je super pocit být zase v cíli. Jsem tu podvanácté a stále ty emoce a všechno okolo chce člověk zažívat znovu a znovu. Díky všem, kteří se zasloužili o můj start na Dakaru 2021.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Neskutečná dřina, ale stálo to za to. Jsem strašně rád, že jsem to dojel. Pro mě neskutečný zážitek. Člověk celý rok dře, připravuje se, trénuje a všechno se to zúročilo. Jsem v cíli a 41. pozice je pro mě obrovské výsledkové zlepšení. V Original by Motul jsem si dával za cíl být v TOP 5, což se nepodařilo, ale i s 9. místem jsem spokojený. Děkuju rodině, partnerům a hlavně Jánovi Miloňovi, který dal celý tento projekt dohromady a umožnil nám tady odstartovat.“


 

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

Byl to takový hořký konec. Asi na osmdesátém pátém kilometru jsem v dunách něco trefil předním kolem a šel jsem na držku. Posbíral jsem se, vyfouknul jsem airbag a běžel jsem zpět k motorce. Vypadala, že je v pořádku. Rozjel jsem se a přední kolo se začalo mlít. Ujel jsem s tím nějakých třicet kilometrů a pořád se to zhoršovalo. Nakonec už bylo kolo skoro vypletené. Tak jsem ho sundal a zkusil jsem přeházet dráty, co tam zbyly. Viděl jsem, že za mnou jedou ještě Maňas (Roman Krejčí – pozn. red.) s Brabčákem (Jan Brabec – pozn. red.). Byli už mimo soutěž, tak jsem doufal, že mi půjčí kolo. A tak se i stalo. Roman Krejčí mi půjčil své přední kolo a i díky němu jsem dnes dojel do cíle. Takže všechnu lásku dnes Romanu Krejčímu. Jsem rád, ale byla to opravdu hořká příchuť. Vyzkoušel jsem si tady všechno.“

Libor Podmol (vpravo) byl v cíli Romanu Krejčímu (vpravo) vděčný. Foto: Libor Podmol/Facebook

Čtyřkolky

Manuel Andujar (7240 Team)

Byl to můj čtvrtý Dakar a mé první vítězství. Jsem velice šťastný, že jsem tu (v cíli – pozn. red.). Bylo to opravdu hodně emotivní. Jsem vděčný všem lidem, kteří mi pomohli dostat se tam, kde jsem dnes. Celý Dakar byl náročný. Celé mé tělo je unavené. Ale dojel jsem, a to na prvním místě, takže jsem velice šťastný. Na dakarské vítězství jsem začal myslet před čtyřmi lety. Myslel jsem na to i při svém prvním startu na Dakaru (v roce 2018 – pozn. red.), ale měl jsem hodně problémů. Letos jsem ale potíže neměl. Moje rodina mě hodně podporovala a nyní jsem opravdu šťastný. Ani nevím, kdy jsem během závodu poprvé pomyslel na to, že bych mohl vyhrát. Možná hned na startu, protože to bylo na začátku mým cílem. Přijel jsem sem s tímto očekáváním. Ale dokud neprojedete cílem, tak nikdy nevíte. Zatím nedokážu říci, jaké budou mé plány pro příští rok. Nyní se vrátím zpátky do svého rodného města a tam si spolu se svou rodinou a svými přáteli odpočinu.“

Auta

Stéphane Peterhansel (X-raid Mini JCW Team)

Jsem velice šťastný. Dlouho jsme vedli celkové pořadí, a tak jsme byli pod velkým tlakem. V takové situaci jsme mohli ztratit téměř vše. Nicméně ale musím říci, že jsme odjeli téměř perfektní Dakar a vyhnuli jsme se velkým chybám. To byl klíč k našemu úspěchu. Spolupráce mezi mnou a Edouardem (spolujezdec Edouard Boulanger – pozn. red.) byla vynikající. Byl jsem rád, že jsem ho měl po boku. Nemohl odvést lepší práci.“

Násir Al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

Rád bych poděkoval týmu. Odvedli jsme vynikající práci. Já, spolujezdec (Matthieu Baumel – pozn. red.) nebo tým jsme neudělali žádnou chybu. Pracovali jsme velmi tvrdě. Co můžeme dělat? Toto byl druhý rok, kdy jsme soupeřili s buginami. Podle mě se musí změnit pravidla, aby byla fér pro všechny, to je celé. Samozřejmě, že jsem zklamaný, naštěstí jsme ale dojeli do cíle. Jsem vážně hrdý na tým a na to, co jsme společně dosáhli za dobu, co jsem s nimi. Jsem si jistý, že se příští rok vrátíme silnější a budeme moci bojovat o vítězství. Samozřejmě, že jsem zklamaný více než loni. Myslím, že je potřeba změnit pravidla pro buginy. Buginy porazili vozy s pohonem 4x4 již pětkrát. Není pochyb o tom, že to není spravedlivé. Doufám, že s tím organizátoři něco udělají, protože jinak už nebudeme mít zájem.“

Carlos Sainz (X-raid Mini JCW Team)

Pódium je vždy dobré, ale nemohu být spokojen na sto procent. Mohli jsme bojovat o vítězství, ale co se týče navigace, tak jsme neodvedli dobrou práci. Stále jsem ale šťastný za tým a za Stéphana (Stéphane Peterhansel – pozn. red.). Odvedl skvělou práci a ukázal, proč se mu říká Mistr Dakar.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

Jsme šťastní, ale dnes se nám to úplně nepovedlo. Chtěli jsme bojovat o osmé místo, ale udělali jsme dvě špatná rozhodnutí a ztratili jsme nějaký čas. Když se snažíme, tak to tak je. Nervy pracují a dělají se chyby. Ale jsme tady (v cíli – pozn. red.) a máme radost. Je to určitě lepší než loni. Je vidět, že máme na zajímavé výsledky. Doufám, že jsme něco ukázali a že do budoucna ještě něco předvedeme.“

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„Tak se nám to splnilo. Nevěřili jsme tomu. Od prvního dne jsme měli mega problémy. David (spolujezdec David Křípal – pozn. red.) je největší borec. Miluji ho, dokázal dostat energii ze mě a z naší Krásky (přezdívka Ouředníčkova vozu – pozn. red.) a podařilo se nám to dotáhnout do cíle. Až do dneška to bylo napínavé, vypadalo to, že opravdu nedojedeme. Ale nakonec je to tam. Máme úžasné skóre. Já mám sedmou medaili (za dokončení Dakaru – pozn. red.) a David čtvrtou medaili v řadě. Čtyři účasti, čtyři medaile, je to zkrátka velký borec. Moc děkujeme našim rodinám. Děkujeme za fandění všem fanouškům a děkujeme našim partnerům. Bez vás bychom tady nemohli být. Jsme moc rádi, že jsme alespoň trochu reprezentovali Českou republiku, že jsme na chvilku mohli zapomenout na Covid, že jsme si to mohli užít a že jsme udělali nějaké výkony. Vrátíme se brzy domů a všechno bude zase normální.“

Během soutěže je sice potkala řada technických problémů, nakonec ale Tomáš Ouředníčeka a David Křípal do cíle dojeli. Foto: Ultimate Dakar

Miroslav Zapletal (Offroadsport)

Dakar byl hodně příjemným svezením, pořadatelé mě překvapili tím, jak pěknou trať udělali. Co se týče výsledků, tak se nám nepodařilo vymyslet nic světoborného. Zkrátka jsme se jenom projeli a pátá etapa rozhodla. Co se dá dělat. Pokazilo se nám vysokotlaké čerpadlo a neměli jsme žádné náhradní. To se může pokazit na novém i na starším autě. Potom jsme řešili horní kulové čepy. Budeme to analyzovat, uděláme z toho nějaké závěry. Ze sebe jsem ale neměl špatný pocit. Rychlost byla v pořádku a nebylo to tak, že bych na sebe byl naštvaný. Takže sám za sebe se musím pochválit.“

Lehké vozy

Francisco Lopez Contardo (South Racing Can-Am)

Byla to velice těžká etapa. Kvůli tomu, že byl všude ve světě Covid, byla příprava těžká. Jsem ale velice šťastný za své sponzory, za svou zemi a za svého spolujezdce Juana Pabla (Juan Pablo Latrach Vinagre – pozn. red.). Loni jsem skončil třetí. Letos jsem ale velmi spokojený, vyhrál jsem. Je to perfektní. Myslím si, že rozhodla navigace. Byl to dlouhý a obtížný závod. Díky všem těm kamenům, navigaci a písku to bylo hodně komplikované. Je to mé největší vítězství a jsem velice šťastný.“

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

Už jsem sice něco vyhrál, ale toto vítězství ještě nedokážu dost dobře vstřebat, nějak mi to nedochází. Na to je ještě brzy. Velké díky patří ale týmu, který do toho vložil neskutečně síly, ať už fyzické nebo materiální. Každý den auta fungovala skvěle. Dnes už není problém, aby technika překonávala terén, ale je to o rychlosti. Dakar je kratší a rychlejší. Vše musí klapnout. Tohle je vítězství celého týmu.“

Josef Macháček ovládl lehké prototypy. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

Je to neuvěřitelné. Loni mi odešel táta, pak ale přišlo štěstí v podobě narození dvou holčiček. Příprava na Dakar byla krátká, pořádně jsem nevěděl, do čeho jdu. Díky Vlastovi (spolujezdec Vlastimil Tošenovský – pozn. red.) a celému týmu jsem si tím dokázal projít poměrně bez újmy na těle a duchu a dojel do cíle. Klidně bych jel dalších čtrnáct dnů.“

Kamiony

Dmitrij Sotnikov (Kamaz – Master)

Byl to nejlepší závod mé kariéry. Bylo to můj sen. Od roku 2014, kdy jsem jel Dakar poprvé, jsem udělal spoustu práce a konečně jsme vyhráli. Loni jsme měli poruchu kvůli velkému kamenu, ale letos to bylo všechno dobré. V první polovině soutěže jsme byli vážně rychlí a vytvořili jsme si dobrý náskok. Ve druhé polovině to bylo zejména o tom, abychom každý den dojeli. Myslím si, že to pro nás byla ta nejlepší taktika. Jsem plný emocí. Celá posádka, celý tým a všichni kluci odvedli perfektní práci. Řekl bych, že to byla týmová práce, nejen má jakožto jezdce. Jsem šťastný, že jsem mohl tento kamion řídit, protože je to ten nejlepší kamion na světě. Jsme rádi, že naše vítězná série pokračuje. Děkuji všem, co mě po celou dobu podporovali. Mnoho lidí na naše vítězství čekalo. Nyní jim můžeme říci, že jsme to dokázali. Byla zde spousta jiných kamionů, které nám byly rychlostně blízko, jako například Martin Macík. Nevím ale, co se s nimi stalo. Vyhráli nějaké etapy a pak asi neměli štěstí, nevím. Nebyl to lehký závod. Myslím si, že tento Dakar byl těžší než ty předchozí. Poslední dvě etapy byly vážně těžké. Těšíme se na další Dakar. Myslím si, že pro tuto soutěž je to tady dobré místo.“

Martin Macík (Big Shock Racing)

I poslední etapa byla těžká, závodit se muselo až do poslední chvíle. Nebylo to zadarmo. Ale je to tam. Tři etapy jsme vyhráli, jsme čtvrtí celkově. Dokázali jsme, že rychlost máme. To je důležité. A příští rok tu budeme znova. Pro mě to bude desátý Dakar. A budeme chtít znova bojovat mezi nejlepšími. Moc děkujeme za neuvěřitelnou podporu všem. Dlužíme díky našim rodinám, že to s námi zvládají, našim ženám a děckám. A fanouškům i partnerům. A všem, kteří jste nám drželi palce, protože bez vás bychom tady nebyli. A navíc jsme dotáhli mého otce. Už máme všichni 4. místo z Dakaru.“

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Dnes jsem ze sebe a z Lady (přezdívka Lopraisova kamionu – pozn. red.) dostal maximum možného. Chtěl jsem dohnat ztrátu způsobenou včerejší technickou poruchou. Na trati bylo pár dun, což je mé milované teritorium. Právě tam se mi podařilo přeskočit tři kamiony startující přede mnou. Letěl jsem i v kamení, protože nebylo co ztratit, dalo se jen získat. Vůbec mě to nemrzí (prasklá pneumatika – pozn. red.). Dohnání šesti minut bylo reálné, v polovině etapy jsme vedli o tři a půl minuty, nicméně na posun na vysněnou bednu to letos nebylo. Tovární Kamazy neponechaly nic náhodě. Jejich týmová strategie je tak dotažená, že šance ostatních jsou velmi malé. Neříkám, že je umístění na stupních vítězů nereálné, ale jejich dominance roste jak po technické, tak sportovně-politické stránce.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

Rád bych deváté místo věnoval mému otci, se kterým jsem před dvanácti lety poprvé startoval na Dakaru právě v kamionu (jako navigátor – pozn. red.). Děkuji celé rodině za její podporu a také všem z týmu Buggyra Racing. Byl to můj nejlepší dakarský tým. Fantastickou práci odvedl navigátor Alvaro (Alvaro Leon – pozn. red.), ale i David (palubní mechanik David Hoffmann – pozn. red.), který s námi měl velkou trpělivost. Je to hodně emotivní, děkuji všem.“

Ignacio Casale (vpravo, na snímku se svým navigátorem Alvarem Leonem a palubním mechanikem Davidem Hoffmannem) má za sebou dakarský debut v roli závodního pilota kamionu. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

Letošní Dakar jsme si fakt užili, a to po všech stránkách. Jsem rád, že to na počtvrté vyšlo a že jsme v první desítce. Když pojedeme ještě desetkrát, tak to třeba i vyhrajeme.“

Classic

Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing)

Je za námi dvanáctá etapa. Byla rozdělena do dvou erzet a v obou jsme zajeli druhé místo. Techniku jsme šetřili, ale občas tam nějaký skok byl. Bylo to krásné svezení, škoda, že to končí. Včera jsme si říkali, že bychom se tu mohli otočit, udělat si den volna, dát škodovku do kupy a jet to v protisměru. Bylo to vyčerpávajících čtrnáct dní, nejenom pro nás, ale i pro celý tým, mechaniky, pro fanoušky, pro rodiny a pro všechny. Jsem rád, že jsme to zvládli a že nám všichni drželi palce. Je obdivuhodné, jak se ti lidi spojili. Děkuji všem. Děkuji partnerům, Andělovi (přezdívka spolujezdce Petra Vlčka – pozn. red.), že to se mnou vydržel a myslím si, že toto byl slušný punk.“

Jak poslední etapa letošního ročníku Rallye Dakar dopadla, si můžete přečíst zde.

Titulní fotografie: Orion – Moto Racing Group

Další články

Oblíbené fotogalerie