Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 16. prosince 2019 (12:49) Pavel Jelínek

Kniha ke stému výročí založení značky AVIA nezapomíná ani na trucktrialové evropské tituly.

Společnost AVIA Motors vydává knihu o své historii a pracuje na novém užitkovém elektromobilu

Letošní rok se nese ve znamení stého výročí založení značky AVIA. Současný nositel její tradice podnik AVIA Motors při této příležitosti vydává knihu Století Avie, příběh československé legendy 1919-2019, jejímž autorem je David Hloušek.

Tento rok si sesterské automobilky AVIA Motors a TATRA TRUCKS patřící do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP připomínají zásadní milníky své existence. V obou případech to je sto let existence jejich značek. Zatímco se značka TATRA začala objevovat nejprve na automobilech a až později i na letadlech, u značky AVIA to byla naopak nejdříve letadla a až poté automobily. Významné jubileum AVIA Motors v průběhu tohoto roku připomněla například limitovanou sérií 19 vozů AVIA INITIA ve výročním provedení. Další připomínkou dlouhé historie značky je nyní vydávaná publikace Století Avie, příběh československé legendy 1919-2019.

Knihu napsal David Hloušek, dlouholetý zaměstnanec společnosti a badatel, široce obeznámený s děním kolem značky AVIA i podniku. Jak již název knihy napovídá, autor na 368 stranách provede čtenáře historií značky i firmy od jejího počátku v roce 1919, kdy ji založili konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn, až po žhavou současnost.

První kapitoly se věnují přerodu malé firmy s truhlářskými zakázkami, výrobou vrtulí a drobnými opravami letadel v jednoho z nejvýznamnějších výrobců letadel pro civilní i vojenské použití v tehdejším Československu a Evropě.

Nechybějí také pasáže věnující se době okupace, během níž musela firma vyrábět letadla a letecký materiál pro okupanty. Dále kniha mapuje poválečný vývoj, kdy z výrobních prostor firmy AVIA vedle letadel poprvé vyjížděly i nákladní automobily.

Následující kapitoly popisují licenční výrobu letadel sovětského původu a také přibližují zajímavé, ale mnohdy nerealizované, letecké i automobilové projekty z padesátých a šedesátých let. Nechybí samozřejmě ani zásadní zlom z 60. let, kdy AVIA začala vyrábět lehká užitková vozidla ve francouzské licenci, což mělo zásadní vliv na její další vývoj až do současnosti.

 

Čtenáři se také dočtou všechny podrobnosti o dění po roce 1989, včetně procesu privatizace a změnách ve vlastnické struktuře až po přechod značky a firmy pod křídla holdingu CZECHOSLOVAK GROUP. Popsán je také vývoj nových modelových řad automobilů AVIA až po současný typ INITIA.

Knihu Století Avie, příběh československé legendy 1919-2019 vydává v nákladu 1400 kusů nakladatelství Olympia, má 368 stran a rozměry 215x220 mm. Publikaci je možné zakoupit přímo v nakladatelství Olympia, na e-shopu www.iolympia.cz nebo u vybraných knihkupců.

 

Budoucnost přichází už nyní

AVIA Motors i nadále zůstává pevnou součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP. Rok 2019 je pro automobilku významným nejen tím, že si připomíná svou dlouhou historii. Je také přelomem nové éry – začátkem doby elektromobilů. AVIA Motors už měsíce pracuje na projektu užitkového elektromobilu a jedná s vhodnými partnery o výrobě vozidel této kategorie.

V současnosti se usilovně pracuje na výsledné podobě elektromobilu na podvozku modelové řady AVIA INITIA a vznikají první prototypy. V příštím roce, tedy v prvním roce druhého století existence značky AVIA, by se první elektromobily mohly dostat ke svým zákazníkům.

Velmi důležitou součástí portfolia AVIA Motors bude i nadále servisní podpora flotily několika tisíc vozidel AVIA modelových řad D a INITIA. „Celý náš systém servisní podpory a distribuce náhradních dílů zaručuje uživatelům spolehlivé fungování vozů AVIA nejméně po následující desetiletí. Potřebné součástky i nadále vyrábíme, a to včetně montáže dílů do celků. Naše společnost navíc jako jediná disponuje dostatečnými zásobami náhradních dílů a nadále zajišťuje jejich rychlou a spolehlivou distribuci,“ řekl Tomáš Adamec, generální ředitel AVIA Motors.

AVIA Motors bude také nadále vyrábět na zakázku vozidla řady INITIA s pohonem 4x4. Dále podnik vede jednání o rozšíření výrobního programu, aby se mohl stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl.

 

PS:  V knize je také samostatná kapitola o trucktrialovém speciálu Avia, s nímž Bohuml Čáp ( i za trvalé mediální podpory MotorMIXu) získal několik  evropských titulů v trucktrialu.. 

 

O AVIA Motors

V letošním roce si AVIA Motors připomíná stoleté výročí vzniku společnosti i značky, což ji řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v Česku. Už v roce 1919 začali psát historii značky konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn, ke kterým se záhy přidali ještě Václav Malý a J. F. Koch. Beneš s Hajnem se pak stali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let.

Ta se nejdříve věnovala výrobě vrtulí, opravám letadel a truhlářským zakázkám. Už v roce 1920 Beneš a Hajn představili světu na svou dobu unikátní a revoluční letoun AVIA BH-1 Exp. Ten byl prvním z celé řady slavných a úspěšných letounů značky AVIA, které se uplatnily v civilních službách i u vojenských letectev nejen u nás, ale i v zahraničí. První nákladní automobily firma vyrobila těsně po druhé světové válce, na další desetiletí se pak střídavě věnovala automobilové a letecké produkci.

V 60. letech se firma AVIA přeorientovala z letecké výroby (výroba leteckých motorů a vrtulí běžela až do přelomu 80. a 90. let) na produkci nákladních vozidel, která tvoří dodnes hlavní prvek jejího výrobního programu.

 

O holdingu CZECHOSLOVAK GROUP

CZECHOSLOVAK GROUP je holding navazující na tradici československého průmyslu, který podporuje a dále rozvíjí aktivity tradičních českých a slovenských společností v oblasti civilní i obranné průmyslové produkce. Jeho portfolio zahrnuje výrobu a prodej strojírenských produktů pro automobilový, železniční, letecký či hodinářský průmysl, dále výrobu speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů či munice.

Skupina klade silný důraz na kvalitu svých produktů a služeb a na exportní aktivity. S produkty společností holdingu se lze setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se nestále rozrůstá.

 

 

PR

 

Fotky

Další články

Komentáře