Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 28. listopadu 2019 (08:53) Pavel Jelínek

Na co si dát pozor při tahání připojeného karavanu za autem ?

Rady i  třeba  pro závodníky a jejich  týmové kolegy , ale i běžné motoristy.

Na co si musíte dát pozor, pokud chcete za autem tahat připojený karavan?

Máte v plánu jezdit na dovolenou vlastním vozem a nechcete se spoléhat na ubytování v předražených hotelích? V takovém případě není nic snazšího, než pamatovat na tyto okolnosti a nechat si ke svému vozu namontovat tažné zařízení, se kterým si budete moci za sebou vozit vlastní ubytování na kolečkách, tedy karavan. Není to žádný problém.

Nejoptimálnější je zohlednit to už při samotném výběru vozu.

Výbava za příplatek

Najdete totiž typy vozů, ke kterým vám tažné zařízení namontuje už sám výrobce. Vy sami se nemusíte o nic příliš starat. Obvykle je takové zařízení zahrnuto do výbavy vozu za příplatek. Právě proto byste měli o této volbě uvažovat už před samotnou koupí novinky ve vašem domácím autoparku. Získáváte tak náskok. Dodatečná montáž bývá trochu složitější, ale samozřejmě nejde o nepřekonatelný problém. I to se dá se ctí zvládnout.


 

Montáž od výrobce ušetří starosti

Důležité je ale seznámit se s pravidly, která vymezují jak samotnou montáž, tak i následný provoz auta vybavený tažným zařízením Rameder. Říká se, že neznalost zákona neomlouvá, a zde to platí dvojnásob. Pokud vám výrobce k novému vozu namontuje tažné zařízení rovnou, máte po starostech, protože bude odpovídat všem v současnosti platným předpisům a normám, ale dodatečná montáž je přece jenom větším rizikem, že se můžete třeba nevědomky a nic netušíc dopustit chyby. Jak tomu zabránit?

Normy je třeba dodržovat

Naprosto zásadní je otázka, zda tažné zařízení odpovídá evropským a následně i českým normám. Klíčová je zde norma EU č. 94/20/ES EHK 55. Díl, který bude na auto montován, by měl mít právě toto označení. Jde o první, jednoduchou kontrolu, že jde opravdu o normovaný prvek.

Zároveň byste měli obdržet k zařízení i typový list s veškerými technickými podrobnostmi – ten vám dodá prodejce zařízení. A v neposlední řadě to nejde bez protokolu o odborné montáži. Při případné kontrole tak jednoznačně prokážete, že zařízení opravdu montoval odborník, nejedná se o žádnou domorobo práci přinášející na silnicích vysoká bezpečnostní rizika, něco takového je totiž podle zákona naprosto nepřípustné. Potvrzení jsou schopná poskytnout jenom pověřená certifikovaná pracoviště, tedy autorizované servisy zabývající se montáží těchto zařízení.

Bez záznamu v technickém průkazu to nepůjde

Dále je třeba, aby zařízení bylo zapsáno v technickém průkazu. Jestliže vám ho namontuje už sám výrobce, je to už samozřejmostí při převzetí průkazu společně s vozidlem. Při dodatečné montáži je to třeba doplnit. Pak ale musíte mít garanci shodnosti vozu a daného tažného zařízení a samozřejmě už zmiňované potvrzení o odbornosti montáže. Zároveň je třeba do průkazu vypsat údaje z typového listu. To vše se ovšem dá úspěšně zvládnout.


Pozor na pokuty od policie

A co samotná jízda se zařízením? Jestliže nemáte za vozem zapřažený karavan nebo vozík, platí jednoznačně pravidlo, že tažné zařízení má být skryto. Můžete ho buď odmontovat nebo sklopit. Druhá varianta je pochopitelně jednodušší. Jsou třeba i vozy, kde se tažné zařízení dá ovládat dálkově a elektricky sklopit, potom máte k dispozici velký komfort, kdy stačí zmáčknout nějaké tlačítko a systém vše udělá za vás. Rozhodně je ale důležité na toto nezapomenout, protože policisté při kontrole za to mnohdy rádi udělují pokuty.


 

Jak těžký přívěs mohu táhnout?

Mělo by vás zajímat i to, jaký přívěs maximálně můžete s namontovanou koulí, jak se tažnému zařízení někdy přezdívá, táhnout. Vlastníte-li klasický řidičský průkaz skupiny B bez dalšího rozšíření, potom je maximum přívěs o hmotnosti 750 kg. Eventuálně to může být i více, ale pak celková hmotnost soupravy nesmí být větší než 3500 kg. Takže počítáte-li s těžkým karavanem, zjistěte si i technické parametru vlastního vozu, abyste uvedenou hodnostu nepřekročili.

 

A ještě ušetříte,

Zdá se vám, že je toho trochu moc, co je třeba uhlídat? Nebojte se, to je jenom na první pohled. Jakmile se do problematiky trochu zahloubáte, zjistíte, že ono to zase není tak složité a není toho ve skutečnosti zase tolik, co musíte sledovat. Technické záležitosti má na starosti autorizovaný certifikovaný servis. Na vás je jenom postarat se o již zmiňovaný zápis do technického průkazu vozu. A hlavně, ušetříte si spoustu problémů do budoucna, protože budete mít všechno ošetřeno podle zákonů, norem a pravidel a nebude vám hrozit žádný postih.


 

 

 

 

Fotky

Další články

Komentáře