Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 25. prosince 2015 (11:30) Pavel Jelínek

Navigoval více jak třicet jezdců. Seděl skoro v padesáti různých autech.

 „Obojživelník“ pojede v roce 2016 svoji čtyřstou soutěž

V příští sezóně odstartuje do své čtyřsté soutěže v rally. Je to soutěžní „obojživelník“ – seděl mnohokrát za volantem, ale daleko vícekrát na sedadle spolujezdce. Startoval v oblastních soutěžích, přeboru ČSR, federálu, Mitropě, ME, soutěži mistrovství světa i soutěžích mistrovství středního východu.

Navigoval více jak třicet jezdců. Seděl skoro v padesáti různých autech. Ptáte se, kdo to je? Nestor automobilových soutěží Hynek Středa. A aby toho nebylo málo, letos se vydal s dalším soutěžákem, žijícím od osmdesátých let v Kanadě, Pavlem Hartlem na Altaj.

 

Na tom by asi při dnešním svobodném cestování nic nebylo, kdyby cestu dlouhou více jak 10 000 km nejeli s vozem Trabant combi. Hynek byl navíc limitován časem. Pavel Hartl ve svém úvodníku na speciálních webových stránkách prohlásil, že celkové stáří dvou starých mužů a jednoho starého auta, tedy tří „fosílií“, činí 165 let.

„Odjel jsem po „Bohemce“ a musel jsem se vrátit do seznamovacích jízd Barum rally, kterou jsme absolvovali s Petrem Nešetřilem. Na cestu dlouhou více jak deset tisíc kilometrů jsme měli necelý jeden a půl měsíce. Nebyl to však pouze exotický výlet nás „starých pánů“, ale také významná humanitární akce. Sponzoři, fanoušci nebo nahodilí návštěvníci facebookových stránek, mohli přispět jakokoliv částkou za každý ujetý kilometr naší expedice. Objevily se totiž takové hlasy, že naše putování skončí už v Polsku…

Celý výtěžek byl poté věnován křesťanskému útulku pro osamocené, většinou bité ženy s dětmi v Mexiku nazvaném Mi Casa Esperanza v Espenadě, který Pavel Hartl poznal při závodech Baja 1000, kterých se tam několikrát zúčastnil.“

Určitě úžasné, cestu jste zvládli a včas, o čemž svědčí Tvoje účast na Barumce. Kudy jste vlastně jeli?

„Po startu z Karlových Varů jsme jeli přes Prahu, Ostravu přes celé Polsko, dále jsme pokračovali do Litvy – Lotyšska – Ruska, jeli jsme přímo centrem Moskvy. Projeli jsme Mongolsko, Kazachstán, Kirgizstán. Naším letošním cílem bylo pohoří Altaj. Za Ruskem nás provázela nádherná krajina a příroda, zážitků a poznání máme nepočítaně. V Kirgizstánu náš trabant garážuje do příštího roku, kdy chceme projet zase podél Pamíru.“

Jak jste se vůbec orientovali a co silnice?

„No to bylo různé, podle map, někde mapy nebyly, takže podle GPS, někde zase nebyl signál…Bylo to místy hodně dobrodružné. V Mongolsku jsme jeli po hlavní silnici, kterou představovala hliněná a kamenitá cesta. Jeden den jsme třeba jeli skoro půl dne pouze na „jedničku“, vystoupali jsme s trabim do nadmořské výšky nad tři tisíce metrů. Někde jsme se zase ptali místních na náš další cíl a oni ukázali rukou směrem dopředu na hodně vzdálené hory a řekli – trefte se zhruba mezi ně…“

 

Vydržel trabant? Oba jste s ním kdysi závodili, takže z něj znáte asi každý šroubeček.

„Auto je staré více jak pětatřicet let, poctivě jsem ho připravoval několik měsíců. Až na maličkosti vydržel, vezli jsme s sebou náhradní motor, zadní rameno, poloosy, spojku a pár dalších věcí. Vpodstatě nejvíce se díky nekvalitním cestám různé věci uvolňovaly, nebo uklepávaly, takže třeba jednou upadlo zapalování, poškodil se startér, ale jinak nic zásadního. Jo, ještě jsme měli rozbité čelní sklo, a mě náhodou před odjezdem napadlo vyříznout si z makrolonu náhradní.. A hodilo se, akorát jsme nemohli pouštět stěrače…“

Ale zpět k rally. Zmapovaných startů je v současnosti 397. Nevím, jestli to bude příští rok na Bohemce, Krumlově nebo Hustopečích, ale Ty odstartuješ do neuvěřitelné čtyřsté soutěže v kariéře.

„No to jsem ani netušil, ale ročně startuji minimálně v patnácti rally. Několik sezón, když jsem třeba jezdit vedle domácího šampionátu i Mitropu, jich bylo ještě víc. Stále mě to baví. Poslední roky usedám hlavně vedle Petra Nešetřila do vozů BMW 2002 Ti a Mitsubishi Lancer ze stáje Pavla Červenky, občas se svezu s Mírou Fišerem, nebo někým jiným. Zní to neuvěřitelně, ale marně hledám v Čechách soutěž, vyjma bývalých moravských oblastek, které jsem se aspoň jednou nezúčastnil.

Do sezóny 2016 přeji hodně štěstí a ještě spoustu správně přečtených rozpisů.

 

Největší úspěchy Hynka Středy:

Cena Fair Play za pomoc při havárii bratrů Smolíků 1985

Mitropa Cup – 1. v N 2000, 3. v N a 8. absolutně 1994

Start v soutěži MS - Rally Korsika s Ludvíkem Otto

Vícemistr ČSSR A 700 v letech 1987, 1990

Vícemistr ČR N 1300 1995

Mistr ČSR A 700 1986 a 1991

Vícemistr oblasti A 700 1985

13. absolutně v Rally Dubai 1999 (Škoda Favorit)

Mistr ČR třídy A7 2000

Vítěz Trabant Cupu 1991

Vítěz Rally Cupu 2008

4. celkově v B 1600 1984

2. absolutně Rallye Agropa Pačejov 1996

2. absolutně Rally Prešov 2002

4. absolutně Rally Gemer 2002

1. absolutně Radouňská rally 2008

1. Setkání nejen mistrů 2012

 

(Další zajímavosti, fotografie, informace, rozhovory a většinu výsledků se dozvíte z připravované knihy, která vyjde v roce 2016)

 

Pavel Vydra

 

 

Foto1: S Andrejem Syrvatkou po větší „ráně“

Foto2: Úspěchy v Mitropě: Jurka – Středa na Drei Städte

Foto3: Posádka Chlad Středa při Rallye Tríbeč 1984

Foto4: Splněný sen – start na soutěži mistrovství světa

Foto5: Letošní expedice s trabantem

Foto5b: Malá oprava přímo na cestě

Foto5c: Vzhůru do oblak

Foto6: Většinu soutěží v poslední době jel s Petrem Nešetřilem a Mitsubishi

 

 

Foto: archiv autora a archiv Hynka Středy

 

Fotky

Další články

Komentáře