Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 7. prosince 2020 (09:47) Pavel Jelínek

Německé mýto bylo vyšší a provozovatelé kamiónů mohou žádat o přeplatky.

Soud rozhodl, že německé mýto bylo vyšší, než dovolovaly evropské předpisy, a to o několik miliard eur

Každá společnost, která od roku 2005 až do současných dní platila na německých silnicích mýto za těžká nákladní vozidla, může do konce roku 2020 uplatnit nárok na vrácení přeplatku. Soudní dvůr Evropské unie totiž letos na konci října potvrdil, že Spolková republika Německo neoprávněně započítávala do výše mýtného náklady na dopravní policii.

Dotčené subjekty tak mohou získat zpět až desítky tisíc eur. Českým firmám pomáhá s uplatněním nároků na odškodnění společnost LitFin.

 

Spolková republika Německo v rozporu s evropským právem požadovala po jednotlivých plátcích mýtného za těžká nákladní vozidla (nad 7,5 tuny) o 4 až 5 % vyšší částku mýtného, do nějž započítávala nejen náklady na provoz komunikace, ale i náklady na dopravní policii. Každá společnost, která v Německu od roku 2005 až dodnes platila mýto, by tak měla mít nárok na vrácení přeplatku ze zaplaceného mýta.

Ten může celkově činit až několik desítek tisíc eur, a to v závislosti na velikosti flotily a částky, kterou dopravci na mýtném zaplatili. Vyplývá to z rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ze dne 28. 10. 2020, který potvrdil, že náklady na dopravní policii nesmějí být do ceny mýtného započítány. Rozhodnutí je závazné pro všechny evropské soudy.

 

 

 

 

 

Soudní dvůr se tímto případem zabýval na základě položené předběžné otázky německého odvolacího soudu, před nímž polská společnost rozporovala výši mýtného poplatku a nárokovala si částečné vrácení poplatků zaplacených za období od 1. ledna 2010 do 18. července 2011.

Podstatné je, že i přes žádost německých úřadů Soudní dvůr neomezil účinky svého rozhodnutí pouze do budoucna, ale i zpětně. To znamená, že soudy jsou povinny konstatovat porušení práva a přiznat náhradu škody jakékoliv společnosti, která před vydáním rozhodnutí Soudního dvora platila v Německu mýtné a nárok si uplatní.

 

Nárok na odškodnění musí být uplatněn do konce letošního roku

 

V České republice pomáhá autodopravcům s uplatňováním nároků na odškodnění společnost LitFin, jež se specializuje na financování soudních sporů a s německým trhem má bohaté zkušenosti. V současné době ve spolupráci s německou asociací investorů SdK hraje hlavní roli ve financování poškozených investorů v kauze účetního skandálu fintechové společnosti Wirecard, která nedokázala doložit většinu zisků z let 2016 až 2018.

„Jen v průběhu prvních tří měsíců, co jsme na žalobě pracovali, se nám přihlásili retailoví klienti s pohledávkami v objemu 500 milionů eur,“ říká Maroš Kravec, ředitel společnosti.

 

„Nároky za protiprávně účtované mýto je třeba uplatnit poměrně rychle – do konce roku 2020. Dobré je, že většina sporných otázek již byla nebo v nejbližší době bude vyřešena soudy v rámci již probíhající žaloby polské společnosti.

Další firmy, které se rozhodnou svůj nárok uplatnit, tak mohou získat přeplatky zpět v poměrně brzké době. V současné situaci stačí tedy pouze prokázat výši škody, která jednotlivcům vznikla,“ doplňuje Kravec.

 

 

 

 

 

PR

ilustrační foto

Další články

Oblíbené fotogalerie