Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 13. ledna 2021 (22:48) Radek Vičík

Od zelenáče po vítězící hvězdu. To je devět Dakarů Martina Macíka mladšího

2013

Atmosféru Dakaru začal Martin Macík mladší díky tátovi "Kocourovi" Martin staršímu nasávat už od dětství. Ale svůj první start absolvoval jako 23letý coby navigátor Vlastimila Vildmana v barvách v podstatě rodinného týmu KM Racing. A jak tehdy jinak, než v liazce. Kamion s číslem 545 dojel do cíle na 18. příčce.

2014

Z itineráře Dakaru sice tehdy vypadlo Peru, ale etapy mezi Rosariem a Valparaísem přinesli Macíkovi na navigátorské sedačce pilota Vildmana postup o pět příček kupředu. "Že už bych si opravdu zkusil přesednout za volant? Uvidíme," řekl tehdy nadšený Macík mladší.

2015

A opravdu zkusil. Pětadvacetiletý řidičský elév se poprvé postavil na start slavné rallye v pozici pilota. Sympatická premiéra ale skončila předčasně. LIAZ kvůli zadřenému diferenciálu nedokončil pátou etapu a následně bylo trio Macík - Janáček - Mrkva z rallye vyloučeno.

2016

Tentokrát se jelo jen v Argentině a Bolívii. Co však bylo pro Macíka juniora nejdůležitější, LIAZ pod jeho vládou jako jezdce poprvé uviděl cíl. Tehdy to bylo hlavní argentinské město Buenos Aires. Poprvé měl po svém boku současného stálého navigátora Františka Tomáška a rezultovala z toho 19. pozice.

2017

Už pod hlavičkou Big Shock! Racing LIAZ s posádkou Macík, Tomášek a Mrkva poprvé nahlédl do top 10 celkového pořadí. Desáté místo nemuselo být konečnou, vždyť od osmé příčky Macíka a spol. dělilo jen 36 minut, Soutěž tehdy hostily pro změnu Argentina, Bolívie a Paraguay. Start a cíl byl ovšem v Buenos Aires.

2018

Ambice byly na trati z Limy do Córdoby veliké. A pilot Macík mladší, navigátor Tomášek a mechanik Mrkva se jimi nenechali nijak svázat. Naopak je stoprocentně naplnili. LIAZ se startovním číslem 510 byl klasifikován jako pátý. A co víc, jako jediný v desítce z Čechů.

2019

Potenciál liazky jakoby byl nevyčerpatelný.  I když se kamiony této značky přestaly vyrábět v roce 2003, ještě o 16 let později měl na soutěži pořádané jen na území Peru Macík starší stále platnou homologaci závodní LIAZ pro dálkovou rallye. Ale tentokrát jeho syn vypadl už v páté etapě. Díky novým pravidlům mohl nastoupit do druhé poloviny rallye a v tzv. "polovičním maratonu" skončil druhý. Ve smíšeném pořadí ho porazil jen Orlando Terranova v Mini.

2020

Pokrok nelze zastavit, a tak ze sedlčanských dílen vyrazil na první Dakar v Saúdské Arábii zbrusu nový speciál. "Čumákové" Iveco si Macík mladší od začátku moc pochvaloval. Už třeba proto, že v něm má posádka větší pohodlí než v trambusu, Nový kamion se osvědčil a bylo z toho další páté místo a znovu post nejlepšího českého kamioňáka.

2021

Pro letošní soutěž si u Big Shock! Racing připravili jedno zásadní zlaepšení. Macík mladší dostal automat a jak je vidět, jeho Ivecu svědčí. Dvě vítězné etapy po sobě, to je už úctyhodný výkon!

Foto: KM Racing a Big Shock! Racing

Další články