Peugeot 508 Blue HDi 160
Peugeot 508 Active BlueHDi 160
Na podzim či spíše ke konci loňského roku vstoupila na český trh dlouho očekávaná novinka – sedan Peugeot 508. Vůz už od prvních oficiálních tiskových zpráv se zaslanými vizualizacemi budil pozornost a zvědavost, neboť znamenal opravdovou revoluci designu připomínající sportovní vůz či luxusní limuzínu konkurenčních značek. Nejvíce se podobá Audi A5 Sportback či Volkswagenu Arteon, který se vydal stejnou cestou. Své ocenění si Peugeot 508 odnesl při své premiéře na ženevském autosalonu. První šanci si jej vyzkoušet jsme měli při podzimním představení novinářům, ale pro týdenní test vyšla řada až po novém roce v době sněhové nadílky, takže nebylo zcela možno vyzkoušet plně dynamiku vozu.
Exteriér
V čem, se nová pětsetosmička liší od svého předchůdce? Prakticky ve všem. Konstruktéři stáli před těžkým úkolem. V době poklesu prodeje vozů sedan vytvořit vůz, o který by byl zájem a tak zcela přebudovali dosud zavedenou koncepci vozu tohoto segmentu. Pokud vedle sebe postavíme vozy 507 a 508 je rozdíl markantní – nejen moderní design, ale především menší výška a pětidveřové provedení se splývavou zádí. Z rodinného sedanu se stala manažerská limuzína. Vůz je oproti pětsetsedmičce o 14 cm kratší, rozvor však pouze 2,4 cm a o 6 cm nižší i díky bezrámovým oknům dveří. Vůz má skvělou aerodynamiku díky zužujícímu se půdorysu. Sportovní charakter vozu dodává vzhled přídě i zádě zásluhou světel – přední úzké světlomety se svislými tenkými LED proužky a vzadu opět koncová světla ve stylu tygřích drápů propojená černým sklem. Přední část má šachovnicovou masku chladiče. Ze střechy zmizela anténa, která je nyní zakomponovaná do sítotisku. Vůz v sobě kombinuje prvky karoserií kupé a fastback. Karoserie je z části lepená a i díky použití hliníkové kapoty a blatníků se dosáhlo úspory hmotnosti 70 kg.
Interiér
Za bezrámovými dveřmi na nás čeká moderní interiér s anatomicky tvarovanými sedadly ve sportovním stylu a dobrým bočním vedením. Vytknout ovšem musíme příliš zapuštěné zámky bezpečnostních pásů, pro jejichž otevření musíme prostrkávat prsty pod sedák vedle vysokého středového tunelu. Již tradiční oboustranně zploštělý multifunkční volant nabízí ovládání infotainmentu, pod ním pak najdeme pádla manuálního řazení rychlostních stupňů, ovladač adaptabilního tempomatu a samozřejmě běžné páčky – ovladače světel, směrovek a stěračů s volbou automatiky. Vůz má výbavu I-Cockpit obsahující vyvýšený digitální sdružený přístroj 12,3“ (řidič si přes menu může upravit zobrazovanou grafiku v šesti režimech - sledování jízdních parametrů, pozadí atd., dále uprostřed na pevno zabudovaný barevný dotykový 8“ displej a pod ním klávesy (Toggles swiches) pro rychlé ovládání základních funkcí dotykové obrazovky. Vytknout musíme ovšem jejich slabé podsvícení v noci - symboly jsou špatně rozlišitelné.
Na středovém tunelu najdeme řadící páku, kolíbkový volič režimu jízdy, tlačítko start/stop (oproti předešlému modelu se přestěhovalo zleva), elektronickou parkovací brzdu a malý odkládací prostor se zásuvkou 12V. Následuje držák na dvě plechovky či 0,5 PET lahve a opěrka ruky s úložným prostorem. „Dovedně“ skryty jsou zásuvky USB umístěné ve spodním patře středového tunelu.
Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici dva výdechy ventilace a opět zásuvku na 12V. Co jsme ovšem postrádali, byly madla na stropním panelu nade dveřmi. Na stropnici tak nalezneme pouze výklopný háček na kabát u zadních sedadel.
Jízda
Dvouulitrový motor poskytuje řidiči velmi dobrou dynamiku, podtrženou ještě neznatelným řazením osmistupňové automatizované převodovky s hydraulickým měničem. Motor je do rychlosti 120 km/h udržován v rozsahu otáček 1 500 – 2 000. Během ustálené jízdy po rovné silnici pak vypadaly parametry takto:
rychlost |
převod. Stupeň |
otáčky |
34 km/h |
D3 |
1 500 |
43 km/h |
D4 |
1 500 |
60 km/h |
D5 |
2 000 |
80 km/h |
D6 |
1 800 |
95 km/h |
D7 |
2 000 |
111 km/h |
D8 |
2 000 |
Podvozek na bázi platformy EMP2 je poněkud tvrdší, ale pohodlné sedadla s dobrým bočním držením toto sportovnější nastavení vyvažují. Řidič má na výběr ze 4 režimů řízení – ECO/Sport/Comfort/Normal mající odezvu na dynamiku vozu a v případě verze s řízeným odpružením i ovládání tlumičů. Po nastartování se vždy automaticky volí režim Comfort.
Asistenční systémy
Peugeot 508 nabízí celou řadu pomocníků pro řízení vozidla jak v oblasti bezpečnosti tak komfortu řízení. ESP + ASR + pomoc při rozjezdu do svahu, sledování jízdního pruhu i neoznačené cesty, systém rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na blížící se překážku, sledování bdělosti řidiče. Samozřejmostí je bezklíčkové otevírání dveří a startování, elektricky sklopná zrcátka se zabudovaným uvítacím osvětlením přístupu k vozu, či automatické přepínání a rozsvícení světel.
Technické parametry:
Délka: 4 750 mm
Šířka: 1 859 mm
Výška: 1 403 mm
Rozvor: 2 793 mm
Rozchod P/Z: 1 601 / 1 597 mm
Stopový průměr zatáčení: 10,8 m
Objem zavazadlového prostoru: 487 l (po sklopení zadní sedačky 1 537 l)
Provozní hmotnost: 1 610 kg
Pneumatiky: 215/55 R17
Objem zavazadlového prostoru: 487 l
Motor: Blue HDi 160 S&S EAT8, řadový čtyřválcový diesel
Zdvihový objem: 1 997 ccm
Max. výkon/ot.: 120 kw (163 k) / 3 750 min
Točivý moment/ot. : 400 Nm/ 2000 min
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 sec
Deklarovaná spotřeba (město/ mimo město/kombinovaná): 5.5 / 3,8 / 4,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 896 000,- Kč