Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 8. června 2020 (15:03) Karel Kolečko

Test Citroenu C3 1,2 Pure Tech

Citroen C3 s atmosférickým benzínovým tříválcem 1,2. C3 má specifický nezaměnitelný design vycházející z Cactusu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se základním tříválcovým zážehovým atmosférickým motorem 1,2 PureTech. Motor dává 60 kW až v 5.750 otáčkách a 118 Nm (ve 2.750 otáčkách) točivého momentu na lehký pouze 980 kg vážící vůz postačí. Motor nabízí poměrně slušnou dynamiku a pružnost.

Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6. Nyní už se systémem stop-start, který vypne už studený motor po 400 m, navíc se ovládá přes menu dotykového displeje.

 

 

 

 

Na dálnici při dodržování limitů bude spotřeba kolem 6,5 litru. Při úsporné jízdě je možné jezdit kolem 5 litrů, při svižné jízdě naopak 6,5-7 litrů. Ve městě je spotřeba kolem 6-7-mi litrů. Standartně mimo město budete jezdit kolem 6-ti litrů benzínu. Spotřeba se během celého testu - 576 km ustálila na hodnotě 6,3 l/100km (dle palubního počítače) což je o 2 litry víc než uvádí výrobce (4,2 kombinovaná) udávaná spotřeba je zcela nereálná.

Udávanou maximálku 169 km/h jsem si potvrdil, když jsem dosáhl tachometrových 177 km/h,  zrychlení z 0-100 km/h (tachometrových) jsem dosáhl ve stejném čase jako uvádí výrobce za 13,3 s (na trojku). Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz poměrně živý, zrychluje cca od 2500 otáček. Při akceleraci je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti je ve voze ticho, motor je hlučný až ve 4.000 otáčkách.

PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se poměrně dost naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Na 17“ kolech nezvládá tlumit větší nerovnosti a díry ve vozovce. Zkoušený vůz jezdil na letních pneu 205-50 R17 Good Year Efficient Grip na černých osmipaprskových alu kolech.  Pro vůz této velikost bych volil maximálně 16“ kola. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, vpředu jsou kotoučové a vzadu bubnové.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké díky elektrickému posilovači a také dost citlivé. Vůz je dost citlivý na boční vítr.

ŘAZENÍ Pouze pětistupňové převodovky s dlouhými drahami není příliš přesné. Pětka je bohužel dost krátká, díky tomu se motor v dálničních rychlostech vytáčí do vysokých otáček i díky absenci šestky. Motor točí na 5-tku při 90 kolem 2.600, při 100 - 2.950, při 120 kolem 3.500 a  při dálničním limitu 130 je to už 3.800 otáček a ve 150-ti motor točí už 4.400 otáček. Otáčkoměr je cejchován po pěti stech otáček (ve tmě navíc svítí jen tisíce), tak se z něj těžko odečítají přesné hodnoty.

INTERIÉR Palubní deska má tradiční uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, ale palubní deska je celá z tvrdých plastů. Vlevo je rychloměr, vpravo otáčkoměr, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže není moc přehledný (těžko z něj vyčíst přesné otáčky). Displej palubního počítače je uprostřed nad ním je digitální tachometr (palubní počítač zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, chybí doba jízdy).

Palubní počítač má pouze jednu paměť. Nad prostředním displejem je vlevo analogový palivoměr a napravo teploměr chladící kapaliny. Uprostřed palubní desky je velký 7“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery. C3 má LED denní světla. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

 

 

 

Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladání na volantu nebo přes dotykový displej. tříramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigaci, která je už v češtině, nyní umí i v zahraničí názvy ulic.

Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Palubní deska má zlaté lemy. Z vozu dobrý výhled všemi směry, jen A sloupek omezuje ve výhledu.

 

 

 

Přední sedačky potah ve dvou odstínech šedé, jsou poměrné pohodlné, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Středový tunel tlačí na pravé koleno řidiče. Přední pásy se nemají výškové nastavení stejně jako u Cactuse. Chybí madla nad dveřmi, na všech čtyřech místech a osvětlení vzadu.

Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 70 cm, (kratší sedák 46 + 24 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu těsně u stropu 89 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (ale pouze naležato). Před řadící pákou, dole na středové konzole je místo pro 2 nápoje.

 

 

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů, což je průměrná hodnota u vozů této třídy. Testovaný vůz nemá rezervní kolo, ale pouze sadu na dojetí. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 922 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam menší schod a opěradlo nelze sklopit do vodorovné polohy.

Naměřil jsem rozměry- šířka 97-104 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 68 cm, po sklopení sedaček až 138 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 76 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 186 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven i v základní verzi šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na displeji se objeví nápis o max. povolené rychlosti.

Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů.

 

 

 

 

DESIGN Je netradiční a C3 si určitě nespletete s žádným jiným autem, jedině s designově spřízněným Cactusem a modely Aircross. Zejména přední část je atypická - je vysoká a zakulacená. Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole v rozích jsou mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry, které spojuje dvojitá chromovaná lišta navazující na znak Citroenu.

Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Na bočních dveřích jsou speciální plastové černé panely airbump (patent Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (hodní se zejména do města). Zadní část vozu, spodní část je téměř celá oplastovaná (černý plast) koncové světlomety jsou oválné. Nad zadním sklem je spojler s třetím brzdovým světlem (v barvě jako střecha-černý).

Testovaný model byl celý bílé barvě s černou střechu. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišit od běžného mainstreemu.

CENA Testovaný C3 v prostřední výbavě Origins s motorem 1,2 PureTech je nabízen za akční cenu 357.900 Kč (aktuálně se nenabízí) sleva 23.100 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatické světla + stěrače, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. ovl. okna př. dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s MP3 s ovl. na volantu s šesti repro a 7“ displejem s USB slotem, automatická klimatizace, systém rozpoznávání dopravních značek, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, 15“ plechová kola s pneu 195-65, sada na opravu pneu.

Příplatková výbava : Navigační systém  Citroen Connect Navi se 7“ displejem (mapové podklady Evropa) s digitální DAB radio za 20.000, zadní parkovací kamera 6.000, zatmavená zadní skla 3.000, alu kola 17“ za 17.600 Kč. Doplňky celkem za 40.600 Kč. Celková cena po slevě je tak 375.400 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - slušné jízdní vlastnosti

                  - poměrně pružný motor 1,2

                  - dobře svítící světla, zejména dálkové

                  - analogový a digitální tachometr 

                  - vnější i vnitřní design

                  - dobré brzdy 

                  - čidla parkování, ztlumí se radio při aktivaci senzorů

                  - dobře hrající audio

                  - podrobná navigace, ulice i v zahraničí

MÍNUSY: - ovládání klimatizace pouze přes multifunkční displej                    

                - start stop vypíná už studený motor, nutno přes dotyk. displej

                  - podvozek nezvládá velké nerovnosti

                  - chybějící stropní madla v interiéru    

                      - delší, nepřesné dráhy řazení  

                      - středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče             

                  - dotykový displej někdy hned nereaguje

                  - krátké převody, ve 130 km/h točí 3.800 otáček

                  - citlivost na boční vítr

                  - přední pásy se nedají výškově nastavit

                  - vyšší nákladová hrana kufru 

                  - v zatáčkách se dost naklání

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - pouze jedna paměť palubního počítače bez doby jízdy

                  - nemá rezervní kolo

    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový 3 válec PureTech                                                                                     

Výkon 60 kW (82 k) /5.750 ot./min., točivý moment 118 Nm ve 2.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.996 - 1.749 - 1.474 mm, rozvor 2.540 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 980 kg , užitečná 570 kg, celková 1.550 kg                                 

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 300/922 l      

                                                                                                                  

Pneu 205 - 50 R17 Good Year Efficient Grip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,3 s, max. rychlost 169 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 4,9 město - 4,2 l/100km kombinace

Během testu najeto 576 km se spotřebou 6,3 l/100km. 

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a pružný motor 1,2.

 

 

Karel Kolečko

Fotky

Další články

Komentáře