Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 3. července 2020 (00:12) Pavel Jelínek

Vrchařka Kristýna Fillová ladila formu i na šotolině.

Na závodech do vrchu se v posledních letech objevuje také Kristýna Fillová, jezdící se silným vozem Mitshubishi Lancer. Navíc dokáže porážet i mužské konkurenty, přičemž i přes zimní   pauzu a současné období bez závodění  se věnovala ladění  své formy i fyzické kondice. Kristýna nám před letošní sezónou poskytla následující rozhovor.


Kdy jsi začala se závoděním  a byly to hned závody do vrchu nebo i jiná disciplína ?
V roce 2017 jsem odjela pár slalomů, další rok jsem už jela závody do vrchu.  

 

 

Kolik let tedy již závodíš ?
Letos je to čtvrtý rok, co jezdím v závodním autě, jako závodění počítám roky tři. Za ten první rok si člověk spíš vyzkouší, co to všechno obnáší a zjistí, zda se mu vůbec závodění líbí. Přiznám se, že i moje představa byla  trochu jiná, proti realitě. 

Co Tě jako  dívku k závodění přivedlo ?
Už jako malá jsem poctivě sledovala každý závod F1. Pokud se v okolí konala nějaká motoristická akce, tak jsme ji s rodiči vždy navštívili. Konkrétně třeba na závody v Náměšti jsem se vždycky těšila celý rok. Dá se tedy říct, že mě k lásce k autům dovedla rodina, možnost vyzkoušet si závodit mi ale dal David (Komárek), který má na dílně hned několik závodních speciálů a sám se závodění věnuje hodně dlouhou dobu.

Máš závodění " v krvi " a v rodině nebo  jsi první z rodiny, kdo se mu věnuje ?
Rodina sleduje závody, ať už vrchy, rallye nebo i moto GP, všichni mají, řekla bych, velký přehled v této oblasti, nicméně jediná já se tomu věnuji tak trochu víc :))) 

A co tedy na Tvé závodění  říkají třeba rodiče a další  příbuzní ?
Všichni z toho mají radost a těší se, když jim donesu poháry, co jsem si dovezla, ukážu jim sestříhaná videa, fotky a sdělím zážitky.  Pochopitelně mají i strach, proto mě kromě Zámeckého vrchu nejezdí raději ani nikam navštěvovat.


Jaká auta  jsi doposud vystřídala ?
Slalomy jsem jela s vozy Ford Focus RS a Mitshubishi Lancer EVO X, jednalo se o sériová auta bez rámů a úprav. První rok závodů do vrchu jsem měla Evo V RS, s tím jsem teda odjezdila i letošní zimní Sosnovou. Poslední dva roky v rámci MČR jsem už měla možnost jezdit s EVO IX, což je známý lehký a výkonný závodní speciál.

Nyní tedy jezdíš s Lancerem EVO IX,  což je  již poměrně hodně  silný  vůz.... Navíc čtyřkolka, vyhovuje  Ti to ?
Evo které mám, je ze skvělých rukou těch nejlepších mechaniků z dílny Komvet Racingu. Jelikož vím, že se můžu na auto spolehnout, tak mi vyhovuje a i přes velký výkon, který může David kdykoli změnit, stejně tak i celé nastavení, se mi řídí dobře. Čtyřkolka je další velké plus, za které jsem ráda, obzvláště když třeba zaprší. Jsem si jistá tím, že kdyby auto chystal tým, který nemá dlouholeté zkušenosti, určitě by závodění s tímhle Evem bylo o dost složitější.

 

 


Jak  jsi na tom  s fyzičkou ?  Zimní pauza se trošku protáhla... - bylo  tedy dost času na vylepšování kondice?
Čas si na zlepšování fyzičky si nacházím téměř každý den. Několikátý rok běhám, před nedávnem jsem si pořídila kolo a také jsem začala cvičit. Co se ale týká zimní pauzy, tak ta se mě díky Sosnové moc netýkala. Ve své podstatě jsme dojeli sezónu vrchů a do měsíce se už jela první Sosnová. 

Auto zůstalo stejné nebo jej v týmu od loňska vylepšili ?
Auto zůstalo téměř stejné, změněny byly akorát tlumiče. Vylepšit by se ještě určitě dalo, ale na začátek sezóny to není tak úplně nutností. Ve stavu, ve kterém Evo momentálně je, mi vyhovuje a navíc, díky rezervám, které ještě má, je i spolehlivé. 

Zimní pauzu jsi navíc s Davidem využívala zmíněnými starty na autodromu v Sosnové. Což je   zase zřejmě  úplně jiné závodění. Nicméně zaslechl jsem, že jsi  dokázala porážet i  chlapské konkurenty..?:-))
 Jelikož jsme na závodech, kde jsou víceméně samí muži, tak hold nezbývá nic jiného, než jich pár desítek vždycky porážet. Konkrétně třeba na jedné z posledních Sosnových jsem byla v top 20 a za mnou bylo dalších asi devět desítek, možná i stovka závodníků. Pořadí je samozřejmě na závodech důležité, pro mě je pořád nejdůležitější to, abych si z každých závodů odnesla nějakou zkušenost a užila si to.

Na těchto závodech se jezdí i třeba na sněhu nebo na  šotolině.  Zřejmě byl   cíl zdokonalit se v ovládání čtyřkolky za takovýchto podmínek, které Tě  ale   při závodech do vrchu jinak nepotkají .... ?
Sosnová je jedno velké zápasení s autem, díky povrchu a nízkým ranním teplotám je tam jízda rovně spíš zázrakem. Šotolina mě na závodech do vrchu sice nepotká, ale klouzavý povrch a na něm neklidné auto je relativně častá záležitost, která mě teď už, troufám si říci, tolik nepřekvapí. Určitě mi tohle zimní ježdění hodně dalo a jsem za tuto zkušenost hodně vděčná.


Nedávno jsme se potkali v Násedlovicích. Byl jsem tam jen chvíli, ale viděl jsem, že velmi  pilně trénujete a "pilujete"... Občas se za volantem objevil  David a ty  jsi jela jako spolujezdec. Takže jsi se stále zrychlovala...?
David s autem jezdil, aby zkontroloval, zda je vše v pořádku a auto je dobře nastavené. I přes trable s kardanem, které nám zabraly téměř celou sobotu, jsme mohli v neděli jezdit oba dva.

Vzhledem k tomu, že v neděli pršelo, tak byly časy horší, než v sobotu, nicméně se jednalo pouze o testování. Co se týká zrychlování, tak když pominu asi dvoje závody, tak časy mám jízdu od jízdy lepší vždycky, samozřejmě mám ale velké rezervy. 

 


Jaké máš na letošní rok  závodnické plány ?
Letos bych řekla, že jediný plán každého závodníka je odjet co nejvíce závodů, které se vůbec budou konat, jelikož velké množství podniků bylo zrušeno, nemůže si nikdo moc vybírat. Pokud nenastanou nějaká nová omezení, pokusila bych se odjet co nejvíce z vrchů a na podzim bych snad mohla usednout jako navigátor do nového Proto.

A v zimě opět pro změnu  Sosnovou ?
Doufejme že ano. Ježdění na Sosnové mi hodně dalo a užila jsem si to. Přece jen, podmínky jsou tam proti kopcům dost odlišné, ale každá zkušenost mě posouvá. 

Lákala by Tě i nějaká jiná motoristická disciplína ?
Závody do vrchu jsou pro mě splněným snem, vyhovuje mi na nich především to, že je člověk s autem na trati sám. Obdivuji autocross/rallycross, ale ten hromadný start a pak i pocit, že je kolem mě několik dalších závodníků by mi totiž hodně vadil a bylo by mi nepříjemné to riziko, že mi do auta může někdo vrazit. Láká mě vlastně jen rallye, ale jen z pozice navigátora. Ráda závodím, ale taky se moc ráda vozím.

Máš nějaké závodnické sny ?.....
Závodnické sny mám, i když se mi teď ten sen vlastně plní, protože mám možnost závodit, plus k tomu ještě se špičkovým autem. Ráda bych poznala co nejvíce tratí a nasbírala co nejvíce zkušeností. 

Nyní vzhledem k situaci, která postihla prakticky  celý svět,  dostává  hodně prostor  virtuální závodění na trenažérech.  Také Tě baví nebo  to  aspoň občas zkoušíš ?
Nezkouším a ani mě to popravdě moc neláká. Tomu pocitu, co člověk zažije v závodním autě, bych řekla, že se ani ten nejlepší trenažér nemůže přiblížit. 

Trochu mi  připomínáš Veroniku Cichou, také poměrně rychlou  českou závodnici.  Myslím hlavně tím, že ona také závodila s Lancerem....... ?: -))
Ano, Veronika také závodila s Lancerem. Konkrétně WRC 05.

Znáte se ? I když ona ze se kopců před pár lety vytratila a navíc nyní žije  v zahraničí ..... ?
I když jsme se na kopcích relativně minuly, tak se známe. Párkrát jsem se potkaly v rámci závodů na okruhu nebo při nějaké jiné události, máme i několik společných známých. 

No ale ptám se i proto, že Veronika je vlastně  závodnice, která jezdí   silnou  formulí a okusila dokonce jako první  Češka i formuli jedna, kterou vlastní její  přítel. David má v dílnách hned několik závodních vozů. Láká Tě třeba alespoň usednout do  placky nebo jiných aut?
Každá z nás jezdí s tím, s čím dostala možnost závodit. Já změny moc ráda nemám, přiznám se ale, že pokud bych měla někdy možnost, určitě bych si placku nebo formuli zkusila. Přece jen, svézt se s takovou F3000 třeba při domácím závodě v Náměšti, to by pro mě byl splněný sen. Považuji to za vrchol v závodech do vrchu, zároveň ale stojím nohama na zemi, zvládnout takové auto je pro ostřílené závodníky. 

A co třeba  zmíněná formule 1 ?  Ještě jsi nikdy třeba nevyužila nějaké možnosti alespoň usednout za volant ?
Formule 1 je zcela jiný svět, myslím, že kdo by měl možnost se v ní svézt, by neodmítl. Určitě bych si ráda zkusila nějakou Lolu nebo Reynard, se kterým závodí třeba Fausto Bormolini. Jsou to krásné, velké formule s třílitrovými motory, nad kterými zůstává rozum stát a mrzí mě, že pomalu ale jistě z vrchů mizí. Závodění s nimi je bohužel dost nebezpečné, zároveň je to ale možná i tou nebezpečností krásné a nenahraditelné.  

A kdyby  byla  případně možnost s ní  přímo i závodit. Lákalo by Tě to ???:- )) Myslím asi  spíš právě z důvodu bezpečnosti na okruhu, než  při závodu  do vrchu...?
Určitě by mě to lákalo s ní závodit, ale ne na okruzích. Formuli na kopcích považuji za skvost, vzhledem k tomu ale, že s těmi silnými jezdí závodníci, co závodí třeba dvacet, třicet let, určitě je to velmi náročné. Pro nejednoho zkušeného závodníka byl závod se silnou formulí ten poslední, takže i při všech možných snech je potřeba se držet reality, jelikož při závodech s takovým autem není prostor na chyby. 

 

 

Díky za zajímavý rozhovor a mnoho zdaru do nacházející sezóny.

Doplňme ještě, že  nadcházející sezóna závodů do vrchu konečně startuje. Stane se tak o nadcházejícím víkendu závodem Vrbenský vrch 2020 v Jeseníkách, který bude pro naprostou většinu závodníků novinkou.

Chybět nebude ani Kristýna a David.

 

 

 

Pavel Jelínek

Fotky

Další články

Komentáře