Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 14. ledna 2021 (08:47) Dušan Bouzek

Vybrané ohlasy po desáté etapě: Lopraise zdržovaly Kamazy, Valtr se těsně vyhnul nehodě

Motorky

Kevin Benavides (Monster Energy Honda Team 2021)

„Dnešní etapa byla hodně komplikovaná. Startoval jsem jako první a čistil jsem trať. Do osmdesátého kilometru jsem se hodně soustředil. Pak jsem ale udělal navigační chybu a než jsem našel kontrolní bod, ztratil jsem pár minut. Ricky (Ricky Brabec – pozn. red.) tam (do kontrolního bodu – pozn. red.) také přijížděl a dostal se přede mě, takže jsem ho následoval. Hodně se prášilo. Na trati také bylo hodně kamenů a vyschlých řek, takže sem se po celou etapu držel trochu dále. Slyšel jsem o Nachově (José Ignacio Cornejo – pozn. red.) odstoupení. Je to škoda, protože den za dnem odváděl opravdu skvělou práci. Doufám, že se co nejdříve uzdraví. Vím, že se vrátí silnější než kdy dříve. Jako tým do toho budeme i nadále dávat všechno. Pokud jde o mě, budu usilovat o to, co je mým snem (o vítězství – pozn. red.). Dobře si uvědomuji, že se může stát cokoliv. Pokusím se pracovat stejně jako doposud.“

Ricky Brabec (Monster Energy Honda Team 2021)

„Dnešek byl rozhodně dobrým dnem. Pro našeho týmového kolegu Nacha Corneja byl ale nešťastný. Slyšeli jsme, že boural, ale etapu dokončil a skončilo to tak, že ho odvezli do nemocnice. Je to pro něj smůla, je ale v pořádku a dokázal dojet do cíle. To je vždy pozitivní. Dnes to bylo rychlé. Byly zde nějaké stopy ze včerejška a také z minulého roku. Můj týmový kolega Kevin (Kevin Benavides – pozn. red.) na sedmdesátém pátém kilometru trochu zabloudil a byl trochu zmatený. Od té doby jsem až do konce jel první. Celý den jsem přemýšlel o strategii. Snažil jsem se trochu usadit a připravit si pozici pro zítřek. Ostatní ale byli trochu pomalí a příliš vzadu. Nechtěl jsem čekat šest minut a tak jsem se rozhodl na to celý den tlačit. Zítra budu startovat jako první. Jsem rád, že mám za sebou své týmové kolegy Joana (Joan Barreda – pozn. red.) a Kevina. Když mě ale doženou, tak budu zítra ztrácet čas. Je to ale tak, jak to je. Dáme do toho všechno. Doufejme, že nakonec bude každý spokojen. Cokoli jiného než vítězství nebudeme akceptovat. Uděláme, co budeme moci a pokusíme se až do konce zůstat na vrcholu. Bylo by skvělé, kdyby se všechny Hondy dostaly na bednu, hlavní ale bude, když se dostaneme na nejvyšší stupeň. Situace, ve které se před jedenáctou etapou nacházím, není špatná, ale nebude to snadné. Pořadatelé i soupeři nám to letos dělají těžké. Budu se snažit a udělám, co bude v mých silách.“

José Ignacio Cornejo (Monster Energy Honda Team 2021)

„Ve své misi jsem selhal. Měl jsem dnes velmi těžký pád, po kterém jsem upadl na pár minut do bezvědomí. Dokázal jsem nasednout zpátky na motorku, ale velmi pomalu. Motorka navíc byla celá domlácená. Dojel jsem do cíle, z bezpečnostních důvodů jsem ale musel po takové ráně do hlavy na řádné vyšetření. Cítil jsem se, jako by do mě narazil vlak. Nezbývá mi nic jiného než poděkovat svému týmu, svým sponzorům, svým trenérům a všem fanouškům za jejich ohromnou podporu. Byli jsme velmi blízko ke splnění velkého snu. Zůstává to pro nás nedokončené.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

„Dneska jsem se vyvaroval zásadnějších chyb. Etapa byla poměrně krátká, ale obtížně se předjíždělo, protože se na rovinatých úsecích hodně prášilo. Podle organizátorů bude zítřejší etapa největší letošní strašák. Ale to tady je vlastně každá etapa. Všude číhá nějaké nebezpečí. Budu si muset dávat velký pozor, aby mě to zase někde nevystřelilo. Dokud člověk neprojede cílem, tak je reálné všechno. Budu do toho dávat maximum a uvidíme, co to výsledkově udělá. Budu se ale hlavně soustředit na to, abych si to užil.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

„Dostat se před někoho bylo v tom prachu téměř nemožné. A jelikož jsem na začátku hodně ztratil, už jsem toho moc nestáhl. I podle organizátorů mělo jít o jednodušší etapu. Snadnější však rozhodně nebyla. Navigačně to bylo dost složité. Tentokrát nebyly žádné duny, jen samé řečiště a šotoliny, takže hodně kamení. Na dvoustém kilometru jsme v servisní zóně museli měnit pneumatiku. Z těch kamenů byla úplně rozdrbaná. Že jsem se dostal do nejlepší dvacítky, mě moc těší. Chci se tam udržet. Dám do toho všechno a doufám, že to vyjde. Corneja je mi moc líto, protože jsem mu to přál. Jeho pád ale jen potvrzuje, že nebezpečí číhá na každém metru. Je potřeba stále udržovat koncentraci. Nejhorší je, když se člověk podívá do roadbooku a chvíli nedá pozor. Pak z toho může být velký problém.“

Jan Brabec (Strojrent Racing)

„Dnešní 23. místo (po penalizaci se Brabec propadl na 32. příčku – pozn. red.) mi neudělalo radost. Jel jsem v prachu a nemohl jsem chytit tempo. Zítra start zase z 32. místa. No, pojďme to dobojovat.“

Jan Brabec nebyl po středeční etapě spokojený. Foto: Jan Brabec/Facebook

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

„Dnes dvacátý pátý. Zatím můj nejlepší výsledek tady na Dakaru. Snažím se jezdit více hlavou než na začátku a přináší to ovoce. Ještě dva dny do konce tohoto šíleného závodu. I tak nás zítra čeká nejdelší a prý i nejnáročnější etapa. Nebezpečí tu na nás dýchá na každém rohu. Tělo bolí, ruce pálí, ale jedeme dál, den za dnem, kilák za kilákem. Budu se opět snažit jet chytře, dobře a dorazit v jednom kuse do cíle. Moje motorka Gaia i Podmol Dakar Team také makají skvěle.“

David Pabiška (Jantar Team)

„Navigačně to dnes bylo extrémně náročné a má dvouletá navigační pauza se naplno projevila. Zažil jsem mnoho etap se složitou a těžkou navigací, ale nikdy ne v délce 370 kilometrů. Hodně jsem bloudil. Když se člověk soustředí, jde rychlost automaticky dolů. Za mě dnes spokojenost, že jsem dojel až do cíle bez penalizací. Jenom se modlím, aby to nebylo zítra stejné (náročnost etapy – pozn. red.).“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Co se samotné jízdy týče, patřila dnešní etapa mezi ty jednodušší. Navigačně to ale bylo velmi složité. Ráno jsem předjel pár soupeřů, ale potom jsem ve feš-feši spadl, udeřil jsem se do hlavy a dalších sto kilometrů jsem se z toho dostával. Nebylo to příjemné. Ale dojel jsem.“

Auta

Stéphane Peterhansel (X-raid Mini JCW)

„Navigačně je to udělané tak, aby jezdci zabloudili, takže to nebylo snadné. My jsme se neztratili, ale hodně jsme váhali. Nasír (Al-Attíja – pozn. red.) na nás najel jenom málo. To je to, na čem záleží. Jakmile začnete mít pochyby, vzniká napětí. V takovou chvíli potřebujete zůstat co nejvíce v klidu. Tlak nikdy nezmizí, bude tu od té doby, co se probudíte, až do té doby, než půjdete spát. Když se vám v etapě vede dobře, víte, že by byla opravdu škoda zahodit všechno to vynaložené úsilí. Jsem ve vedení, to je ta nejlepší pozice. Současně ale můžete nejvíce ztratit.“

Jazíd Al-Rajhi (Overdrive Toyota)

„Byli jsme rychlí, Dirk (spolujezdec Dirk von Zitzewitz) odvedl dobrou práci. Nicméně jsme třicet kilometrů před cílem píchli pneumatiku. Když jsme ale zvážili, že už jsme skoro v cíli, rozhodli jsme se pokračovat. Pneumatika byla roztrhaná na kusy, ale dojeli jsme. Bylo to riskantní, ale chtěli jsme vyhrát. Zastavení by nás mohlo stát minutu a dvacet sekund, zatímco zvolnění jenom čtyřicet pět sekund.“

Násir Al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

„Navigačně to nebylo lehké. Jsem ale docela spokojený, že jsem absolvoval etapu bez zádrhelu. Myslím si, že zítra se bude na Dakaru rozhodovat. Bude to složitá etapa, ale uděláme, co bude v našich silách. Nemáme žádnou strategii, zkrátka pojedeme rychle. Stéphane (Peterhansel – pozn. red.) je samozřejmě pod větším tlakem, protože vede. Já jsem ale také pod tlakem. Pokud to nedokážu, dojedu druhý.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

„Měla to být odpočinková a přejezdová etapa před tou nejdelší, ale ono to bylo malinko jinak. Bylo to plné kamení a složitých úseků a od rána nesmírně náročné na navigaci. Vůbec nebylo vidět, kam jet. Bylo to v těžkém terénu, nebyly tam stopy, nebylo tam nic. Celý den to bylo o soustředění. Neudělali jsme žádnou chybu a žádný defekt. Nešlo to ale úplně tak, jak bychom chtěli. Necítil jsem se úplně dobře. Hlava mi nešla tak, jak bych potřeboval. V tom tempu jsem nestíhal navigaci, takže jsme tomu museli uzpůsobit rychlost a dojet to do cíle. Takže v pohodě, ale určitě to ode mě nebyl nějaký extra výkon, protože jsem na to prostě neměl. Od rána se prášilo, byl nějaký nízký tlak. Drželo se to u země a nebylo nic vidět. To bylo nepříjemné. Každá motorka nebo čtyřkolka dělala hrozné peklo. Těžko se v tom navigovalo a nakonec jsme se před cílem ztratili, respektive jsme vzali špatnou stopu. Museli jsme se vracet a jet do jiného údolí. Ta viditelnost je opravdu špatná, obzvláště z aut moc vidět není. Ani autu a ani motorce se v tomto prachu nemůžete moc přiblížit. Je vidět, že i kluci na motorkách toho mají plné zuby. Už neuhýbají a zůstávají ve stopě, takže se musí počkat a najít se nějaká varianta, jak je objet. Mají toho plné brýle, není to nic jednoduchého.“

Martin Prokop si ve středu neodpočinul. Foto: Martin Prokop/Facebook

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„Deset kilometrů před cílem nám odešla poloosa. Sice jsme to dojeli, ale v cíli jsme ji vyměnili. David (spolujezdec David Křípal – pozn. red.) už to dělá tak krásně, že já celou dobu jenom sedím v autě a David celou poloosu vymění sám. Bylo to super, David krásně navigoval. Užili jsme si to, už jsme to potřebovali, protože moje morální rovina je někde úplně na bodu mrazu. Potřeboval jsem malou vzpruhu, abychom si alespoň trochu zajezdili.“

Miroslav Zapletal (Offroadsport)

„Dnes to bylo v pohodě. Jenom ta naše asi stá (startovní – pozn. red.) pozice byla komplikovaná, takže jsme měli spoustu zábavy. V prachu jsme si museli hledat nějakou cestu. Předjížděli jsme Pepu Macháčka, Engeho, Tomáše Ouředníčka, dali jsme si takový pěkný adrenalinový den. Bylo to nepříjemné, protože předchozí etapy se jely na celkem otevřené ploše, ale dnes se jezdilo mezi kopci a horami, kde ten prach nechtěl klesat. Bylo to takové, jaké to bylo.“

Lehké prototypy

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Dnes to bylo relativně krátké, i když stále přes tři sta kilometrů. Pepa vede, což je naše aktuální priorita. Máme v týmu novou funkci a stále se učíme nové věci. Kryjeme mu záda a dnes jsme u něj dělali jeden defekt pneumatiky. Jsem plný dojmů a poznatků a potřeboval bych, aby ten Dakar dnes začal od začátku.“

Hlavním úkolem Tomáše Engeho bylo ve středu pomoci Josefu Macháčkovi. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Když jste na prvním místě, tak jdete do etapy s mírným strachem. Z počátku to bylo divné, zase hodně kamení a dost se prášilo. To se mi opravdu nelíbilo. Ale druhou půlku jsme si užili. Na sto šedesátém kilometru jsme sice dělali defekt, ale Tomáš (Tomáš Enge – pozn. red.) s Vlastíkem (Engeho spolujezdec Vlastimil Tošenovský – pozn. red.) nastoupili a byla to rychlost jak ve formuli 1.“

Kamiony

Martin Macík (Big Shock Racing)

„Byl to fičák. Zajímavá zkušenost otevírat celou etapu. Byla hodně navigačně těžká, ale Ferry (spolujezdec František Tomášek – pozn. red.) si poradil. Moc chyb jsme neudělali. Měnili jsme jen jednu pneumatiku. A také posledních 100 kilometrů jsme jeli bez okna. Trefili jsme větev, prasklo nám přední sklo, ale zdálo se, že vydrží. Až najednou ruplo komplet a vyvalilo se na nás. Kluci ho museli vykopat za jízdy. Nasadili jsme lyžařské brýle. Já je pak zase musel sundat, protože mě pod nimi tlačily moje původní dioptrické. Máme krásně opískované zuby. A druhé vítězství v kariéře za sebou. A před sebou poslední dvě etapy. Držte nám palce.“

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Jsem smutný, nedalo se s tím nic dělat. Startovali jsme přesně mezi Kamazy, dva před námi, dva za námi. Rusové si s námi hráli jako kočka s myší. Nepustili. Celou erzetu jsme jeli v jejich prachu. Takové soutěžení mě nebaví.“

Jaroslav Valtr (Valtr Racing Team)

„Máme radost, že se nám konečně podařilo dojet etapu bez jakéhokoli technického problému, respektive defektu. Užíváme si toho. Umístění také bylo pěkné. Pochopitelně už nejsme schopni jet rychleji, protože máme manuální převodovku a na automaty bohužel prostě nestačíme. To nás trochu limituje. S průběhem dnešní etapy jsme velmi spokojení. Málem jsme měli drobný karambol, ale stačili jsme se převrácené bugině tak tak vyhnout. Myslím si, že to dneska dopadlo všechno na výbornou.“

Jaroslav Valtr se převrácené bugině vyhnul na poslední chvíli. Foto: Valtr Racing Team

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

„Po včerejší etapě je to vzpruha. Myslím, že ve druhém týdnu jsem si na auto pomalu zvykl. Dnes ztráta osm minut. To je, myslím, velmi solidní. Museli jsme ale dnes sníst hodně prachu. Celkově jsme devátí, ale i to beru. Je to přeci jen první rok v kamionu. Ještě nás čekají dvě těžké etapy a je potřeba vydržet.“

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

„Nějak si ke konci Dakaru vybíráme smůlu. Z počátku vše dobrý a pak se ozval Tomáš Šikola (palubní mechanik – pozn. red.), že nám mizí rychle nafta. Museli jsme zastavit a zjistili, že nám praskla jedna hadice od nádrže. Opravou jsme ztratili zase hodně času, ale Tomáš to zvládl. Ke konci jsme ještě vařili vodu, ale dojeli jsme to. Ještě dva dny, to už musíme dát.“

Jak desátá etapa dopadla, si můžete přečíst zde.

Titulní fotografie. Instaforex Loprais Praga

 

 

Další články