Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Sobota, 9. ledna 2021 (12:23) Dušan Bouzek

Vybrané ohlasy po šesté etapě: Kubiena se trápí, Klymčiw se snažil být opatrný

Motorky

Toby Price (Red Bull KTM Factory Team)

„Dnes zkrátili etapu o sto kilometrů, což nám rozhodně pomohlo. I tak to ale byl hodně těžký den. Chvíli to trvalo, ale dokázal jsem ty dva hochy přede mnou dohnat a naštěstí jsme byli vepředu schopni držet opravdu dobré tempo. Měl jsem jeden malý pád, který trochu pokroutil tyč na roadbook. Kromě toho ale nebyly žádné problémy. Dostat se do celkového vedení je skvělý pocit, ale po takovém týdnu plném zvratů je nejdůležitější, že jsme před druhou polovinou soutěže všichni fit a v dobré formě.“

Kevin Benavides (Monster Energy Honda Team 2021)

„Tato etapa pro mě byla těžká. Startoval jsem první a věděl jsem, že to nebude snadné. Můj parťák Nacho Cornejo a já jsme odvedli velmi dobrou práci. Od sedmdesátého kilometru jsme na to společně tlačili. První týden končím velmi spokojen. Zajel jsem nějaké slušné etapy a celkově jsem druhý. Jsem rád, že jsem se byl schopen dostat sem a soustředím se na druhou část Dakaru.“

Joan Barreda (Monster Energy Honda Team 2021)

„Vyhrál jsem. Poté, co jsem dotankoval, jsem se snažil držet tempo na úzdě. Nakonec jsem ale o pár sekund vyhrál. Nevím, jestli je to v takovém závodě dobrá strategie. Ale takto to je. Nyní máme jeden den na odpočinek a pro příští týden se pokusíme nabrat co nejvíce sil. Navigačně to byly takové náročné dny. Je to pro mě něco nového. Již mám se soutěžemi několik let zkušenosti a už jsem něco zažil, ale toto je navigačně něco úplně jiného. Nyní se už cítíme lépe a pokusím se, aby byl příští týden pro mě lepší. Včera a předevčírem jsme museli použít tu samou zadní pneumatiku, která byla téměř z poloviny opotřebovaná, ale bylo to dobré. Pro příští týden stále máme tři zadní pneumatiky, které můžeme použít. Jsem šťastný a pyšný na to, jak mi to tento týden šlo. První týden to bylo o strategii a nezvolil jsem ten nejlepší způsob. Občas je to náročné, protože jste v pozici, se kterou moc nezmůžete, ale tak to je. Stále je před námi hodně kilometrů. Budeme se snažit zůstat v bezpečí a odvést dobrou práci. Jsem vážně spokojený, protože dosud se mi nebezpečí vyhýbalo, neboural jsem a cítím se velmi silný. Příští týden se pokusím takto pokračovat.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

„To umístění je vynikající. Škoda té penalizace. Poprvé v životě jsem byl na Dakaru v cíli pod deset minut za vítězem, což je úplná bomba. Byla to fakt krásná rychlostní zkouška. Moc jsem si ji užil. Byla rychlá, jelo se pořád na písku, různá esíčka. Byly tam zákeřné duny a rychlé pisty. Udržet v té rychlosti motorku v písku není nic jednoduchého. Bylo to fyzicky strašně náročné. Ten trest jsem dostal za to, že jsem ve speciálce nedobrzdil do kontrolního bodu. Ale bylo to kvůli kamenu. Místo zpomalení rychlosti jsem musel přidat, abych ho přeskočil a nespadl. Nečekal jsem, že budu zajíždět takové výsledky. Loni to bylo o dost snazší, protože hodně jezdců ze špičky etapy nedokončovalo a ze závodu vypadlo. Tentokrát se zatím téměř všichni drží, takže ta konkurence je obrovská. O to víc si těch umístění vážím.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

„Nastavil jsem si svoje tempo, ale v těch dunách jsem docela ztrácel. Nedařilo se mi je projíždět rychle. To stokilometrové zkrácení jsme myslím všichni uvítali, protože jsme byli z té předešlé etapy dost unavení. A dnes to bylo také dost obtížné. Při jednom najetí do duny mi tím tlakem vyletěl airbag. Stalo se mi to poprvé, takže jsem z toho byl trochu vykulený. Celkově jsem zatím spokojený, ale ta těžší půlka nás teprve čeká. Určitě ještě přijde nějaké překvapení. Já bych se rád výsledkově posunul mezi nejlepších dvacet, ale bude to oříšek.“

David Pabiška (Jantar Team)

„Dneska to nebylo úplně dobré. Etapa byla velice náročná a přiznám se, že tentokrát necítím ruce. Jel jsem na svém limitu.“

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

„Dneska jsem na motorce strávil přes jedenáct hodin a odjel nějakých sedm set padesát kiláků. Etapa se celá jela v písku v dunách. Jsem už z toho celý zničený. Dneska to bylo docela dobré. V první polovině jsem byl kolem třicátého místa. Nakonec to bylo třicáté sedmé místo (po penalizaci spadl na třicátou osmou pozici – pozn. red.), protože ve druhé polovině jsem trochu kufroval. Organizátor nám nakonec zkrátil trať o sto kilometrů, za což jsem rád, protože to je tady nálož. Myslím si, že to letos udělali těžší než to, co může normální člověk zvládnout. Jak se to zkrátilo, tak mi najednou v navigaci naskočilo, že jsem netrefil čtyřicet jedna kontrolních bodů. Říkal jsem si, že to snad ani není možné. Říkal jsem si, že dostanu buďto penalizaci tisíc hodin nebo mě z Dakaru vyloučí. Pak jsem z toho byl celý takový zkroucený, jezdil jsem tam dokolečka a pak říkám, že na to kašlu a zpátky se vracet nebudu, třeba je to nějaká chyba. Tak jsem jel dál, ale pořád jsem o tom přemýšlel. Pak mi došlo, že to asi bude tím zkrácením. Brzy mě dojel jeden Japončík a pak jsme spolu asi sto padesát kilometrů závodili kolo na kolo, což bylo super. Chci dojet, to je můj cíl. O ten výsledek mi už ani tak nejde. Netušil jsem, že je to náročné. Každý, kdo dojede Dakar na motorce do cíle, je pro mě hrdina. Dneska jsem myslel, že to konečně dojedu bez pádu. Dvacet kilometrů před cílem jsem ale v tom hlubokém písku dostal highsider a katapultovalo mě to. Mám z toho modřinu na noze. Jsem rád, že jsem v cíli.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Upřímně jsem velice rád, že pořadatel etapu zkrátil o sto kilometrů. Včera jsem dojel pozdě a než jsem dal dohromady motorku, byla půlnoc. Jelo se mi dobře, až na posledních padesát kilometrů. Ty byly už rozryté od kamionů a hluboké koleje mi dávaly zabrat i vzhledem k velkému mozolu, co mám na ruce od druhé etapy, se mi motorka hůře ovládá.“

Jan Brabec (Strojrent Racing)

„Dneska jsem skončil po startu z osmdesátého pátého místa dvacátý třetí (po penalizaci spadl na třicátou příčku – pozn. red.). To, že mi dal Dakar patnáctiminutovou penalizaci za přeřazení do kategorie Dakar Experience, na to už fakt nehraju. Za mě byl dnešek dobrý.“

Jan Brabec se vrátil do soutěže po čtvrtečních technických problémech. Foto: Jan Brabec/Facebook

Čtyřkolky

Tomáš Kubiena (Story Racing)

„Letos si to neužívám. Jsem sice rád, že jsem v závodě, protože bych rád dojel do cíle, ale trápím se fyzicky. Hned ve druhé etapě jsem se hrudí narazil na přístroje, všechno jsem si pozohýbal a od té doby se trápím. Přidala se k tomu rýma, takže mám kompletně ucpané cesty. Vůbec mi to nechutná a forma je úplně pryč.“

Automobily

Stéphane Peterhansel (X-raid Mini JCW Team)

„Byl to opravdu dobrý týden, protože jsme neudělali mnoho chyb. Auto vypadá dobře. Pokud mám zmínit nějaké negativní momenty, tak byly dva. První včera, když jsme se ztratili a motali se. Měl jsem z toho hodně špatný pocit, protože jsem myslel, že jsem ztratil pět, deset nebo patnáct minut. Druhým takovým momentem byl prolog. Byla to první opravdu krátká rychlostní zkouška. Byl jsem příliš opatrný a říkal jsem si, sakra, na to už jsem starý, má rychlost není dobrá. Pozitivně hodnotím mou novou spolupráci s Edouardem (spolujezdec Edouard Boulanger – pozn. red.). Je to poprvé, co spolu jedeme takový závod, jako je Dakar. Pro něj je to první Dakar vůbec, nikdy tu jako spolujezdec nebyl. Odvedl velmi dobrou práci a cítím se s ním velmi dobře.“

Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

„Nebylo to lehké. Měli jsme dva defekty. Pneumatiky nám to neusnadňují. Z gum od BFGoodrichu jsem vážně zklamaný. Obvykle máme k dispozici dobré pneumatiky. Když to srovnáme s buginami, je to něco úplně jiného. Celkově jsme stále druzí a příští týden budeme dělat, co můžeme. Pro nikoho to nebyl lehký týden. Mnoho lidí dělalo chyby a my jsme rádi, že jsme se větších chyb vyvarovali. Nyní se nacházím v dobré pozici, jsme druzí celkově a příští týden bude velice důležitý. Uděláme, co bude v našich silách.“

Carlos Sainz (X-raid Mini JCW Team)

„Dnešní etapa se konala více v písku a na písčitých cestách. Tím pádem to nebylo navigačně tak náročné. Nebylo tam mnoho míst, kde byste mohli chybovat, takže všechno bylo dobré. V jednom dni jsem ztratil třicet minut, v dalším to bylo dalších třicet minut a v jiném zase šest minut. Celkově je to tedy více než hodina. Nejsem příliš spokojen s tím, jak jsme si já a Lucas (spolujezdec Lucas Cruz – pozn. red.) vedli. Myslím, že jsme mohli odvést lepší práci. Bylo to hodně napjaté a na náhorních plošinách bylo hodně cest, skrytých kontrolních bodů a tak dále. Neporozuměli jsme tomu úplně dobře. Potřebujeme to opravdu pečlivě zanalyzovat. Trasa má nyní jinou filozofii. Dnešek je možná mým nejlepším momentem a nejhorší byly všechny zbylé dny. Ztrácel jsem spoustu času, nebylo to lehké.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

„Šestá etapa byl úplný průšvih. Měli jsme dva defekty, což byla jenom časová ztráta. Bohužel jsme ale přišli také o tři poloosy. Jednu jsme zvládli vyměnit, ale pět set metrů před cílem odešla třetí. S pomocí místních lidí jsme se nějak dostali přes dunu a ukecali jsme jednoho závodníka, aby nás odvezl do cíle na laně. Smůla se nám zase nalepila na paty, a to bohužel pořádně. Už jsme se těšili, že jsme v cíli, ale odešla nám třetí poloosa. Bohužel se to neobešlo bez požáru, takže jsme to museli hasit. Naštěstí jsme se dostali do cíle, ale je to špatné.“

Martin Prokop měl v pátek smůlu. Foto: Benzina Orlen Team

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„Etapa byla zkrácena na 347 kilometrů, což nám vyhovovalo. Posunul se ale náš start až na poledne. Celá etapa byla složena z dunových úseků s většími i menšími dunami a poměrně rychlých písečných cest. Samotné duny byly celkem náročné, střídaly se různé obtížnosti včetně velmi zákeřných pasáží. Kráska (auto – pozn. red.) fungovala dobře. Ale rozhodli jsme se, že ji přejmenujeme. Když jsme totiž dojeli  do cíle a zkontrolovali motorový prostor, zase jsme viděli plameny. Byl to malý oheň, ale dost nás vystrašil. Podruhé jsme na rallye použili hasící přístroj. Místní fanoušci nám s hašením pomáhali. Házeli jsme na to i písek a oheň rychle ustál. Takže z krásky možná bude Plameňák. Jsme rádi, že se nám dnes podařilo zajet slušný výsledek. Opět jsme startovali vzadu, takže to nebylo jednoduché. David (Křípal, spolujezdec – pozn. red.) zase odvedl perfektní navigátorskou práci. V okamžiku, kdy většina závodníků u jedné velké duny bloudila, poslal mě doprava, krásně jsme ji objeli a chytili povinný průjezdní bod. Ostatní to nevěděli. Když se ohlédnu a vzpomenu si na první a druhý den Dakaru, kdy jsme doslova ryli držkou v zemi a vypadalo, že skončíme, je polovina Dakaru víc než splněný sen. A budeme bojovat dál.“

Lehké prototypy

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Dnes bylo opravdu hodně dun. Do toho jen tuším čtyři pláně s kamením a my tu gumu musíme samozřejmě prorazit. Problémy ale mají všichni. Bylo to hodně zajímavé. Sice malé duny, ale až do cíle členité a jezdivé.“

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Je to neuvěřitelné, že jsme zajeli s týmovým kolegou, legendou, Pepou Macháčkem naprosto shodný čas (poté dostal Enge penalizaci pěti minut – pozn. red.). Jsem rád, že se nám dnešní den takto vydařil.“

Tomáš Enge dostal v pátek pětiminutovou penalizaci. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Kamiony

Dmitrij Sotnikov (Kamaz – Master)

„Nebyl to špatný den. Nebyl ale ani příliš zajímavý, zkrátka obyčejný den. Samé náročné duny a rychlé cesty, to je celé. S kamionem nebyly žádné problémy. Nebylo to špatné. Skončili jsme mezi nejlepšími třemi a doufáme, že takto budeme pokračovat.“

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Dnešní etapa byla hodně rozhoupaná, písečná, dunová, se spoustou skoků i zrádných děr. Ze začátku jsme jeli moc pěkně. Zhruba v půlce etapy se Lady (přezdívka Lopraisova kamionu – pozn. red.) unavily tlumiče, takže pak už poskakovala jako žába. Stále jsme se snažili držet tempo, ale v poslední pětině testu jsme měli trochu problémy s palivem. Museli jsme zvolnit a modlili se, ať se dostaneme do cíle. Podařilo se a výsledek je velmi slušný.“

Aleš Loprais je po první polovině letošního ročníku Rallye Dakar pátý. Foto: Instaforex Loprais Praga

Martin Macík (Big Shock Racing)

„Tempo je obrovské. Letěli jsme dobře. Měnili jsme jednu pneumatiku asi na stém kilometru. Dali jsme ji za pět minut. Mírně nás zdržovala auta. Chtěli jsme pošetřit Karla (kamion – pozn. red.), takže jsme dneska tolik neskákali. Ale tempo jsme drželi. A udělali jsme si i jeden výlet do atmosféry. Díra v zatáčce, kterou jsme projížděli zhruba ve stokilometrové rychlosti, nás katapultovala, tipujeme dvacet metrů. Vznesli jsme se po zadních kolech a viděli jenom nebe. Ale naštěstí přistání bylo dobré. Nic jsme neutrhli a jelo se dál.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

„Unavený nejsem, ale rozbitý ano. Bylo toho teď hodně a věřím, že kluci dají auto zítra dohromady. Do druhé poloviny bychom potřebovali trochu více štěstí.“

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

„Na sedmdesátém kilometru jsme zapadli v měkkém písku. Začali jsme kopat a jako první zastavil Kamaz, takže ta karma se nám vrátila. Oprava prasklé spojovačky nám dala zabrat a jsem rád, že už jsme tady. Byl to dlouhý den.“

Classic

Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing)

„Tu poslední erzetu, která byla nejdelší a nejtěžší, jsme vyhráli. Ta byla hodně těžká, body tam byly nasekány za sebou po dvou stech nebo tří stech metrech. Už jsem toho měl dost. Celkově to bylo dobré. Byli jsme čtvrtí, šestí a první. Snažil jsem se jet opatrně. Jak bylo po dešti, tak byly všechny hrany hrozně tvrdé.“

Jak dopadla šestá etapa Rallye Dakar, si můžete přečíst zde.

Titulní fotografie: Story Racing

 

Další články