Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 13. ledna 2021 (15:58) Pavel Jelínek

Zákeřný kovid Tatru kolem světa 2 nezastavil.

Tatru kolem světa 2  jede dále.


Nový rok 2021 je tady a s ním přichází nové zprávy spojené s expedicí kolem světa 2. Kterou  překvapivě    nezastavily ani celosvětové lapálie s kovidem a s  omezeními v převážné většině světa.

Máme velkou radost, že se týmu Tatra kolem světa 2 podařilo vyřešit komplikovanou situaci s pandemií a v současné době dochází k převozu Trajdy z ruského Petrohradu na africký kontinent, kde bude cesta pokračovat. Již v březnu odstartuje posádka z Džibuti.

"Na dálku jsme vyjednávali s dopravcem o termínu odplutí a o cílové destinaci. Vybírali jsme mezi Egyptem, Tanzanií, Keňou a Džibuti. A právě poslední jmenovanou jsme z mnoha praktických důvodů nakonec vybrali. Tam by měl náš expediční speciál dorazit první týden v únoru. Nový itinerář Tatry kolem světa 2 v roce 2021 povede z Džibuti do Somalilandu, poté do Etiopie, Keni, Ugandy, Tanzanie, Malawi, a následně do Zambie, Zimbabwe, Jihoafrické republiky, Botswany, Namibie, "objasňuje nastalou situaci Marek Havlíček.

 

 

 

 
Druhá etapa expedice Tatra kolem světa 2 začne za tři měsíce, a tak můžeme představit místa kudy  pojede. Začne se v Džibutsku a pak přes Somaliland do Etiopie.


Džibutsko je jedna z nejmenších zemí Afriky ležící ve východní části se strategickou polohou při průlivu Bab-al-Mandab spojující Rudé moře a Adenský záliv. Má cca 900 000 obyvatel a je téměř 4x menší než ČR. Maličké Džibutsko je ovlivněno ománskou kulturou a leží na třech tektonických deskách s kontrastem mezi pouštěmi, jezery s obrovskými krystaly soli, nádhernými plážemi a kráterovým jezerem Assal s horkými prameny a plameňáky. Najdeme zde také nejníže položené místo v Africe.

Somalijsko je nezávislý, avšak neuznaný stát na území severního Somálska zahrnující pět z osmnácti somálských krajů v oblasti mezi Etiopií a Džibutskem. Země je 2x větší než ČR, má 3 500 000 obyvatel a je zde vidět ovlivnění arabskou zdobností a francouzským koloniálním stylem. Vývozním artiklem je hovězí dobytek a zemědělství. K vidění jsou zde horské cesty přes náhorní plošiny nebo také jeskynní a skalní komplex Laas Geel s prehistorickými malbami.

Etiopie ( ኢትዮጵያ) též Habeš je vnitrozemský stát v Africkém roku ve východní Africe. Sousedící na severu s Eritreí, na východě s Džibutském a Somálskem, na jihu pak s Keňou a se Súdánem a také Jižním Súdánem na západě. Je 14x větší než ČR s 105 mil. obyvatel.

Etiopie je půvabná a vtíravá zároveň, nabízí poměrně dost památek, členitou krajinu s tři kilometry vysokými horami a spoustou tradičních kmenů. K vidění jsou zde například ruiny starověkého města Axum, Lalibela s třinácti kostely skrytými mezi skalami a spojeny labyrinty podzemních chodeb, mnoho minerálních pramenů a v neposlední řadě také mnoho národních parků s typickou Africkou faunou.


Rusko 2020: aneb z Astrachaně do Afriky - viz video :

 

https://youtu.be/F5P5isg8BCw 


Expedice Tatra kolem světa 2 bude v roce 2021 objevovat Afriku 
Expediční vůz Tatra 815, zvaný Trajda, je na cestě do Afriky

Přes veškeré obtíže způsobené pandemií projekt Tatra kolem světa 2 pokračuje! Na jaře odstartuje v Africe, z  Džibuti do Somalilandu, poté do Etiopie, Keni, Ugandy, Tanzanie, Malawi, a následně do Zambie, Zimbabwe, Jihoafrické republiky, Botswany a Namibie. V závislosti na tom, jak se bude vyvíjet celosvětová situace kolem COVID-19, projede expedice minimálně 10 zemí.

 

 

 

 

 

Cestovatele nezastavily problémy s vynucenou přestávkou ani se složitým vyzvednutím zaparkovaných aut v Rusku. S pomocí ÚAMK dokázali získat víza, auta dopravit do přístavu v Petrohradě. A odkud už Tatra lodí směřuje do Afriky. Aktuálně expedice dolaďuje svůj itinerář cesty. Původní plán procestovat Jižní Ameriku se uskuteční až v roce 2022.

„Bylo jasné, že pojedeme dál, jen nebylo jasné, zda projedeme dle upraveného plánu Asií do Vladivostoku. Několik posledních týdnů celý náš tým shromažďoval všechny dostupné informace, abychom se mohli zodpovědně rozhodnout, kudy se naše expedice nyní vypraví. Chtěl bych poděkovat organizačnímu týmu za nasazení a partnerům, donorům, sponzorům a v neposlední řadě věrným fanouškům a veřejnosti za podporu, pokračujeme hlavně kvůli nim,“ popisuje aktuální situaci Marek Havlíček, zakladatel a vedoucí projektu TKS2.

Z několika různých důvěryhodných zdrojů byli organizátoři informováni, že ruské hranice budou s velkou pravděpodobností uzavřené do konce dubna 2021. Stejně tak i některé země, jako třeba Mongolsko nebo Turkmenistán avizovaly, že hranice budou uzavřené do poloviny příštího roku. V takovém případě by samozřejmě původně plánovaný březnový start nebyl možný. „Bylo jasné, že bychom museli posouvat expedici o půl roku až o rok. Nicméně cestování je o hledání možných cest. 

Proto jsme i my zkoušeli najít varianty, které by nám umožnily pokračovat v naší cestě dál. Víc hlav víc ví, a tak i my jsme možné varianty průběžně konzultovali se všemi našimi dočasnými členy. Nakonec jsme po společné debatě dali přednost poznávání Afriky před pravděpodobným půlročním nebo ročním posunutím expedice.

A přestože to rozhodně byla razantní změna plánu, ti, kteří se samotné expedice měli účastnit, se prakticky jednomyslně shodli, že v příštím roce budeme poznávat jeden z nejpestřejších a nejdobrodružnějších kontinentů planety, a to Afriku,“ vysvětluje změnu plánu Marek Havlíček.

A v ten okamžik se začala pomyslná kolečka expedice znovu roztáčet. „Abychom získali aktuální informace, kontaktovali jsme organizace operující přímo v Africe. Hlavní pro nás ale byly i samotné ambasády jednotlivých afrických zemí, které chceme na naší trase navštívit. Trochu s obavami jsme oslovili Džibutské velvyslanectví v Německu. Tam nám nicméně sdělili, že jsou všechny hranice otevřené. A pak už to pokračovalo dál s ambasádami zemí: Etiopie, Keňa, Tanzanie, Uganda, Malawi, Zambie, Zimbabwe, Botswana, Namibie, JAR. Všechno proto, abychom měli co nejpřesnější informace pro vytvoření našeho plánu na rok 2021,“ popisuje průběh plánování cesty Lucie Vonásková, organizátorka expedice.

A tak se teď celý plán cesty kolem světa pozměnil. V roce 2021 expedice projede Afriku. Z Afriky se koncem roku 2021 přepraví Trajda (expediční T815) do Jižní Ameriky, kterou je v plánu projet v roce 2022 spolu se Střední a Severní Amerikou. V roce 2023 se přepraví auto do Vladivostoku a z východu se cestovatelé budou vracet zpátky do České republiky.

 

 

 

 

Jak se týmu TKS2 podařilo poslat auto do Afriky?

„Za pomoci našeho partnera ÚAMK se nám podařilo získat krátká víza do Ruska. A tak jsme se 10. prosince 2020 mohli vydat pro naše expediční auta. Ta nás čekala v přístavu v Astrachani, kam byla dopravena z Íránu. Následně jsme je nejkratší možnou cestou převezli do přístavu v Petrohradu. Pak nás čekalo několikadenní vyřizování formalit spojených s odesláním našeho expedičního vozu Trajdy do Afriky.  Doprovodným vozem Adria, který by v Africe nebyl tolik účinný a jeho lodní převoz by stál stejně jako převoz tatrovky, jsme se vrátili zpět do Česka.

Na dálku jsme následně vyjednávali s dopravcem o termínu odplutí a o cílové destinaci. Vybírali jsme mezi Egyptem, Tanzanií, Keňou a Džibuti. A právě poslední jmenovanou jsme z mnoha praktických důvodů nakonec vybrali. Tam by měl náš expediční speciál dorazit první týden v únoru. Bude následovat pečlivá příprava a oprava vestavby vozu a následně počátkem března by se Trajda opět měla vydat na svou výpravu.

A tak teď, když konečně máme všechny důležité informace potvrzené, bychom rádi informovali veřejnost, že kola expedice se točí dál! Pokud jste někdo trpěl nedostatkem informací, tak vězte, že jsme nechtěli zbytečně způsobovat informační šum uveřejňováním nepodložených informací, které by se následně měnily. V průběhu přípravy další etapy naší expedice jsme museli překonat mnoho překážek. A protože je naším cílem podávat pravdivé informace, neměnit naše stanoviska a snažit se být v naší komunikaci co možná nejvíce transparentní, rozhodli jsme se uveřejnit náš záměr až v okamžiku jeho uskutečňování. 

A to je právě teď,“ objasňuje nastalou situaci Havlíček a k tomu dodává: „Nový itinerář Tatry kolem světa 2 v roce 2021 povede z Džibuti do Somalilandu, poté do Etiopie, Keni, Ugandy, Tanzanie, Malawi, a následně do Zambie, Zimbabwe, Jihoafrické republiky, Botswany, Namibie. “V tuto chvíli je trochu složitější přístup do Lesotha, Svazijska, Mozambiku, Angoly, Rwandy, a tak se návštěvy těchto zemí případně zařadí operativně”.

 

 

 

 

 

 

 

Na webových stránkách  jsou uveřejněné možnosti, jak se stát členem expedice a společně s týmem TKS2 poznat Afriku. Svojí účastí tak lidé mohou podpořit tento unikátní projekt, který navazuje na stejnojmennou legendu konce osmdesátých let.

 


Doprovodná Bludička zamířila k panu doktorovi ..... Bludička má mimochodem najeto 29.800 km a je k neuvěření co vše projela.

Samozřejmě nejela všechny cesty jako Trajda, tam, kde byla cesta opravdu náročná, jela prostě jinudy, ale často se vrhla i do náročnějších terénů, kterých mnoho projela, párkrát uvízla a silná velká sestra Trajda jí ze svízelné situace dostala. 

Velká část silnic a cest byla opravdu špatných, takové české polní cesty. Příjemně nás překvapilo, že sériová nástavba, která popravdě nevypadla tak bytelně, vydržela několikanásobně víc než masivní vestavba v Trajdě - tam bylo zkrátka nutné dělat  oprav více. 

 

 

 

 

 

Někdo nám psal že po 10.000 km mimo asfalt zbude z nástavby jen troska. Nestalo se tak. Pouze tři čtyři drobnosti, které se napravily mamutem a novým šroubem.
Zásadní bohužel bylo po najetí asi na třiceticentimetrový kámen, při průjezdu přes horský průsmyk v íránských horách v oblasti Mázandárán , kdy došlo k poškození konstrukce nástavby. Do nástavby naštěstí nezatékalo a dveře se daly otevřít. Fungovat jsme tedy mohli. Na opravách se teď pracuje. 

Bludičce klobouk dolů. 
Samozřejmě neprojela to, co Tatra, takové ambice jsme ani nikdy neměli.  Bludička byla od počátku koncipovaná jako doprovodné vozidlo, které nepojede vždy po stejných cestách. Byla výhodná při nutnosti zajet do města, oproti tatrovce je v městském provozu hbitější, stejně tak díky ní mohli třeba naši kameramani Jirka a Eva natáčet parádní průjezdy Trajdy v krajině. Bludička splnila naše očekávání asi víc než jsme doufali.

A ještě start cesty vloni  z Brna :

 


https://www.youtube.com/watch?v=l1XdlXHfHC8&t=169s

 

Oficiální stránky expedice :
http://www.tatrakolemsveta2.cz/

https://www.facebook.com/tatrakolemsveta2

 

 

 

 

 

Foto účastníků expedice

Fotky

Další články

Komentáře