Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 25. září 2020 (20:04) Pavel Jelínek

Závodní elektromobil ID.R má nový kabát.

Goodwood SpeedWeek
Tvary a barvy rodiny ID.: ID.R v novém designu
• Závodní elektromobil ID.R odkazuje svými tvary a barvami na rodinu modelů Volkswagen ID.
• Úzká spolupráce oddělení motoristického sportu a designu v Hannoveru a Wolfsburgu
• Volkswagen Motorsport se s ID.R postaví na start říjnové akce Goodwood SpeedWeek
Volkswagen ID.R má nový kabát. Poté, co výhradně elektricky poháněný závodní vůz divize Volkswagen Motorsport
stanovil od začátku projektu v roce 2018 již pět rekordů na třech kontinentech v šedé, modré a červené barvě, absolvuje
v rámci akce Goodwood SpeedWeek (16.–18.10.2020) start v novém modro-stříbrném barevném designu. Tým
designérů značky Volkswagen se pro tyto barevné odstíny rozhodl záměrně. Modrá je rozpoznávacím znakem divize
Volkswagen Motorsport a společnosti Volkswagen R. Stříbrný odstín Scale Silver pochází z palety barev laků pro ID.31,
první sériově vyráběný model z řady elektricky poháněných vozidel značky Volkswagen. Kromě ID.R bude na akci
Goodwood SpeedWeek přítomen také model ID.3 na znamení těsného spojení mezi jednotlivými členy rodiny ID. První
model této zcela nové generace elektromobilů mohou zákazníci objednávat u prodejců od 20. července. Volkswagen již
předal zákazníkům první vozy speciální edice ID.3 1st Edition, limitované na 30 000 vozidel.
Barvy však nejsou v novém designu závodního vozu ID.R jediným prvkem, který má sportovní vývěsní štít elektrické
ofenzivy značky Volkswagen společný s rodinou ID. „Barevný design je samozřejmě jedním z prvních znaků, jimiž vůz na
první pohled zaujme,“ říká Marco Pavone, vedoucí oddělení vnějšího designu značky Volkswagen. Formujícím prvkem je
kromě výběru barev také voštinový vzor. U modelu ID.3 se objevuje například v oblasti předního nárazníku a střešních
sloupků C.
 
 
 
 
U závodního vozu ID.R o výkonu 500 kW (680 k) hraje voštinový motiv významnou roli nejen na jeho vnějších
plochách – mimo jiné na britské národní vlajce „Union Jack“, která zdobí vůz na počest podniku Goodwood SpeedWeek.
Šestiúhelníky, inspirované včelími plástvemi, nalézají díky své enormní tuhosti uplatnění také v kompozitních
materiálech nosné skořepinové konstrukce a v aerodynamických komponentech elektrického závodního vozu.
Tým designérů musel při návrhu závodního vozu ID.R zohlednit speciální požadavky
Dalším charakteristickým znakem celé rodiny ID. je černá střecha. „I u závodního vozu ID.R končí nalepené fólie v úrovni
ramenní linie, na nosné skořepině, a směrem vzhůru pokračují pouze na hliníkovém rámu čelního okna, který je protažen
jako střešní sloupek C k bočnímu otvoru pro přívod vzduchu,“ říká Pavone. „Toto řešení pochází z rodiny ID., především
z modelu ID.3. U něj se tyto chromované ozdobné prvky nacházejí rovněž na střešních sloupcích A, na liště rámu střechy
a na střešních sloupcích C. Je to stylistický prvek, který mají všechny modely ID.“
Blízkost k rodině ID. byla pro tým designérů vždy důležitou premisou. „ID.R musí být jednoznačně rozpoznatelný jako
člen rodiny ID.,“ říká Pavone o hlavním úkolu. „To je samozřejmě extrémně náročné, protože při návrhu designu
vysokovýkonného vozidla musíme dbát na zcela jiné věci. Navzdory aerodynamickým výzvám se nám to podařilo skvěle
a věřím, že zákazníci i fanoušci motoristického sportu budou v tomto voze poznávat člena rodiny ID. – a to i v případě,
že by fólie byly kompletně odstraněné.“
Folie překonává lakování nižší hmotností
Tým designérů stál během vývoje před mimořádnými výzvami. Jednou z nich byla omezená realizovatelnost designu
prostřednictvím fólií. „Podběhy kol vystupují u závodního vozu ID.R vysoko vzhůru. Fólie se zde musí přizpůsobit velmi
velkému zakřivení plochy,“ říká Pavone. Fólie se během nanášení na povrch zahřívá, aby ji bylo možné tvarovat.
Roztažitelnost fólie je však omezená. „Pokud se to přežene, roztrhne se,“ vysvětluje Pavone, a dodává: „Pokud bychom
na fólii natiskli vzor, například voštiny modelu ID., a fólii pak nanesli na trojrozměrně tvarovanou plochu, voštinová
struktura by vůbec nevypadala jako voštinová struktura. Design, který můžeme realizovat, je tak v podstatě limitován plochami, jejichž tvary umožňují nanesení fólie.“
 
 
 
 
 
I z toho důvodu se již několikrát zvažovalo, zda by nebylo lepší díly závodního vozu ID.R nalakovat. „Nakonec jsme se vždy vrátili k fólii, protože je na karoserii lehčí než lak a otázka hmotnosti je v motoristickém sportu rozhodující,“ říká Pavone. Z estetického hlediska nabízí však lak nejen výhodu snadnějšího vyobrazení vzorů. „Právě metalický lak vypadá na příslušném světle vždy lépe než fólie, protože věrněji modeluje tvary a má větší hloubku,“ říká Pavone. Přesto se však ve spolupráci s divizí Volkswagen Motorsport podařilo i u již čtvrtého designu ID.R prezentovat závodní elektromobil zcela zřetelně jako člena rodiny ID. „Vidím moderní automobil. Vidím, že je to vůz ID. a že jezdí elektricky,“ říká vedoucí oddělení vnějšího designu značky Volkswagen.
1 ID.3 – Spotřeba elektrické energie podle metodiky EU v kWh/100 km: kombinovaná 14,5; emise CO₂ v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
 
 
PR
 
foto týmu

Fotky

Další články