V Jedovnicích severně od Brna o víkendu startuje mistrovství světa motorových člunů. Připomeňte si na videích loňský ročník, kdy čluny lítaly ve dvousetkilometrové rychlosti vzduchem a mistr světa letěl místo vyhlášení vrtulníkem do nemocnice.
Kvůli koronaviru se loňský ročník jel až na začátku října. Počasí sice pořadatelům přálo, problém byl ale vítr. „Lodě v podstatě po vodě letí a ve vodě je drží jen šroub. Vítr, který loď podfoukne, je největší strašák pilotů,“ vysvětluje pořadatel Ondřej Hrůza.
Přesně to se stalo polskému závodníkovi Cezary Strumnikovi. Nebezpečně vypadající loping k jeho štěstí skončil dopadem zpátky na plováky. Pokud by dopadl na kabinu, hrozilo mu jak zranění, tak utopení. Katamarány jsou pro takový případ vybavené dýchacím přístrojem.
Loňský závod byl extrémně vypjatý – opatření proti covidu totiž zhatila v podstatě celou sezonu světového šampionátu lodí, které dokážou jezdit po hladině až dvoustovkou. Tradiční jedovnický závod tak byl jediným podnikem a o titul mistra světa se v královské kubatuře F-500 bojovalo přímo. A to přineslo nečekaně extrémní situace.
Jedním z adeptů na vítězství byl brněnský tým H20 Racing. Jeho šéf, duchovní otec a konstruktérská legenda Petr Hemerka totiž už před závody oznámil, že se po desetiletích ze seriálu stáhne. Odchod chtěl ale oslavit titulem.
Jeho pilot Marcin Zieliński si to vzal k srdci až moc a nedělní závod pro něj skončil pod hladinou po kontaktu se soupeřem. Hemerka předvedl heroický výkon a „utopený“ člun s rozlomeným plovákem dokázal dát na další rozjížďku dohromady, na titul už ale pomýšlet nemohl.
Největším adeptem se tak stal slovenský závodník Robert Hencz. Jenže třetí ze čtyř rozjížděk i pro něj skončila extrémní kolizí, kdy jeden ze soupeřů prakticky přejel Henczovi přes kabinu. V rychlosti přesahující 100 kilometrů v hodině tak dostal jezdec zásah plovákem do helmy a ze závodu odletěl vrtulníkem do brněnské fakultní nemocnice, kde se podrobil operaci poraněné páteře.
Video na facebookových stránkách Klub vodních sportů Jedovnice ZDE
Kvůli časnějšímu soumraku a průtahům způsobeným nehodami a odtahem vraků se ale nestihla odjet poslední rozjížďka. A to znamenalo jediné – Hencz byl na základě výsledků z dřívějších rozjížděk vyhlášen mistrem světa, ačkoliv jej v té době přijímali na neurochirurgické oddělení.
Letošní ročník bude mít po letech v královské kubatuře opět českou účast. Do nejprestižnější třídy F-500 přestoupil David Loukotka, loňský vicemistr světa třídy F-250. „O nějakých ambicích nemůžu mluvit, katamarány královské třídy jsou v podstatě úplně jiné lodě než ty, se kterými jsem závodil dřív. Celou sezonu mám na učení a jakýkoliv lepší výsledek je pro mě plus, se kterým jsme nepočítali,“ říká český pilot.
Úřadující mistr světa Robert Hencz do Jedovnic jede také, plánuje ale absolvovat jen tréninky. Z loňského zranění totiž stále není fit a rehabilituje poraněnou páteř. V neděli však pořadatelé naplánovali čestné „mistrovské“ kolo, kterým s ročním odkladem oslaví svůj titul.
Celkem se za dva dny ve čtyřech kategoriích na jedovnickém rybníku vystřídá víc jak 100 lodí ve čtyřech kategoriích.
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.