Čtyřkolky na Dakaru končí. Chybějí tovární týmy a ubývá jezdců, organizátor sází na motorky

Rozhodnutí organizace Amaury Sport Organisation (ASO) vyřadit kategorii čtyřkolek z Rallye Dakar 2025 znamená významnou změnu ve struktuře soutěže. Pod gescí FIM tak zde zůstanou pouze motorky.

Rozhodnutí organizace Amaury Sport Organisation (ASO) vyřadit kategorii čtyřkolek z Rallye Dakar 2025 znamená významnou změnu ve struktuře soutěže. Pod gescí FIM tak zde zůstanou pouze motorky.

Tento krok, který potvrdil šéf ASO a ředitel závodu David Castera, přichází v souvislosti s obavami z klesající podpory výrobců čtyřkolek, které přitom k Dakaru neodmyslitelně patří už léta. Stačí si připomenout velmi úspěšného českého jezdce Josefa Macháčka.

"Rozhodli jsme se ukončit na Dakaru kategorii Quad, protože se hodláme více zaměřit na motocykly. Máme velké množství přihlášek závodníků na motorkách a na ně se chceme více zaměřit. Čtyřkolek je teď velmi málo, není výrobce, který by podporoval všechny závodníky, takže proto ji prozatím zastavíme," vysvětlil Castera.

Boom čtyřkolek začal s prvním ročníkem Rallye Dakar v Jižní Americe v roce 2009. Tato kategorie se v regionu rychle se stala velmi oblíbenou v regionu. Popularita quadů dosáhla vrcholu v roce 2018, kdy bylo na startu devětačtyřicet jezdců. Bylo to hlavně díky dominanci jihoamerických jezdců, kteří si na domácí půdě dojeli téměř pro všechny vítězné beduíny.

Situace se však začala měnit s tím, jak výrobci originálního vybavení přesměrovali svou pozornost na vozidla side-by-side (SSV), což posílilo kategorie Challenger a SSV. Třída čtyřkolek, tvořená v současnosti převážně jezdci na strojích Yamaha Raptor bez výrazné tovární podpory, zaznamenala úbytek účastníků. Jedinou tovární stájí zůstal CFMOTO Thunder Racing Team.

Poslední sezony ukázaly, že kategorie Quad se potýká s problémy a počet závodníků prudce klesá. Loňské Rallye Dakar se zúčastnilo pouze šestnáct jezdců. Tento počet v následujících soutěžích dále klesal, až na Rallye Sonora dorazili jen dva čtyřkolkáři. Krátké oživení nastalo s návratem do Jižní Ameriky na Desafío Ruta 40, ale do konce sezony počet jezdců opět klesl.

Pro účastníky čtyřkolek byla navíc zavedena přísnější kritéria způsobilosti, která vyžadují zkušenosti z Dakaru, účast na třech závodech W2RC nebo registraci do šampionátu v letech 2023 či 2024, což dále přispělo k jejich poklesu.

Rozhodnutí o vyřazení kategorie Quad vyvolalo nespokojenost mezi závodníky. Loni třetí muž kategorie čtyřkolek Pablo Copetti litoval ztráty kategorie, která podporovala nezávislé jezdce a na zakázku postavená speciály, symbolizující jihoamerickou vynalézavost a vášeň. "Proč chtějí zlikvidovat kategorii, která generovala nezávislé jezdce, kteří si stavěli vlastní vozidla v sousední dílně, doma nebo s posádkami?" durdil se Copetti a zdůraznil význam kategorie pro jihoamerický region a kritizoval rozhodnutí ASO jako nelogické.

Laisvydas Kancius, úřadující šampion čtyřkolek v rámci světového šampionátu  W2RC, připomněl nejistotu v této komunitě ohledně budoucnosti celé kategorie. Rozhodnutí ASO jen potvrzuje, jak se Rallye Dakar se přizpůsobuje měnící se dynamice sponzoringu motoristického sportu a zájmu soutěžících.

Foto: A.S.O./DPPI

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.