Další španělský talent v MotoGP. Ducati počítá pro příští rok s Aldeguerem

Fermín Aldeguer. To je jméno závodníka, který si příští rok odbude svou premiéru v MotoGP. Teprve osmnáctiletý španělský talent osedlá jeden ze strojů Ducati. Za jaký tým pojede, ještě jasné není, ačkoli vše nasvědčuje jeho angažmá u Pramacu.

"Jsem z takové příležitosti nadšený. Díky Ducati si splním sen, za kterým jsem se hnal už od dětství. Nastal čas udělat velký krok vpřed a začít závodit proti těm nejlepším jezdcům světa. A co více, to vše mě čeká s nejlepší motorkou na startovním roštu. Chtěl bych Ducati vyjádřit vděčnost, zvláště pak Gigimu Dall´Ignovi za jeho důvěru, kterou do mě od začátku našich jednání vkládal," těší se současný jezdec Moto2 na přechod mezi elitu.

Rodák z města Murcia působí v mistrovství světa již od roku 2021. Nejprve účinkoval v MotoE s týmem Aspar (2021) a následně jsme ho mohli vídat i v Moto2 se stájí Speed Up. Zatímco během ročníku 2021 za tuto stáj nastupoval jen příležitostně, od roku 2022 se stal jejím stálým jezdcem, mimo jiné i díky zisku suverénnímu zisku titulu v evropském šampionátu této kategorie. Největších úspěchů dosáhl na světové scéně loni - zvítězil v pěti závodech a celkově obsadil třetí příčku. Letos tak patří mezi největší aspiranty na zisk titulu, ačkoli při prvním závodě v Kataru bral nebodované 16. místo. To byl velký rozdíl oproti jeho parťákovi Alonsu Lópezovi, který si dojel pro výhru.

Ducati uzavřela s Aldeguerem smlouvu na roky 2025 a 2026, přičemž její součástí je i opce na sezony 2027 a 2028. Podle zjištění serveru Motorsport.com by se měl v první sezoně jeho základní plat pohybovat okolo 300 000 euro, v závislosti na výsledcích si ale může přijít také na bonusy. Za jaký tým pojede, ještě nebylo potvrzeno. Stejně tak je otázkou, zdali italská značka poskytne své nové posile rovnou motorku aktuální specifikace nebo rok starý stroj.

Slova generálního ředitele Ducati Gigiho Dall´Igny naznačují, že by Aldeguer mohl hned ve svém prvním roce dostat k dispozici nejnovější techniku: "Je to velmi mladý kluk, který má fantastický potenciál a také vlastnosti k tomu, aby se mu dařilo. Dáme mu všechnu potřebnou technickou podporu, abychom zajistili jeho růst," nechal se slyšet italský manažer.

Na cestě do Pramacu

Variantu, že Aldeguer usedne příští rok na nejnovější stroj Desmosedici GP25, podporuje ještě jedna skutečnost. Španěl je totiž nejvíce spojován s angažmá u stáje Pramac, kterou Ducati právě těmito motocykly zásobuje.

Za Pramac momentálně závodí loňský vicemistr Jorge Martín a spolu s ním Franco Morbidelli. Oběma jezdcům vyprší na konci roku stávající kontrakt a zejména u prvního jmenovaného je téměř jisté, že už s Pramacem pokračovat nebude. Martín se totiž nijak netají svou touhou přejít do továrního týmu, ať už by to bylo u Ducati nebo jiné značky. Kromě toho už tak trochu nezapadá do filozofie své současné stáje. Ta totiž má sloužit především jako juniorský tým pro nadané mladíky. A Martín jakožto jeden z elitních jezdců současného pole už tuto definici příliš nesplňuje.

Že by byl Aldeguer angažován rovnou do továrního týmu, se jeví velmi nepravděpodobně. Zde bude s jistotou pokračovat úřadující šampion Francesco Bagnaia, který nedávno prodloužil smlouvu do roku 2026. Sedačka Eney Bastianiniho už sice tak jistá není, kromě Jorgeho Martína se ale v souvislosti s tímto místem mluví také o Marcu Márquezovi.

S výjimkou Pramacu patří mezi zákaznické stáje Ducati také Gresini nebo VR46. Tyto týmy ale závodí na rok starých motocyklech a zejména u stáje Valentina Rossiho není vůbec jisté, že u Ducati zůstane. Stávající kontrakt totiž na konci letošního roku vyprší a spekuluje se o tom, že by ekipa legendárního "Valeho" mohla zamířit k Yamaze.

Přesun Rossiho stáje k továrně z Iwaty by dával smysl nejenom kvůli někdejším velkým úspěchům, kterých toto spojení dosáhlo. Pro tento krok mluví i fakt, že Ital působí i dnes jako ambasador značky. Kromě toho je Yamaha jediným výrobcem, která nemá žádný satelitní tým. Bez něj letos zažívá už druhý rok. Rossiho tým by navíc mohl od japonské značky dostat stroje aktuální specifikace, což mu Ducati zatím nedopřála. Yamaha se však v současnosti výkonnostně trápí, což se o Ducati, která je nejsilnější značkou v poli, rozhodně říct nedá. Minimálně z krátkodobého hlediska by si tak u VR46 nejspíše nepolepšili.

VR46 není jediným týmem, kterému letos skončí smlouva na dodávky motocyklů. Totéž platí o satelitním týmu Hondy LCR, ale také o Pramacu. V případě poslední zmíněné stáje se ale žádná změna nepředpokládá. U LCR by ovšem situace nemusela být tak jasná. Stáj Lucia Cecchinella je sice Hondě věrná již od svého vstupu do královské kubatury v roce 2006, momentálně se ale japonská značka trápí a LCR bylo loni spojováno s možným přesunem ke KTM.

Pro příští rok se obecně dají očekávat v jezdeckém složení velké změny. Smlouvy totiž končí většině pole. Mezi jezdce, kteří mají svou budoucnost pro sezonu 2025 zajištěnou, patří kromě Bagnaiy a Aldeguera také Brad Binder (s KTM do roku 2026), Johann Zarco (s LCR do roku 2025) a Luca Marini (s Hondou do roku 2025).

Foto: Ducati

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.