Formule 1 se bez kovů neobejde. K jejich obrábění slouží špičkové CNC stroje

Vedle 3D tisku a práce s karbonem patří k výrobě monopostů formul1 neodmyslitelně také obráběcí stroje. Několik z nich je teď na prodej.

Vozy formule 1 jsou velmi rychlé a velmi bezpečné. Proto se materiály na výrobu jejich komponentů vybírají na základě jejich mechanických vlastností a hustoty. Čím je vůz lehčí, tím je rychlejší.

Nejvhodnějším materiálem jsou uhlíková vlákna. Ale své místo mají i různé kovy. I když se jedná o vyspělé materiály, vyrábějí se komponenty F1 často na standardních CNC strojích. Několik použitých soustruhů ze závodní stáje formule 1 se v současné době prodává v průmyslové aukci.

Vozy F1 mají desetkrát vyšší výkon než běžná cestovní auta, a přitom váží jen polovinu. Minimální hmotnost včetně řidiče činí 798 kg. Její největší část připadá na motorovou jednotku, která musí podle předpisů vážit nejméně 150 kg. U všech ostatních komponent se na váze šetří co nejvíce. Toho se dosahuje jednak chytrým výběrem materiálů a jednak efektivní konstrukcí. Kromě snižování hmotnosti je vždy kladen důraz i na bezpečnost.

Kromě převodovky, motoru a zavěšení kol je vůz formule 1 vyroben především z uhlíkových vláken. Karbonová vlákna se vyznačují vysokou tuhostí a pevností při velmi nízké hmotnosti – ideální pro svět Grand Prix. V případě extrémních mechanických a termodynamických požadavků je však třeba vsadit na kovy.

Motorové srdce z 10 000 dílů

Výkon dodává vyspělý hybridní motor V6 o objemu 1,6 litru. V současnosti působí ve formuli 1 Mercedes, Ferrari, Renault a Honda. Od roku 2026 se přidají Audi a RB Powertrains/Ford.
Pohonná jednotka vozu mistra světa 2021, Mercedesu W12, se skládá z 10 000 jednotlivých dílů. Předpisy FIA podrobně určují, který díl musí být vyroben z jakého materiálu a jakým způsobem.

Motor je vyroben převážně z kovů. Vzhledem k rozsáhlé vestavěné elektronice je nelze všechny vyjmenovat. Na mnoho dílů agregátu a na zavěšení kol se používá titan nebo slitiny titanu, protože mají vysokou houževnatost, pevnost a tvárnost a jsou odolné proti korozi. Kvůli úspoře hmotnosti jsou méně namáhané díly, jako je hlava válců, vyrobeny z hliníku. Klikové a vačkové hřídele jsou vyrobeny z jediného ocelového obrobku.

Osmistupňová převodovka je po motoru druhou nejtěžším části monopostu. Během 300 km dlouhého závodu v Silverstonu jezdec přeřadí více než 2000krát. O Monte Carlu ani nemluvě.

To je velká zátěž pro ozubená kola. Jsou vyrobena z vysokopevnostní oceli a musí se měnit po každém závodě. Na rozdíl od skříně převodovky, která musí vydržet celou sezonu. Musí být co nejtužší, protože je na ní zavěšena zadní náprava. Proto je vyrobena z titanu a karbonových vláken.

Hnací hřídele jsou vyrobeny z oceli. U dílů, které nevznikají v 3D tiskárnách a podobných zařízeních, je povolena jakákoliv slitina oceli. Méně namáhané díly převodovky jsou vyráběny z hliníku ale i z plastů.

Ráj pro CNC soustruhy

Díly vozu formule 1 musí být vyrobeny přesně a bezpečně v prototypové až malosériové výrobě. Další výzvu představuje dynamický výzkum a vývoj v souvislosti s každoročními změnami pravidel ze strany FIA. Od strojů se proto vyžaduje maximální flexibilita. Tyto požadavky jsou schopné plnit běžně dostupné ale vysoce kvalitní CNC stroje.

CNC soustruhy se používají k výrobě rotačně symetrických dílů, jako jsou písty, klikové hřídele, hřídele převodovek, hnací hřídele a náboje kol. Používání různých nástrojů umožňuje obrábět velké množství materiálů.

A protože jsou stroje z dílen stáji F1 velice kvalitní a řádně udržované a ošetřované, mohou spolehlivě pracovat po mnoho let. Když jsou nahrazeny novějším zařízením, končí na trhu s použitými stroji. Protože závodní stáj F1 funguje v tomto případě také pouze jako kovozpracující podnik.

Průmyslová aukční síň Surplex nabízí aktuálně CNC soustruhy a obráběcí stroje ze závodní stáje formule 1. Aukce trvá ještě do 23. 3. Téměř 50 položek se nachází v Redcaru a Clevelandu v hrabství North Yorkshire v Anglii.

Pět vysoce kvalitních soustruhů Hardinge je známých svou přesností a robustností. Aukční nabídku doplňuje velké množství příslušenství (upínače kleštin, vrtací hlavy, mikrosondy, upínáky, čelisťová sklíčidla a svěráky). Podniky tak mají možnost, doplnit svůj výrobní park o flexibilní výrobní stroje. Fascinující minulost strojů představuje bezplatný bonus.

Zdroj: Surplex
Fofo: Newspress a Surplex

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.