Letošní sezona formule 2 byla plná zvratů a nečekaných událostí, o titul teoreticky stále bojuje několik jezdců.
Před závěrečnými dvěma podniky v katarském Sáchiru a na okruhu Yas Marina ve Spojených arabských emirátech se situace vykrystalizovala na souboj mezi Gabrielem Bortoletem a Isackem Hadjarem. V případě selhání vedoucí dvojice Paul Aron číhá na svou příležitost. Další tři jezdci mají pouze teoretickou šanci na zisk titulu a potřebovali opravdu výrazné zaváhání svých soupeřů.
Zane Maloney, který je aktuálně třetí v průběžném pořadí sezonu nedokončí kvůli přestupu do Formule E s týmem Abt. Kdo se tedy uchází o korunu šampiona F2?
Gabriel Bortoleto – 169,5 bodu
Po zisku titulu ve formuli 3 ve své nováčkovské sezoně se jezdec týmu Invicta, Gabriel Bortoleto, snaží navázat na úspěchy Charlese Leclerca, George Russella a Oscara Piastriho a získat titul ve formuli 2 hned v následující sezoně. S již potvrzeným místem v týmu F1 Sauber pro sezonu 2025 může být jeho přístup v Kataru uvolněnější, neboť jeho budoucnost je zajištěna a hraje „pouze“ o osobní prestiž.
Podobně jako ve formuli 3, i zde Bortoleto postupoval výsledkovou listinou nahoru díky konzistentním výkonům, a to navzdory nejistému začátku. Tři po sobě jdoucí odstoupení - v hlavním závodě v Džiddě a v obou závodech v Austrálii (způsobené kolizí s Pepem Martím na startu sprintu a následnou poruchou hydrauliky v hlavním závodě) – představují jedinou černou skvrnu na jeho kampani.
Vítězství v hlavních závodech v Rakousku a Monze – přičemž to druhé bylo spektakulárním comebackem z posledního místa na první – Brazilce posunula do čela pořadí, přičemž od neúspěchu v Melbourne zaznamenal s nulou pouze dva sprinty.
Ze všech jezdců v boji o titul je Bortoleto bezpochyby ve formě, což z něj činí favorita na triumf v nadcházejících dvou závodních víkendech.
Isack Hadjar – 165 bodů
Zatímco Bortoleto je ve formě, junior Red Bullu a jezdec týmu Campos, Isack Hadjar, zažívá opačný trend. Ještě nedávno měl Francouz titul na dosah, ale série katastrofálních výsledků ho připravila o vedení a mohla by ohrozit jeho šance na postup v rámci Red Bullu v následující sezoně.
Z posledních deseti závodů bodoval pouze třikrát. Dvě z těchto umístění byla vítězství v hlavních závodech a třetí bylo třetí místo ve sprintu v Maďarsku, ale taková forma není ideální před rozhodující fází boje o titul.
Přesto by mu delší přestávka od závodu v Ázerbájdžánu mohla pomoci se znovu nabít a osvěžit. Pokud znovu najde svou dřívější rychlost, bude pro soupeře těžkým oříškem. Se čtyřmi vítězstvími v hlavních závodech má Hadjar více triumfů než kterýkoli jiný soupeř v této sezoně, i když s pouhými dvěma dalšími pódiovými umístěními je jeho sezona mírně řečeno nevyrovnaná.
Paul Aron – 133 bodů
Podobně jako Hadjar, i Aron vedl šampionát a v jednu chvíli vypadal neporazitelně. Kombinace smůly a vlastních chyb však způsobila, že v boji o titul výrazně ztratil. S odstupem 36,5 bodu Estonec ví, že jeho naděje visí na vlásku a jedna chyba ho může z boje o titul vyřadit.
Bez vítězství se Aron držel na čele díky konzistentním výkonům, když v prvních třinácti závodech získal sedm pódiových umístění. V následujících jedenácti závodech však ani jednou nestál na „bedně“ a jeho nejlepším výsledkem bylo páté místo – jedno ze čtyř bodovaných umístění. Dvě šestá místa v Baku znamenala návrat do bodovaných pozic, ale pro udržení naděje na titul bude potřebovat mnohem více.
Ostatní
Zatímco Aron potřebuje k zisku titulu výjimečný výsledek, Jak Crawford, Andrea Kimi Antonelli a Victor Martins potřebují zázrak. Jezdec týmu DAMS Crawford ztrácí na první příčku 53,5 bodu, závodník Premy Antonelli 56,5 bodu a pilot stáje ART a junior Alpine Martins dokonce 76,5 bodu. Pro posledně jmenovaného by bylo nutné získat všechny dostupné body a doufat, že Bortoleto čtyřikrát nedokončí závod. Pokud Martins nezíská pole position v Kataru, jsou jeho naděje pryč.
To je poněkud škoda pro šampiona F3 z roku 2022, který vstoupil do sezony jako favorit. Jenže na začátku bojoval s vozem, než našel formu a v posledních osmi závodech čtyřikrát skončil druhý. Crawford a Antonelli čelí podobným výzvám, potřebují překonat Bortoleta o 15 a 18 bodů, aby si udrželi naději.
Foto: Red Bull Content Pool, McLaren a Daimler Media
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.