Tovární tým, ale jiný než se čekalo. Současný lídr MotoGP Jorge Martín bude v příští sezoně závodit za Aprilii. Španěl byl dlouho spojován s přesunem do oficiálního týmu Ducati po bok úřadujícího šampiona Francesca Bagnaiy. Toto místo ale nejspíše získá Marc Márquez.
U značky z Noale nahradí Martín Aleixe Espargará. Čtyřiatřicetiletý matador nedávno oznámil, že na konci letošního ročníku ukončí svou kariéru. V prostředí MotoGP by měl ale zůstat jako testovací jezdec. Spekuluje se, že tuto pozici bude zastávat u Hondy.
Zatím není zcela jasné, kdo se stane Martínovým týmovým kolegou. V letošním ročníku je tahounem Aprilie Maverick Viňales, který dokonce vyhrál závod v Austinu. V průběžném pořadí mu patří šestá pozice a na kontě má o 18 bodů více než Espargaró. Smlouvu s Aprilií na příští rok ovšem ještě nemá a navíc se proslýchá, že se ho snaží získat Honda.
Vůbec poprvé ve své kariéře bude Martín závodit na jinémo motocyklu než Ducati. Od roku 2021, kdy do MotoGP vstoupil, totiž působil u týmu Pramac. V jeho barvách dosud získal sedm vítězství a nejvíce se podařil loňský rok, kdy byl dlouho zapojen do boje o titul. Až poslední závodní víkend ve Valencii rozhodl o jeho porážce v souboji s Francescem Bagnaiou a titulem vicemstra.
Letos Martín zažívá ještě lepší sezonu. Po Velké ceně Mugella vede s náskokem 18 bodů průběžné pořadí před Francescem Bagnaiou. I proto už se považovalo více méně za hotové, že v sezoně 2025 povýší do továrního týmu Ducati a vystřídá Eneu Bastianiniho. Nyní se ale zdá, že tuto sedačku získá šestinásobný šampion Marc Márquez, který letos závodí na rok starém motocyklu Ducati u stáje Gresini.
Zákulisní informace říkají, že původně měl získat tovární sedačku u Ducati skutečně Martín, přičemž Márqueze plánovala značka přesunout k Pramacu, který je sice satelitním týmem, ale má k dispozici nejnovější motocykly. Něco takového ale bývalá hvězda Hondy zavrhla a před časem navíc dala několikrát jasně najevo, že v roce 2025 chce jet na továrním motocyklu. Ducati ale nakonec měla dospět k závěru, že nechce o Márqueze přijít a dát mu tak přednost i před nejlepším závodníkem současnosti.
Co bude se současným týmovým kolegou Francesca Bagnaiy Eneou Bastianinim, zatím není jasné. Ital má mít na stole nabídku od KTM, kde by mohl zakotvit buďto v továrním týmu místo Brada Bindera nebo u satelitní stáje Gas Gas. Ve hře je také angažmá u stáje Pramac. V tomto případě stále ale není jasné, zdali tým zůstane i nadále zákazníkem Ducati, nebo přejde k Yamaze.
U Pramacu v tuto chvíli zůstávají na příští rok volné obě sedačky. Jistotu totiž nemá ani letošní Martínův kolega Franco Morbidelli. Bývalý vicemistr musel kvůli zranění při nehodě na tréninkové motorce vynechat kompletní předsezonní testy a na nový motocykl Ducati si tak bývalý jezdec Yamahy zvykal pomalu. Mimo jiné i proto je celkově až čtrnáctý jako nejhorší jezdec Ducati. Při posledním závodě v Mugellu ale zažil dosud nejlepší víkend v sezoně. Zatímco sprint dokončil jako čtvrtý, ve velké ceně bral šesté místo. Kromě Morbidelliho by mohl za Pramac jet také Fermín Aldeguer. Současný jezdec Moto2 si příští rok odbude svůj debut mezi elitou určitě, záleží ale na tom, jaké motocykly bude Pramac využívat. Aldeguer totiž podepsal kontrakt přímo s Ducati.
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.