Homologace otevřela nové dveře. Rybníček se chce letos soustředit hlavně na mistrovství Evropy

Mistrovství Evropy jako hlavní program, starty v mistrovství republiky pouze příležitostně. Takové jsou letošní plány vrchaře Marka Rybníčka, který bude i nadále pokračovat s vozem KTM X-Bow GTX. O nadcházející sezoně a nejen o ní se rozpovídal v našem rozhovoru.

Vraťme se na úvod k loňské sezoně. V ní se vám podařilo vybojovat titul absolutního vicemistra republiky. Kromě toho jste se stal šampionem v kategorii 1 a skupině 2. Předpokládám tedy, že s loňskou sezonou jste byl spokojen?

Byl jsem maximálně spokojený a vše fungovalo na sto procent. Všechny závody, kterých jsme se zúčastnili, jsme v rámci mistrovství České republiky kategorie 1 vyhráli.

S vozem KTM X-Bow GTX budete pokračovat i letos. K jakým změnám na autě přes zimu došlo? Jak se bude při prvním letošním startu lišit v porovnání s posledním loňským startem?

KTM bylo po sezoně rozebráno a vše bylo zrevidováno. Také se měnily komponenty, u kterých je to po najetí určitého počtu kilometrů nutné. Stále však nemáme vyrobené nové tlumiče. Pracujeme ale na optimalizaci výkonu motoru.

Jakou fyzickou přípravu závodění s KTM X-Bow GTX vyžaduje?

Řízení fyzickou přípravu nevyžaduje. Pokud ale budete mít 120 kilogramů, může se stát, že se do auta nedostanete, respektive dostanete, ale nedostanete se ven (směje se - pozn. red.). Ve formě se snažím udržovat rekreačním sportováním v podobě běhu.

Během loňského roku byly původně v plánu i starty v mistrovství Evropy, nepodařilo se ale získat homologaci. Můžete popsat, v čem přesně byl problém?

Problém byl v tom, že vozidlo nemělo homologaci pro silniční provoz a nemělo status sériově vyráběného auta.  To vše již ale automobilka KTM splnila a tak by už neměl být problém v mistrovství Evropy startovat.

Máte tedy v plánu jet všechny podniky mistrovství Evropy, nebo jenom vybrané?

Chtěl bych absolvovat zhruba devět podniků mistrovství Evropy a k tomu vybrané závody v mistrovství České republiky.

Pro letošní sezonu jste změnil zbarvení vozu. Zatímco v minulosti jste jezdil v bílo-modro-červených barvách společnosti Liqui Moly, letos je to černo-oranžová. Co vás vedlo ke změně zbarvení?

Největším partnerem stále zůstává společnost Liqui Moly. Získal jsem ale docela podstatnou podporu ze strany továrny KTM a prodejce vozidel RTR projects. Od května budeme mít k dispozici vozidlo KTM GT-XR, které je určeno pro běžný provoz na komunikacích. Na tuto novinku se moc těšíme.

Loni jste se na závěr sezony v Brně představil i s vozem Norma Proto NP 01. Je možné, že vás s tímto autem jednorázově uvidíme i tento rok?

Byl to ojedinělý start a možná si něco podobného vyzkouším zase na konec roku.

Vozy KTM X-Bow GTX závodí také na okruzích. V Česku tento vůz používá stáj RTR projects. Nelákalo by vás tedy do budoucna zazávodit si s KTM X-Bow GTX i na okruzích?

Občas s tímto vozem na okruhu testujeme. Vyžaduje to ale totálně jiné nastavení i jiné pneumatiky. Hlavně již ale máme upravený motor, který by na okruhu zvládl pouze sprintový závod.

Vyžadoval by tedy přechod na okruhy velké úpravy auta?

Velké úpravy by nebyly potřeba. Auto máme stále v takovém režimu, kdy se dá vše vrátit zpět na okruhovou verzi. Nebylo by to moc složité, ale pokud se rozhodnu pro okruh, radši si půjčím totožný vůz od RTR projects.

Foto: Archiv Marka Rybníčka

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.