Jihomoravská firma JetSurf je pro většinu Čechů stále neznámá. Přitom vyvinula unikátní motorové surfy, se kterými nyní dobývá svět. Ročně jich z linek ve Střelicích u Brna sjede 1200 kusů. K pyšným vlastníkům prken se spalovacím motorem se řadí například jezdec formule 1 Lewis Hamilton, dnes již bývalý šéf soutěže F1 Bernie Ecclestone nebo zpěvák Andrea Bocelli.
Následujeme průvodce a opatrně scházíme po schodech dolů. Když projdeme hlavními dveřmi suterénu, objevíme se v rozlehlém, ale značně členitém prostoru. Když jím procházíme, spatřujeme rozmanité pracovní činnosti. Tak například v jednom z rohů je pořádné teplo. Pracovníci zde totiž obsluhují autoklávu, ve které se peče karbon. Opodál jsou slyšet zvuky obráběcích strojů, vrtaček a elektrických šroubováků. Nakonec vstupujeme do speciální laboratorní komory, které vévodí velká robotická ruka. „Tady testujeme kvalitu,” říká nám náš průvodce.
Tím průvodcem je Martin Šula, šéf firmy JetSurf, v jejíchž výrobních prostorách právě stojíme. Odtud, z malé vesnice u Brna, ročně posílá do celého světa přes tisícovku motorových surfů. Jde o zhruba 15 kilogramů těžké surfové prkno osazené benzinovým motorem, díky kterému se budete po vodní hladině prohánět až 50kilometrovou rychlostí. Jeho otcem je právě bývalý konstruktér týmu KTM Martin Šula, který je na něj patřičně pyšný. „Každou komponentu si vyrábíme tady. Objednáváme vlastně jen materiál jako kusy karbonu, proto tu máme tu slévárnu,” říká muž, mezi jehož kamarády patří jezdec formule 1 Lewis Hamilton nebo šéf Redbullu Dietrich Mateschitz. I ti už se na vodních plochách prohánějí na “motorce mezi vodními dopravní prostředky” z dílny JetSurfu, kolem kterého už stačil vzniknout seriózní sportovní šampionát Motosurf. Jeden z jeho závodů probíhá i v Praze.
„Jde vlastně o jediný původní český sport,” říká Šula.
Protože vyrobit takové zařízení do sladké vody je asi deset procent problémů v porovnání s výrobou do slané vody. Jde o zcela jinou problematiku, protože když dáte do slané vody jakoukoliv elektroniku a vytáhnete ji, tak ji jednoduše zničíte. Vše zrezaví.
A to je důvod, proč do této chvíle nikdo kromě nás nedokázal vyrobit podobný motor.
Je to ale také tím, že každý na to šel startupovým způsobem - rychle založit firmu, rychle něco vyrobit, dát to na trh a vydělat miliony. Já osobně to kvůli penězům nedělám a nikdy jsem k tomu takto nepřistupoval. Vše, co dělám, dělám kvůli sobě a kvůli tomu, že chci lidem přinášet co nejlepší technologie a zážitek.
Hodně, jelikož opravdu vše jsme si museli vyvinout sami. Zmíním třeba obyčejné konektory. Vzhledem k velikosti motoru v surfu jsme potřebovali malé konektory, které ale nebyly na trhu. Tak jsme si je museli vyrobit. A tak to bylo se vším. Hledali jsme speciální dráty, speciální hliník, karbon, který vydrží slunce a slanou vodu.
Problém totiž je i v tom, že prkno se na slunci nahřeje, když jej ale hodíte do vody, prudce se ochladí.
Celý vývoj, aby prkno bylo schopné jezdit několik dní po slané vodě bez poruchy, nám zabral šest let a i dnes se stále posouváme dopředu. Počítám, že nám bude trvat ještě pět let, než se dostaneme do kýženého stavu, kdy prkno vydrží opravdu celou záruční dobu bez jakékoliv výměny.
Je to právě tím, že jsem vždy chtěl firmu budovat tak, aby byla nezávislá. Chodí k nám v podstatě jen kusy železa či karbonu, vše ostatní si vyrábíme sami. Včetně zmíněného slévárenství, obrábění, CNC, robotiky, softwaru, programování řídících jednotek a tak podobně.
Díky tomu jsme jedna z mála firem na světě, která vyrábí celý dopravní prostředek zcela sama. Jsme nejkomplexnějším výrobcem dopravního prostředku v České republice.
Firma jako Jawa vyrábí méně kusů než my, předstihli jsme v tomto Zetor i Škodovku. A právě z toho důvodu, že všechny díly pocházejí z naší výroby.