Před čtyřiceti lety ovládlo Rallye Dakar géčko od Mercedesu

Před 40 lety triumfovala značka Mercedes-Benz v nejtěžší rallye světa. Legendární Jacky Ickx a jeho spolujezdec, herec Claude Brasseur, vyhráli v roce 1983 Rallye Paříž - Dakar s vozem Mercedes-Benz 280 GE.

Projekt řídila společnost Mercedes-Benz France. Z Německa pomáhali tovární inženýři s motorem a aerodynamikou terénního vozu.

Mercedes-Benz France vedl přípravu vítězného vozu Mercedes-Benz 280 GE modelové řady 460. Vedoucí zákaznického servisu Gunter Latour udržoval dobré kontakty se společností Mercedes-Benz v Untertürkheimu.

Klíčem k úspěchu byl motor

Projektem byl pověřen inženýr Georg Berkmann jehož hlavní zodpovědnosti byly spalovací procesy motorů osobních automobilů v užitkových vozidlech. Pro náročné rallyeové nasazení vozu 280 GE přepracoval šestiválcový motor M 110 s dvojitou vačkou.

Už v roce 1977 vyhrál Mercedes-Benz 280 E modelové řady 123 s touto sportovní pohonnou jednotkou pravděpodobně nejdelší rallye v historii motoristického sportu: Andrew Cowan, Colin Malkin a Mike Broad obsadili první místo v maratonu rallye Londýn-Sydney po více než šesti týdnech a přibližně 30 000 kilometrech.

Berkmann zvolil jako základ standardní verzi M 110 o výkonu 136 kW (185 k). Pro Rallye Paříž-Dakar v letech 1982 a 1983 chtěl získat ještě vyšší výkon. Pro srovnání: M 110 v Mercedesu-Benz 280 GE uvedeném na trh v roce 1979 měl výkon 115 kW (156 k).

Konstruktér se uchýlil k vačkovým hřídelím, které byly původně určeny pro výkonnostní modernizaci modelu 280 SL (R 107). Motor "Paříž - Dakar" tak dosahoval výkonu kolem 145 kW (197 k). Jedním z neobvyklých řešení bylo hydraulické čerpadlo z kombi modelové řady 123 pro regulaci hladiny: v modelu G pro motorsport bylo použito k chlazení manuální převodovky.

Pečlivý Belgičan

Hlavními problémy při provozu v pouštích afrického kontinentu byly extrémní teploty, prach a špatná kvalita paliva. Berkmann nejprve přemístil přívod vzduchu k motoru do interiéru. Tam jsou teploty obvykle nižší a obsah prachu ve vzduchu je nižší. Proti špatné kvalitě benzinu zvolil jednoduchý, ale účinný prostředek.

O čtyři desetiletí později inženýr vzpomíná: "Na rozdělovač zapalování jsem umístil žluté a červené značky. Řidiči tak mohli rychle upravit časování zapalování, pokud motor klepal kvůli špatné kvalitě paliva."

Aby to bylo rychlé a nemusel hledat správný nástroj, připevnil vynalézavý konstruktér čtyřmilimetrový imbusový klíč na řetízek v blízkosti rozdělovače zapalování. Jacky Ickx byl také důkladný. Při přípravě označil každé relé štítkem, aby mohl rychle dohledat závady.

Úspěšný Dakar 1983

Účast Mercedes-Benz France na Rallye Paříž - Dakar přinesla ovoce v podobě třetího a pátého místa už v roce 1982. Mezi prvními deseti vozy, které projely cílem, byly další dva vozy 280 GE a prototyp Mercedes-Benz.

V roce 1983 se na 12 000 kilometrů dlouhou trať z Francie přes Alžírsko, Niger, Burkinu Faso, Pobřeží slonoviny, Mali a Mauretánii do Senegalu vydalo 193 osobních a nákladních automobilů a 111 motocyklů. Nejdůležitější navigační pomůckou byl kompas. Nejvýraznější posádka ve startovním poli,  pole Ickx a Brasseur, se s 280 GE brzy ujala vedení.

Před cílem etapy v nigerském Agadezu zaznamenal Ickx silnou ztrátu výkonu motoru. Dostal k dispozici motor svého týmového kolegy. Výměna kompletních hlavních agregátů s jiným soutěžním vozidlem totiž byla tehdy povolena. Poté se Belgičan vrátil ke svému obvyklému rychlému tempu.

Mnoho účastníků kvůli námaze této rallye s 20 denními etapami o délce 300 až 1 000 kilometrů odpadlo: selhalo technické vybavení; nehody nebo havárie s účastí motocyklistů zdecimovaly startovní pole. Někteří vzdali ze samého vyčerpání - nebo proto, že po mnoha hodinách putování pouští už nedojeli včas do cíle etapy.

Do cíle dorazilo pouze 61 automobilů a kamionů a 28 motocyklů. Ickx a Brasseur byli vyčerpanými, ale oslavovanými vítězi na dakarské pláži. Další modely Mercedes-Benz G skončily na pátém, šestém a osmém místě. Značka dokonce slavila dvojnásobné vítězství: Georges Groine, Thierry de Saulieu a Bernard Malfériol dojeli do Dakaru jako nejlepší kamion s vozem Mercedes-Benz 1936 AK s pohonem všech kol (261 kW/355 k).

Zdroj: Mercedes-Benz

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.