Michael Andretti touží ve formuli 1 po další šanci, tentokrát v roli majitele týmu. Jeho krátká jezdecká epizoda skončila před 30 lety.
Píše se rok 1993. Nedávno korunovaný šampion CART přechází do světa formule 1, kde závodí za jeden z nejúspěšnějších týmů v historii Grand Prix. K tomu přináší jméno, které je slavné ve všech 50 státech USA. Jenže to, co mělo být pro Michaela Andrettiho a McLaren splněným snem, se rychle změnilo v noční můru. Výsledkem byla předčasně ukončená kariéra a náhrada v podobě Fina Miky Häkkinena.
30 let po neúspěšném angažmá o délce pouhých 13 závodů se Andretti do F1 chce vrátit a tentokrát to myslí opravdu vážně. Tým Andretti Autosport, který založil spolu s otcem Mariem,uspěl (s podporou General Motors a jejich značky Cadillac) u FIA s nabídkou na vstup do F1 jako jedenáctý účastník MS. Teď záleží na promotérovi šampionátu.
Sebejistý Andretti určitě doufá, že mu to půjde mnohem lépe než jeho kariéře pilota formule 1. Jako jezdec byl v 80. letech a na začátku devadesátek schopen konkurovat těm nejlepším, které CART (nyní IndyCar) nabízela. A to včetně takových jmen jako Emerson Fittipaldi, Rick Mears či Al Unser Jr.
V roce 1991 vyhrál osm závodů, z toho čtyři v posledních šesti podnicích, a získal titul. Po několika testech s McLarenem padlo rozhodnutí, že ročník 1993 absolvuje ve formuli 1 po boku Ayrtona Senny.
Michael Andretti (McLaren-Ford) Kyalami 1993 pic.twitter.com/4U1bG9o2DS
— wxat gp500 (@wxatgp500) June 21, 2020
Jenže ještě předtím, než Andretti do týmu McLaren vstoupil, začaly ve Wokingu problémy. Honda přestala dodávat své motory. Boss Ron Dennis neuspěl ani u Renaultu, který jej odmítl s tím, že přece dodává agregáty hlavnímu konkurentovi Williamsu. Nakonec uspěl u Fordu, ale byl to horší materiál, než jaký dostával Benetton. Z toho byl velmi rozmrzelý hlavně Senna. Zvlášť, když se jeho velký rival Prost se vracel do šampionátu zrovna s týmem Williams.
To vše nebyla pro nováčka Andrettiho zrovna ideální konstelace. Navíc měl během 13 absolvovaných Velkých neskutečnou smůlu. Nepomohlo mu ani, že se rozhodl nebydlet v Evropě a raději létal z Ameriky. To mu u lidí od McLarenu na popularitě zrovna nepřidalo. "Lidé rádi tvrdili, že to tak bylo. Myslím, že Ron (Dennis) rád využíval tuto výmluvu. V samém centru dění jsem strávil jeden nebo dva měsíce. Mohl jsem ve Wokingu být díky Concordu za šest hodin. Nikdy jsem se nepřizpůsobil časovému posunu. Když jsem byl ve Spojených státech, vždycky jsem zůstal v evropském čase. Do Wokingu jsem se mohl dostat téměř stejně rychle jako Senna, který žil v Monaku!" řekl po letech jezdec o svém cestování z USA.
Nicméně, i když byl v kvalifikaci na debut v Jihoafrické republice devátý, na druhého Sennu ztratil propastné tři sekundy. To byl jen start katastrofálního začátku sezony, úvodní čtyři Grand Prix nedokončil. Průlom přišel až v Barceloně, kde si připsal první body díky pátému místu. Jenže to už boxy kolovaly fámy o tom, že by ho mohl nahradit o pět let mladší Häkkinen.
545°Grande Prêmio
— Sandro Valério. (@sandro_vxs) February 2, 2023
GP Monza, Itália, 1993:
9°posição na qualificação para Michael Andretti( McLaren 7 );
3°colocação para Michael Andretti;
13°e último GP para Michael Andretti. pic.twitter.com/slgzn8IET2
Další body přišly ve Francii, ovšem pak následovala zase tři odstoupení. Už tahle série téměř ukončila Američanovu kariéru v F1. Jenže díky vlivu italského rodáka Maria Andrettiho mohl Michael startovat v téměř domácím podniku v Monze. Tam si dojel pro svůj nejlepší výsledek – byl třetí. To byla labutí píseň, protože pak se vrátil do USA a na rok 1994 se v CART upsal týmu Chipa Ganassiho.
I to vypadalo jasně - neúspěšný jezdec nahrazen mladým talentem - Andretti tvrdí, že to nebylo tak jednoduché. "Mika nikdy nebyl v během testů rychlejší než já. Vždycky jsem byl rychlý, vždycky jsem byl na stejné úrovni s Ayrtonem. A to tam Ayrton určitě nejezdil pomal. Věděl jsem, že jsem schopen dojíždět na stupních vítězů. Často se děly frustrující věci a byl jsem opravu zklamán. Ale takový je život Upřímně, měl jsem toho dost. Miloval jsem závody v IndyCar a šel jsem raději touto cestou," řekl Andretti.
Andretti po návratu zpět do Spojených států slavil první triumf hned v sezoně 1994 a během následujících osmi let přidal dalších 15 vítězství. V roce 1996 byl v seriálu druhý,ale nikdy se mu nepodařilo zlomit prokletí v závodě Indy 500. Tam se výhry nedočkal.
Teď v roli šéfa týmu má Andretti ambice připojit se k cirkusu formule 1. Jako jezdec číslo je často zmiňován Američan Coltone Herta. Pro muže, jehož závodnické ambice se v F1 nenaplnily, je to velmi lákavá představa. Pokud se mu podaří vstoupit do formule 1, určitě bude věřit, že se historie nebude opakovat.
Foto: Penske Entertainment: Joe Skibinski
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.