Přečtěte si, kdo bude v příští sezoně MotoGP kde jezdit.
U továrního týmu Ducati je situace jasná. V jeho barvách budou pokračovat jak úřadující šampion Francesco Bagnaia, tak Enea Bastianini. Oba jezdci totiž mají smlouvu až do konce roku 2024.
#HappyWheelieWednesday ???? #ForzaDucati #DucatiLenovoTeam@peccobagnaia | @ducatimotor | @motogp pic.twitter.com/QN5sYpapPS
— Ducati Corse (@ducaticorse) June 28, 2023
U stáje Pramac zůstává Jorge Martín. Johanna Zarca, který zamíří do LCR Hondy, ovšem nahradí Franco Morbidelli. Ital se k Pramacu přesouvá po odchodu z Yamahy. Jak Martín, tak Morbidelli pojedou na motocyklu Ducati nejnovější specifikace.
THE RING HAS A NEW KING???? #PrimaPramacRacing pic.twitter.com/Fu4YHUWBis
— Prima Pramac Racing MotoGP (@pramacracing) June 18, 2023
U stáje Valentina Rossiho se v příštím roce jezdecká sestava nezmění. S týmem budou pokračovat jak Marco Bezzecchi, tak Luca Marini. Oba budou znovu sedlat rok starý motocykl značky Ducati.
U Bezzecchiho se původně spekulovalo o tom, že by mohl stáj Valentina Rossiho opustit. Ital totiž letos patří k předním protagonistům a existovala varianta, že by se mohl přesunout k týmu Pramac na stroj Ducati nejnovější spekulace. Nakonec se ale rozhodl zůstat u VR46.
Marco Bezzecchi 'definitely deserves' a factory Ducati in 2024 according to Gigi Dall'Igna, but will he stay at VR46?
— bikesportnews (@bikesportnews) June 28, 2023
????????https://t.co/hcHg6ya1xC#MotoGP #DutchTT pic.twitter.com/6gzs6aAGDX
U stáje Gresini zůstane příští rok podle očekávání Álex Márquez. Po odchodu ze stáje LCR Honda chytl letos Španěl na motocyklu Ducati druhý dech, když se mu podařilo zazářit zejména vítězstvím při sprintu na Silverstone. Původně měl sice smlouvu jen na rok, byla však využita opce a s týmem zůstane minimálně i pro sezonu 2024.
Co zatím není známé, je jméno Márquezova týmového kolegy. Dost možná ale dostane jiného parťáka. Fabio di Giannantonio se totiž trápí a vše nasvědčuje tomu, že si sedačku neudrží. S týmem Gresini jsou navíc spojována mnohem zvučnější jména než on. Spekulace hovoří například i o příchodu šampiona z roku 2020 Joana Mira, který se trápí u Hondy. V týmu by teoreticky mohl zakotvit i Augusto Fernández, jemuž hrozí, že kvůli příchodu Pedra Acosty ztratí místo u Gas Gasu. Vše ale může skončit například i tak, že se KTM dohodne s Gresinim na angažování Acosty. Přestupová škatulata by mohla do italského týmu teoreticky závat i Jacka Millera. Divoké spekulace hovoří i o Marcu Márquezovi, a to v případě, že by se rozhodl předčasně rozvázat spolupráci s Hondou.
Stáj Gresini bude i v roce 2024 využívat motocykly Ducati. Původní kontrakt sice na konci letošní sezony vyprší, došlo ale k jeho prodloužení až do konce sezony 2025.
Pembalap Tim yang Bersponsor Indonesia Raih Poin Penting di MotoGP Jerman: Dua pembalap tim Gresini Racing yang disponsori federal Oil Alex Marquez dan Fabio Di Giannantonio meraih poin penting pada MotoGP Jerman Minggu kemarin. https://t.co/MucZPHZCdS pic.twitter.com/zM5TdjckcI
— Otosia (@otosia) June 20, 2023
U KTM mají oba jezdci platnou smlouvu. Zatímco kontrakt Jacka Millera platí do skončení sezony 2024, Brad Binder nedávnou prodloužil smlouvu s rakouskou značkou až do roku 2026. I přesto ale nemusí být stoprocentně jisté, že bude KTM pokračovat se stejnou sestavou.
Výrobce z Mattighofenu má totiž před sebou pořádné dilema. Kromě Brada Bindera s Jacka Millera má totiž pod smlouvou i Pola Espargara s Augustem Fernándezem, kteří závodí za satelitní tým Gas Gas, a ještě k tomu přislíbila přestup do MotoGP Pedru Acostovi. To je pět jezdců, pro které jsou ovšem k dispozici jen čtyři motocykly. Objevily se proto i takové spekulace, že by Acosta mohl nahradit Millera v továrním týmu. Australanovi by byl následně zdvojnásoben plat a do deseti velkých cen by příští rok nastoupil na divokou kartu. Miller ovšem podobně zvěsti zavrhl.
V úvodu roku byl s přestupem do KTM spojován i Marc Márquez, který se trápí u Hondy. Dokonce existovaly teorie, že by KTM zřídila třetí tým, ve kterém by závodil právě Márquez spolu s Pedrem Acostou. U rakouské stáje už se ale nechali slyšet, že pro rok 2024 nebude Španěl k mání.
We're disappointed, of course. But it is what it is. We can take away the positive of knowing we can be right up there in tomorrow's main race. ????
— Red Bull KTM Factory Racing (@KTM_Racing) June 24, 2023
Thanks for the love, Orange squad! pic.twitter.com/UJ9RNonWmF
U Gas Gasu se na 99 % procent rozhodne mezi trojicí Pedro Acosta, Pol Espargaró a Augusto Fernández. Jak Espargaró, tak Fernández sice mají smlouvu až do roku 2024, Acostovi, který je považován za zázračné dítě, byl ovšem pro příští rok přislíben přestup do královské kategorie a právě Gas Gas se pro něj jeví jako nejpravděpodobnější destinace, kde zakotví.
Pro Pola Espargara je letošní sezona velmi komplikovaná. Zranil se totiž již při tréninku na úvodní Velkou cenu Portugalska. Při tvrdém pádu utrpěl četná zranění a vrátit do akce se mohl až po letní přestávce. KTM se ovšem nechalo slyšet, že ho ještě nechce poslat do závodnického důchodu. Bývalý šampion Moto2 navíc stále ukazuje, že má rychlost. To předvedl například šestým místem při sprintu na Red Bull Ringu.
Augusto Fernández, který je letos v MotoGP nováčkem, odjel dosud všechny závody a ve všech se mu podařilo bodovat. Pokud by to byl nakonec on, kdo bude muset uvolnit sedačku Acostovi, mohla by mu KTM zařídit "hostování" v jiné stájí. Občas bývá spojován s Gresinim.
#HappyWheelieWednesday ????@circuitodejerez #SpanishGP #Moto2 @37_pedroacosta ???? pic.twitter.com/Q2GmrGne6p
— Circuito de Jerez-Ángel Nieto (@circuitodejerez) June 28, 2023
U tovární Aprilie není co řešit. Aleix Espargaró a Maverick Viňales mají smlouvy až do roku 2024. S oběma je navíc tým spokojen.
33letý Espargaro původně tvrdil, že rok 2024 bude nejspíše jeho posledním v kariéře závodního jezdce. Nedávno ale uvedl, že pokud i v úvodu sezony 2024 bude stačit nejrychlejším, dovede si představit své pokračování i v roce 2025.
P3 in the #DutchGP ????@ApriliaOfficial Racing MotoGP™ Team and @AleixEspargaro secured an incredible podium finish, to add another trophy to the cabinet ????
— Castrol (@Castrol) June 27, 2023
A huge congratulations from everyone here at Castrol ????#Castrol #Aprilia #MotoGP pic.twitter.com/QV5bZbMRfQ
U stáje RNF mají i na rok 2024 smlouvu současní jezdci Miguel Oliveira a Raúl Fernández. V tuto chvíli se nejpravděpodobněji jeví, že portugalsko-španělská dvojice bude s týmem opravdu pokračovat.
Ani zde ale není zcela vyloučena možnost změny. Fernández totiž za Oliveirou výkonnostně zaostává a ani ve druhé sezoně mezi elitou není příliš viditelný, což má za následek spekulace o jeho konci. Šéf stáje Razlan Razali mu ale vyjádřil podporu.
Pokud by se Raúl Fernández ale skutečně musel s týmem rozloučit, mohlo by se RNF stát dalším týmem, se kterým by se KTM mohla dohodnout na hostování jednoho ze svých jezdců, například Augusta Fernándeze.
Miguel Oliveira merece al menos un podio en esta temporada ???????? ¿ si o no ? pic.twitter.com/UWYwM56XuU
— Joan.GP (@Maverick12Team) June 28, 2023
U Yamahy dojde pro sezonu 2024 ke změně. Fabio Quartararo sice u týmu zůstane, Franca Morbidelliho ovšem nahradí Álex Rins. Španěl do stáje zamíří z LCR Hondy.
Rins sice po svém loňském odchodu ze Suzuki původně podepsal smlouvu na dva roky, její součástí ovšem byla klauzule, že může značku opustit, pokud mu přijde nabídka z továrního týmu. Rins navíc nebyl spokojen se svou pozicí u Hondy. I přestože je zatím jediným jezdcem, který na této motorce dokázal vyhrát, nedostával od značky takovou podporu jako tovární jezdci Marc Márquez a Joan Mir. Navíc si stěžoval, že mu Honda málo naslouchá při vývoji. Mimo jiné nemohl testovat ani nový rám od Kalexu, který Honda využívá od Velké ceny Francie.
Jak Quartararo, tak Rins mají s Yamahou smlouvu do konce sezony 2024.
U Repsol Hondy by podle smlouvy měli i příští rok pokračovat Marc Márquez a Joan Mir. Pořád je ale na stole i možnost, že oba šampioni tým opustí.
Honda se totiž v současnosti trápí a jak Márquez, tak Mir jsou občas spojováni s přestupem k týmu Gresini, kde by závodili s rok starým motocyklem Ducati. O Márquezovi se v první polovině roku mluvilo i v souvislosti s možným přestupem do KTM, ten už se ale nyní zdá být vyloučen.
Pokud by skutečně Márquez nebo Mir odešli, mohlo by to velmi zamávat přestupovým kolotočem a v tuto chvíli je jen obtížně předpovídatelné, kdo by mohl v takovém případě do týmu přijít. V úvahu samozřejmě přichází například současný jezdec Hondy v MS superbiků Iker Lecuona. Španěl už letos několikrát zaskakoval jak u továrního týmu, tak u LCR a případnému návratu do MotoGP se nebrání. Potenciálními kandidáty by se ale mohli stát například také Augusto Fernández nebo Jack Miller, a to v případě, že by o svá současná místa přišli.
Marc Marquez is yet to finish a feature race in 2023, either taking a DNF, not racing at the event, or withdrawing before the main race#MotoGP pic.twitter.com/HH0r8Cbywy
— Everything Moto Racing (@everythingmrace) June 27, 2023
U stáje LCR Honda zůstane i v roce 2024 Takaaki Nakagami. Japoncovým parťákem už ovšem nebude Álex Rins, který odchází do Yamahy. Španěla nahradí v řadách stáje Johann Zarco.
Nakagami sice nakonec s týmem pokračuje, ještě před začátkem sezony ale vše nasvědčovalo tomu, že půjde o jeho poslední sezonu v řadách stáje. Honda ho totiž už pro rok 2023 chtěla nahradit Ajem Ogurou, který se v sezoně 2022 stal vicemistrem Moto2. Letos se mu ale v prostřední kubatuře na podobné výkony nedařilo navázat. Sezonu mu zkomplikovalo mimo jiné i předsezonní zranění. Nakonec vše dopadlo tak, že Ogura pojede i v roce 2024 třídu Moto2. Zde se od stáje Honda Team Asia přesune k týmu MT Helmets-MSI.
Poderá Alex Rins seguir para a Yamaha na próxima temporada!? Mais um rumor para a conta. Mas não será nada impossível. #MotoGP pic.twitter.com/SdTAblBDgG
— RubenGPBranco (@RubenBrancoGP) June 26, 2023
Foto: LCR Honda
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.