Přečtěte si, kdo, kde a na čem bude závodit v nadcházející sezoně MotoGP.
U továrního týmu Ducati je situace jasná. V jeho barvách budou pokračovat jak úřadující šampion Francesco Bagnaia, tak Enea Bastianini. Oba jezdci totiž mají smlouvu až do konce roku 2024.
#HappyWheelieWednesday ???? #ForzaDucati #DucatiLenovoTeam@peccobagnaia | @ducatimotor | @motogp pic.twitter.com/QN5sYpapPS
— Ducati Corse (@ducaticorse) June 28, 2023
U stáje Pramac zůstává Jorge Martín. Johanna Zarca ovšem nahradí Franco Morbidelli. Ital se k Pramacu přesouvá po odchodu z Yamahy. Jak Martín, tak Morbidelli pojedou na motocyklu Ducati nejnovější specifikace.
THE RING HAS A NEW KING???? #PrimaPramacRacing pic.twitter.com/Fu4YHUWBis
— Prima Pramac Racing MotoGP (@pramacracing) June 18, 2023
Stáj Valentina Rossiho znovu vsadí na ryze italskou sestavu, tentokrát však na trochu jinou. Třetí muž letošního ročníku Marco Bezzecchi sice u týmu zůstává, Luca Marini ale zaujme u továrního týmu Hondy uvolněnou sedačku po Marcu Márquezovi a nahradí ho Fabio di Giannantonio. Rossiho stáj bude opět využívat rok staré motocykly Ducati.
Di Giannantonio přichází k Rossimu od stáje Gresini, kde musel uvolnit místo šestinásobnému šampionovi Marcu Márquezovi. Už to vypadalo, že se Ital bude muset s MotoGP rozloučit, zachránil ho však vydařený závěr sezony, kdy se blýskl zejména vítězstvím v Kataru.
Marco Bezzecchi 'definitely deserves' a factory Ducati in 2024 according to Gigi Dall'Igna, but will he stay at VR46?
— bikesportnews (@bikesportnews) June 28, 2023
????????https://t.co/hcHg6ya1xC#MotoGP #DutchTT pic.twitter.com/6gzs6aAGDX
Stáj Gresini se postarala o jednu z největších bomb přestupového trhu. K týmu se totiž po odchodu od Hondy přesouvá Marc Márquez. Šestinásobný šampion bude v roce 2024 sedlat rok starý motocykl Ducati. Jezdeckou dvojici utvoří se svým bratrem Álexem.
Pembalap Tim yang Bersponsor Indonesia Raih Poin Penting di MotoGP Jerman: Dua pembalap tim Gresini Racing yang disponsori federal Oil Alex Marquez dan Fabio Di Giannantonio meraih poin penting pada MotoGP Jerman Minggu kemarin. https://t.co/MucZPHZCdS pic.twitter.com/zM5TdjckcI
— Otosia (@otosia) June 20, 2023
U KTM mají oba jezdci platnou smlouvu. Zatímco kontrakt Jacka Millera platí do skončení sezony 2024, Brad Binder nedávnou prodloužil smlouvu s rakouskou značkou až do roku 2026.
We're disappointed, of course. But it is what it is. We can take away the positive of knowing we can be right up there in tomorrow's main race. ????
— Red Bull KTM Factory Racing (@KTM_Racing) June 24, 2023
Thanks for the love, Orange squad! pic.twitter.com/UJ9RNonWmF
Ve svém satelitním týmu Gas Gas vsadí KTM příští rok na mládí. Zatímco Augusto Fernández si díky svým konzistentním výkonům ve svém nováčkovském roce vysloužil pokračování i v další sezoně, Pola Espargara nahradí současná hvězda Moto2 a podle mnohých největší talent současnosti Pedro Acosta.
KTM čelilo ohledně sestavy Gas Gasu velkému dilematu. Zatímco Pol Espargaró měl smlouvu až do roku 2024, Augusto Fernández původně podepsal kontrakt pouze na rok 2023 s opcí na další sezonu. Na rakouskou značku ale současně tlačil Pedro Acosta, který zářil v Moto2 a chtěl se přesunout do nejvyšší kategorie.
KTM dokonce zvažovalo nasazení třetího týmu nebo partnerství s LCR a Gresinim, aby zajistila, že všichni její jezdci zůstanou na roštu. Příchod nové stáje byl ale zamítnut ze strany Dorny, která by byla ráda, aby volná místa na roštu zabrala nová značka a ne další satelitní tým. LCR se rozhodlo zůstat s Hondou a Gresini i nadále bude odebírat motorky od Ducati.
Ačkoli Pol Espargaró příští rok závodit nebude, zůstane členem rodiny KTM, a to v dosud nespecifikované roli. Očekává se ale, že se stane testovacím jezdcem a do některých závodů nastoupí na divokou kartu.
Espargaró ztratí závodní sedačku po sezoně, kterou mu výrazně zkomplikovalo zranění. Již při druhém volném tréninku na úvodní Velkou cenu Portugalska totiž ošklivě havaroval a utrpěl několik zlomenin. Kvůli tomu se vrátil do sedla až v srpnu na Silverstone.
#HappyWheelieWednesday ????@circuitodejerez #SpanishGP #Moto2 @37_pedroacosta ???? pic.twitter.com/Q2GmrGne6p
— Circuito de Jerez-Ángel Nieto (@circuitodejerez) June 28, 2023
U tovární Aprilie není co řešit. Aleix Espargaró a Maverick Viňales mají smlouvy až do roku 2024. S oběma je navíc tým spokojen.
33letý Espargaro původně tvrdil, že rok 2024 bude nejspíše jeho posledním v kariéře závodního jezdce. Nedávno ale uvedl, že pokud i v úvodu sezony 2024 bude stačit nejrychlejším, dovede si představit své pokračování i v roce 2025.
P3 in the #DutchGP ????@ApriliaOfficial Racing MotoGP™ Team and @AleixEspargaro secured an incredible podium finish, to add another trophy to the cabinet ????
— Castrol (@Castrol) June 27, 2023
A huge congratulations from everyone here at Castrol ????#Castrol #Aprilia #MotoGP pic.twitter.com/QV5bZbMRfQ
Na pozici satelitního týmu Aprilie dojde příští rok ke změně. Stáj CryptoData RNF už totiž v šampionátu pokračovat nebude. Potýkala se s finančními problémy, dlužila řadě svých dodavatelů i promotérské společnosti Dorna za titulární sponzorství Velké ceny Rakouska a proto jí účast v další sezoně nebyla povolena. Nahradí ji americký Trackhouse Racing.
Nově příchozí tým dosud působil v seriálu NASCAR Cup Series. O jeho vlastnictví se dělí bývalý závodník Justin Marks společně s Armandem Christianem Pérezem. Druhý jmenovaný je známý především v hudebním světě jako rapper Pitbull.
Ačkoli satelitní tým Aprilie se mění, jezdecká sestava ne. Trackhouse Racing totiž zdědí závodníky po CrpytoData RNF a pojedou za ni Miguel Oliveira s Raúlem Fernándezem. Ti mají podepsaný kontrakt přímo s Aprilií. Z CryptoData RNF přejde k americké ekipě i velká část personálu.
Ačkoli stáj RNF závodila s rok starými Apriliemi, týmu Trackhouse se podařilo pro oba své jezdce vyjednat stroj nejnovější specifikace. Zatímco Miguel Oliveira s ním bude závodit od samotného začátku sezony, Raúl Fernández dostane tuto techniku v průběhu roku. Sezonu Španěl odstartuje s motorkou z roku 2023, bude však poháněna motorem nejnovější specifikace.
Zatímco v čele stáje bude stát sám majitel Justin Marks, jejím ředitelem se stane PJ Rashidi. Role týmového manažera se zhostí Wilko Zeelenberg.
Trackhouse Racing naváže s Aprilií ještě užší technické partnerství, než tomu bylo v případě CryptoData RNF. Příprava motocyklů bude dokonce probíhat v továrně značky v italském Noale. Smlouva o spolupráci mezi oběma stranami byla podepsána na tři roky.
???????? @TrackhouseMoto is ready to switch gears and land in #MotoGP! ????@_moliveira88 and @25RaulFernandez will be lining up on the grid for the American outfit running Aprilia machinery ✅#HSIN pic.twitter.com/C8TDYa6x14
— MotoGP™???? (@MotoGP) December 5, 2023
Miguel Oliveira merece al menos un podio en esta temporada ???????? ¿ si o no ? pic.twitter.com/UWYwM56XuU
— Joan.GP (@Maverick12Team) June 28, 2023
U Yamahy dojde pro sezonu 2024 ke změně. Fabio Quartararo sice u týmu zůstane, Franca Morbidelliho ovšem nahradí Álex Rins. Španěl do stáje zamíří z LCR Hondy.
Rins sice po svém loňském odchodu ze Suzuki původně podepsal smlouvu na dva roky, její součástí ovšem byla klauzule, že může značku opustit, pokud mu přijde nabídka z továrního týmu. Rins navíc nebyl spokojen se svou pozicí u Hondy. I přestože je zatím jediným jezdcem, který na této motorce dokázal vyhrát, nedostával od značky takovou podporu jako tovární jezdci Marc Márquez a Joan Mir. Navíc si stěžoval, že mu Honda málo naslouchá při vývoji. Mimo jiné nemohl testovat ani nový rám od Kalexu, který Honda využívá od Velké ceny Francie.
Jak Quartararo, tak Rins mají s Yamahou smlouvu do konce sezony 2024.
Tovární Hondu čekají v roce 2024 změny. Tým totiž opouští Marc Márquez. Novým týmovým kolegou šampiona z roku 2020 Joana Mira se stane Luca Marini, který přichází ze stáje Valentina Rossiho. Zatímco Mir má smlouvu do roku 2024, Marini podepsal na dvě sezony, tedy až do konce ročníku 2025.
Marc Marquez is yet to finish a feature race in 2023, either taking a DNF, not racing at the event, or withdrawing before the main race#MotoGP pic.twitter.com/HH0r8Cbywy
— Everything Moto Racing (@everythingmrace) June 27, 2023
U LCR Hondy už byli potvrzeni Johann Zarco a Takaaki Nakagami. I přesto se ale ještě sestava může změnit. Poté, co Marc Márquez ohlásil odchod z továrního týmu Hondy, se totiž jako hlavní kandidát na jeho nahrazení jeví právě Zarco.
Sedačku, která by se v takovém případě uvolnila u LCR, by mohl zaujmout Iker Lecuona. Španěl v současnosti závodí za Hondu v MS superbiků, během letoška ale také několikrát zaskakoval jako náhradník ať už u LCR nebo u Repsol Hondy. V MotoGP už navíc působil v období 2019-2021, kdy závodil s motocyklem KTM u stáje Tech3.
Poderá Alex Rins seguir para a Yamaha na próxima temporada!? Mais um rumor para a conta. Mas não será nada impossível. #MotoGP pic.twitter.com/SdTAblBDgG
— RubenGPBranco (@RubenBrancoGP) June 26, 2023
Foto: Miguel Oliveira via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.