Hon na Ducati znovu v černé. Toto je Aprilia RS-GP

Nová sezona MotoGP se blíží a týmy již představují, s čím vyrukují do boje. Podívejte se, s jakými motocykly a v jakých barvách budou jednotlivé stáje závodit.

Gresini Racing MotoGP

Jako první přišla na řadu patrně nejočekávanější týmová prezentace ze všech. Své barvy a stroje pro rok 2024 představila stáj Gresini, jejíž barvy bude letos po odchodu z Hondy hájit šestinásobný šampion MotoGP Marc Márquez. Španěl nahradí Fabia di Giannantonia a stane se týmovým kolegou svého bratra Álexe.

Díky příchodu Marca Márqueze se původně spekulovalo, že by do zbarvení týmových motocyklů mohl zasáhnout výrobce energetických nápojů Red Bull, který patří mezi Španělovy sponzory. Nakonec se tak ale nestane a barvy zůstanou více méně stejné jako loni – dominovat bude světle modrá a doplní ji červená s černou. Tým poskytne oběma svým jezdcům motocykly Ducati loňské specifikace.

Jelikož Gresini patří mezi zákaznické stáje Ducati, která momentálně v MotoGP kraluje, byla i s rok starými stroji schopna bojovat v uplynulých dvou letech o nejvyšší příčky. Zatímco Enea Bastianini vyhrál v roce 2022 čtyři velké ceny, loni triumfoval v Kataru Fabio di Giannantonio a Álex Márquez se blýsknul dvěma výhrami při sprintech ve Velké Británii a Malajsii.

Marc Márquez k týmu přichází po čtyřech protrápených sezonách. V období 2013-2019 sice s Hondou dominoval a na titul se mu nepodařilo dosáhnout pouze v roce 2015, jeho havárie při úvodním podniku sezony 2020 v Jerezu ale hodně změnila. Šestinásobný mistr světa si zlomil paži a kvůli tomu si už ve zbytku roku nezazávodil. Zranění navíc komplikovala jeho snažení i v dalších letech a aby toho nebylo málo, začala Honda zaostávat za konkurencí po technické stránce. To vedlo k tomu, že se Márquez loni rozhodl svůj kontrakt s japonskou značkou ukončit rok před jeho vypršením.

Pro Álexe Márqueze bude nadcházející sezona druhá v barvách Gresiniho. Do týmu přišel loni z LCR Hondy. Nebude to poprvé, co se bratři Márquezové sejdou v jednom týmu. Parťáky byli již v roce 2020 u Repsol Hondy. Jak už ale bylo zmíněno výše, tehdy si Márquez starší příliš nezazávodil. U obou jezdců platí stávající kontrakty do konce sezony 2024.

Ducati Lenovo Team

Představení úřadujících šampionů nepřineslo žádný velký šok. Tovární tým Ducati vsadí i letos na tradiční červenou barvu. Ačkoli design zůstane z velké části stejný jako loni, nějaké novinky najít přece jen můžeme. Mezi ně patří například červený podklad startovních čísel. Ten byl loni černý. Zatímco Bastianini pojede s číslem 23, Bagnaia jako úřadující šampion znovu využije svého práva na jedničku.

Představení nových motocyklů se odehrálo při události s názvem Campioni in Pista v lyžařském resortu Madonna di Campiglio, který leží v pohoří Dolomity. Prezentace se konala v kongresovém centru Palacampiglio. Představeny byly i stroje pro MS superbiků a motokrosové speciály.

Bagnaia se letos bude pokoušet už o svůj třetí titul v řadě. Zatímco poprvé slavil v roce 2022 po boji s jezdcem Yamahy Fabiem Quartararem, loni byl jeho úhlavním rivalem Jorge Martín ze satelitní stáje Ducati Pramac.

Enea Bastianini sice loni dokázal vyhrát Velkou cenu Malajsie, jinak ale byla jeho premiérová sezona u tovární Ducati poznamenána zraněními, kvůli kterým musel několik závodů vynechat. Již při úvodním podniku v Portimau utrpěl zlomeninu lopatky po kolizi s Lucou Marinim a v Barceloně si zlomil ruku a kotník při postartovním incidentu. V šampionátu obsadil až 15. místo. Ital ví, že letošní rok mu musí vyjít o poznání lépe. Jeho kontrakt totiž na konci sezony vyprší a na jeho místo se navíc tlačí již zmíněný Jorge Martín. Na sedačku by ale mohl mít zálusk například také Marc Márquez.

Ducati se letos bude muset poprat s řadou omezení. Podle pravidel koncese nebude moci italská značka nasazovat jezdce na divokou kartu. Kromě toho bude mít k dispozici 170 testovacích pneumatik, soukromé testování bude moci provést jen na třech okruzích z kalendáře a každý její jezdec bude moci během roku nasadit osm motorů. Pro Ducati rovněž platí zmražení vývoje motoru. Kromě toho může nasadit jen jedno vylepšení aerodynamické kapotáže. Cílem těchto pravidel je umožnit Hondě a Yamaze, aby se dotáhli.

V týmu rovněž dochází ke změnám na klíčových postech. Dosavadní sportovní ředitel Paolo Ciabatti se totiž přesouvá do role generálního manažera pro off-roadovou divizi značky a jeho úlohu v týmu MotoGP převezme Mauro Grassilli. Rovněž odešel jeden z klíčových inženýrů Massimo Bartolini, který se stal novým technickým ředitelem Yamahy.

Pertamina Enduro VR46 Racing Team

Zatímco Gresini i tovární tým Ducati svá zbarvení v zásadě vůbec nezměnily, u stáje Valentina Rossiho to je právě naopak. Přichází totiž nový hlavní sponzor, kterým se stává indonéský výrobce maziv Pertamina Enduro a to s sebou nese i výraznou změnu barev. Rok staré motocykly Ducati se od letoška obléknou do žluto-bílo-červené.

V uplynulých dvou sezonách jsme byli u týmu zvyklí na černo-žluto-oranžové barvy. V tomto designu se z velké části odrážela společnost Mooney, která byla v té době hlavním partnerem stáje.

Rossiho tým se letos bude snažit navázat na úspěchy, kterých loni dosáhl s Marcem Bezzecchim. Ital vyhrál tři velké ceny a celkově skončil třetí. Pětadvacetiletý jezdec měl možnost přejít pro letošek k týmu Pramac, kde by dostal stroj aktuální specifikace, rozhodl se však zůstat s VR46.

Novým týmovým kolegou Bezzecchiho se stane Fabio di Giannantonio. Ten nahradí Lucu Mariniho, který zamířil do Hondy jako náhrada za Marca Márqueze. Právě kvůli Márquezovi ztratil Di Giannantonio sedačku u týmu Gresini. Už to vypadalo, že se bude muset s působením mezi elitou rozloučit. V závěru roku ale předvedl velký výkonnostní vzestup, který korunoval triumfem při Velké ceně Kataru a nakonec Rossiho tým přesvědčil.

Týmu na konci  roku vyprší smlouva s Ducati na dodávky motocyklů. Ačkoli italská značka je momentálně nejlepší v poli a tím pádem by měla být ze sportovního hlediska jasnou volbou, spekuluje se rovněž o tom, že by se Rossiho ekipa mohla spojit s Yamahou. S ní dosáhl Rossi svých největších úspěchů a rovněž je jejím ambasadorem. Yamaha letos navíc odjede už druhou sezonu bez satelitního týmu a ráda by nějaký získala. Kromě toho by mohla Rossiho stáji nabídnout i užší technickou spolupráci než Ducati, která ze svých satelitních týmů podporuje především Pramac.

Trackhouse Racing MotoGP


Na motocyklech nové stáje Trackhouse Racing bude jasně vidět, ze které země tým prochází. Miguel Oliveira a Raúl Fernández totiž budou závodit na strojích laděných v amerických barvách. Zbarvení a motocykly byly představeny v pátek v Los Angeles.

Stáj Trackhouse Racing přichází do MotoGP jako náhrada za tým CryptoData RNF, který působil v roli satelitní stáje Aprilie loni. Byl však sužován finančními problémy, kvůli kterým dlužil řadě svých dodavatelů a rovněž promotérské společnosti Dorna za titulární sponzorství při Velké ceně Rakouska. Tím se dopustil porušení smlouvy o účasti a start v sezoně 2024 mu již nebyl dovolen. Trackhouse zdědí po RNF nejenom jezdce, kteří mají smlouvu přímo s Aprilií, ale také většinu personálu.

Dohoda mezi Aprilií a Trackhouse byla uzavřena na tři roky. Partnerství se ponese ve znamení užší technické spolupráce než v případě RNF. To dokládá i skutečnost, že se již pro letošní rok podařilo vyjednat motorku aktuální specifikace pro Miguela Oliveiru. Nejnovější stroj by měl mít k dispozici i Raúl Fernández. Zatímco Oliveira ale pojede na této motorce od samého začátku sezony, Fernández by na ni měl usednout až v průběhu roku.

Do MotoGP přichází Trackhouse Racing ze zcela jiného prostředí. Od roku 2021 totiž působí v seriálu NASCAR Cup Series. Zde tým dosáhl na celkem šest vítězství a celkově skončil nejlépe v roce 2022, kdy se Ross Chastain stal vicemistrem. Za ekipu, kterou spoluvlastní bývalý závodník Justin Marks a Armando Christian Pérez známý jako rapper Pitbull, dvakrát startoval i mistr světa F1 z roku 2007 Kimi Räikkönen.

V čele týmu MotoGP bude stát majitel Justin Marks. Ředitelem se stane PJ Rashidi a role týmového maanžera připadne Wilku Zeelenbergovi.

Red Bull GasGas Factory Racing Tech3

Stroje KTM týmu Gas Gas budou vypadat trochu jinak než loni. Dominantní barvou sice zůstane červená, do zbarvení ale promluví také hlavní sponzor Red Bull. Barvy rakouského výrobce energetických nápojů najdeme po stranách a vpředu.

Tým vstupuje do sezony 2024 s novou jezdeckou sestavou. Augusto Fernández sice součástí týmu zůstává, jeho novým týmovým kolegou se ovšem stane úřadující šampion Moto2 Pedro Acosta. Devatenáctiletý mladík, který je považován za zázračné dítě, nahradí Pola Espargara. Zkušený Španěl měl sice dvouletý kontrakt, pro letošní rok ale nakonec musí vzít zavděk rolí testovacího jezdce KTM. Ve vybraných závodech ho ale nejspíše uvidíme na divokou kartu.

Monster Energy Yamaha MotoGP

Yamaha se i v roce 2024 oblékne do modro-černých barev. Součástí jezdecké sestavy zůstává Fabio Quartararo, mistr světa z roku 2021 ale dostane nového týmového kolegu. Franca Morbidelliho nahradí Álex Rins, který přichází po jedné sezoně strávené u LCR Hondy.

Značka z Iwaty se letos bude snažit odčinit své loňské trápení, kvůli kterému nebyla poprvé od roku 2003 schopna vyhrát jedinou velkou cenu. Klíčový bude nadcházející ročník i kvůli Fabiu Quartararovi. Francouz totiž není dlouhodobě spokojen s výkonností týmu a zvažuje, že by odešel jinam. Smlouvu má stejně jako Rins pouze do konce letošní sezony.

Ve snaze udržet Quartarara posílila Yamaha svůj technický tým. Mimo jiné se jí podařilo do svých služeb zlákat dva klíčové zaměstnance Ducati - Massima Bartoliniho a Marca Nicotru. Zatímco Bartolini se stane u Yamahy novým technickým ředitelem, Nicotra vedoucím aerodynamiky.

Stáji by letos mohly k návratu na výsluní pomoci i nová pravidla. Díky koncesci totiž bude moci během roku neomezeně testovat. Volné ruce bude mít i při vývoji motoru a aerodynamiky.

 

Red Bull KTM Factory Racing

Motocykly s označením RC16 se i letos oblečou do tradičních oranžovo-černých barev. Významný prostor dostane také výrobce energetických nápojů Red Bull, který zůstává hlavním sponzorem. Nemění se ani jezdecké složení - zůstávají Brad Binder i Jack Miller.

Binder vstupuje do letošního ročníku po své nejlepší sezoně v kariéře. V roce 2023 se totiž mimo jiné i díky dvěma sprintovým triumfům a pěti pódiovým výsledkům umístil na celkové čtvrté pozici. Zkušenější Jack Miller zakončil první rok s KTM až na celkové 11. pozici. Na stupně vítězů se ve velké ceně podíval jenom jednou díky třetímu místu v Jerezu.

Zatímco Binder se ke KTM uvázal až do konce roku 2026, Jacka Millera letos čeká boj o budoucnost. Na Australanovo místo si brousí zuby "zázračné dítě" Pedro Acosta. V souvislosti s KTM ale bývá skloňováno i jméno Marca Márqueze.

Repsol Honda Team

Mezi prezentace, které vzbudily největší rozruch, se určitě zařadila Honda. Tovární tým totiž před vstupem do třicáté sezony s hlavním partnerem Repsol výrazně mění zbarvení svých strojů. Na nich nyní budou dominovat modro-černo-bílé barvy japonské značky. Oranžovo-červená Repsolu sice bude na motocyklu i nadále zastoupena, ale v mnohem menší míře.

Za změnou zbarvení stojí i skutečnost, že Repsol již letos nebude podporovat Hondu tak jako dříve. Španělská petrochemická a energetická společnost se rozhodla méně angažovat po odchodu šestinásobného mistra světa Marca Márqueze.

Šampion z roku 2020 Joan Mir s týmem zůstává i navzdory loňské protrápené sezoně. Jeho novým týmovým kolegou se stane Luca Marini, který se Hondě upsal na dva roky a je jedním z trojice jezdců, kteří mají budoucnost zajištěnou na déle než jeden rok.

Oba jezdci si budou muset zvykat na nové spolupracovníky. Zatímco Mariniho čeká s týmem první rok, Mir "zdědí" technickou posádku po Marcu Márquezovi a jeho šéfinženýrem se stane Santi Hernández.

Do nové sezony vstupuje Honda s cílem odčinit loňský velmi nevydařený rok. V něm se mezi značkami umístila na posledním sedmém místě a na konto si připsala pouze jedno pódiové umístění. V japonském Motegi se o něj zasloužil Marc Márquez. V Austinu se sice motocyklu značky Honda podařilo vyhrát, na triumf ovšem nedosáhl jezdec továrního týmu, ale Álex Rins ze satelitního LCR.

S cílem dosáhnout pokroku dojde na stroji s označením RC213V k řadě změn. Motorka dostane vylepšení motoru, aerodynamiky i šasi.

LCR Honda

LCR Honda bude i letos nasazovat dvě různá zbarvení. Zatímco Johann Zarco osedlá zeleno-červeno-bílý motocykl sponzorovaný společností Castrol, Nakagami usedne na Hondu sponzorovanou japonskou ropnou společností Idemitsu.

Pro Zarca půjde o první rok s týmem LCR Honda. Francouz, který si loni v Austrálii připsal po dlouhém čekání první vítězství, přichází z Pramacu jako náhrada za Álexe Rinse. Smlouvu podepsal na dva roky a je tak jedním z mála jezdců v současném startovním poli, kteří už vědí, co budou v sezoně 2025 dělat.

Pro Nakagamiho půjde už o sedmý rok s LCR Hondou. Jeho budoucnost je ale naopak nejistá. Za celou dobu se mu totiž nepodařilo získat ani jedno pódiové umístění a zejména před loňskou sezonou se zdálo být téměř jisté, že ho v roce 2024 vystřídá Aj Ogura. Okolnosti se ale změnily - Ogura se před sezonou zranil a po návratu na trať nedokázal navázat na výkony, které předváděl v roce 2022 a díky kterým získal titul vicemistra Moto2. Letos dostane další pokus.

Aprilia Racing

Aprilia bude i nadále sázet hlavně na černou. Její zbarení je téměř identické jako loňské, pouze přibylo o něco více fialové.

Značka z Boloni učinila před letošním ročníkem řadu úprav. Nový stroj s označením RS-GP dostal spoustu aerodynamických vylepšení a Aleix Espargaró si jeho chování při testech v Sepangu pochvaloval. Současně ale volal po tom, aby tým zapracoval na výkonu motoru. Maverick Viňales si naopak stěžoval, že je motorka nestabilní.

Jak Espargarovi, tak Viňalesovi vyprší na konci sezony 2024 smlouvy. U obou Španělů je budoucnost nejistá. U čtyřiatřicetiletého Espargara se hovoří o tom, že by mohl na konci roku ukončit kariéru, on sám ale nevylučuje ani možnost, že by nadále pokračoval. Viňales se od svého příchodu do Aprilie v roce 2021 nikdy nedokázal vrátit do své skutečné staré formy a za svým kolegou Espargarem vždy spíše zaostával. Je tedy otázkou, zdali by pro rok 2025 nezatoužil po změně. Zuby na místo v továrním týmu si brousí minimálně Miguel Oliveira ze satelitní stáje Trackhouse.

 

Prima Pramac Racing – 28. února

Foto: Aprilia Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.