Podívejte se, kdo kde bude v příští sezoně MotoGP jezdit.
U tovární Yamahy se příští rok sestava nezmění. Už před sezonou bylo jisté, že za tým bude i v roce 2023 závodit Franco Morbidelli. Právě do konce tohoto roku totiž Italův kontrakt platí. Fabio Quartararo zprvu uvažoval o odchodu, nakonec se ale i on rozhodl prodloužit smlouvy a součástí rodiny "tří ladiček" zůstane minimálně do konce sezony 2024.
U tovární Ducati bude i příští rok závodit Francesco Bagnaia, do KTM odcházejícího Jacka Millera ovšem nahradí Enea Bastianini. Ten si tuto šanci vysloužil třemi výhrami, které letos na rok starém motocyklu Ducati stáje Gresini vybojoval. Kontrakt podepsal na dva roky. Ducati se dlouho rozhodovala mezi Bastianinim a jezdcem Pramacu Jorgem Martínem. Španěl ale nakonec stráví minimálně ještě jeden rok u satelitní stáje Pramac.
U Suzuki existovala poměrně slušná šance, že by i příští rok pokračovala se stejnou sestavou jako letos. Álexi Rinsovi a Joanu Mirovi sice končila smlouva, tým však měl v plánu s oběma jezdci pokračovat. U Suzuki se ale nakonec překvapivě rozhodli odejít ze šampionátu. Důvodem je současná ekonomická situace a nové výzvy v automobilovém průmyslu. Právě na ně chce Suzuki soustředit veškeré své ekonomické a lidské zdroje a omezit tak závodní aktivity.
Tovární Honda bude mít příští rok sestavu složenou ze dvou šampionů. Novým kolegou Marca Márqueze se totiž stane Joan Mir. Bývalý jezdec Suzuki podepsal s Hondou smlouvu na dva roky. To znamená, že jeho kontrakt bude stejně jako ten Márquezův platit do roku 2024.
U Aprilie bude i v příštím roce závodit dvojice Aleix Espargaró a Maverick Viňales. Italská továrna prodloužila s oběma jezdci smlouvu do roku 2024.
Both @AleixEspargaro and Maverick Viñales will remain with Aprilia for 2023 and 2024 pic.twitter.com/ZnA0id4y1A
— Simon Patterson (@denkmit) May 26, 2022
U KTM dostane příští rok Brad Binder nového týmového kolegu - Jacka Millera. Australan nahradí Miguela Oliveiru. Svým způsobem pro něj půjde o návrat. Na motocyklu rakouské značky totiž závodil už v roce 2014 ve třídě Moto3. Jak Binder, tak Miller mají smlouvu až do konce sezony 2024.
U týmu Pramac se sestava nezmění. Po prohraném souboji o sedačku v továrním týmu Ducati s Eneou Bastianinim totiž bude u stáje pokračovat Jorge Martín. Španělovým týmovým kolegou zůstane Johann Zarco.
U stáje Gresini se příští rok změní sestava. Fabio di Giannantonio sice dostane další šanci a bude moci odjet druhou sezonu v MotoGP, Eneu Bastianiniho ale nahradí Álex Márquez. Bratr Marca Márqueze přichází k týmu ze stáje LCR Honda.
U stáje Valentina Rossiho se příští rok sestava nezmění. Součástí týmu totiž zůstávají Luca Marini i Marco Bezzecchi.
#LM10: «I'm very happy to announce the renewal with the #MooneyVR46RacingTeam also for 2023. It is important to give continuity to this working group and to the Ducati project that is leading us to obtain good results and to fight for the podium in this final of season [...]. pic.twitter.com/Xy0WqZG0Pf
— Mooney VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) September 12, 2022
???? #MB72: «I’m so happy to confirm and announce that, the agreement I signed last year was for two years, so in 2023 I will continue riding for the #MooneyVR46RacingTeam on the Ducati! I’m proud to wear and represent the colours of the VR46 family, Vale and [...] pic.twitter.com/faIgw1I42R
— Mooney VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) September 8, 2022
U stáje RNF dojde příští rok ke změně značky motocyklů. Přejde totiž od Yamahy k Aprilii a stane se tak vůbec prvním satelitním týmem italské značky. Smlouva mezi oběma stranami platí pro roky 2023 a 2024. Její součástí je ale i dvouletá opce, kterou bude možné po vypršení původního kontraktu využít. Tým bude používat rok staré motocykly.
Aprilia & RNF have signed a long-term deal to run a team with RS-GP machinery. This means there may only be 2 Yamahas on the grid from next year, unless the Iwata factory can find a budget to run an indie team. If not, there will be 16 European bikes on the grid and 6 Japanese pic.twitter.com/sOKsR5t7ro
— Mat Oxley (@matoxley) May 27, 2022
U stáje se ale nezmění pouze motocykly, ale také jezdecká sestava. Tu totiž vytvoří "vyhnanci" z rodiny KTM - Miguel Oliveira a Raúl Fernández. Oba podepsali smlouvu na dva roky.
Letos hájí barvy týmu Andrea Dovizioso a Darryn Binder. Zatímco trojnásobný vicemistr královské kubatury Dovizioso se rozloučil s kariérou už letos v Misanu, Binder se nejspíše přesune do Moto2.
U stáje LCR Honda se příští rok změní jezdecká sestava z poloviny. Álexe Márqueze sice nahradí Álex Rins, Takaaki Nakagami ale dostane ještě jednu šanci. Japoncova sedačka se po nevýrazných výkonech původně nacházela v ohrožení a spekulovalo se o tom, že by ho mohl nahradit jeho krajan Aj Ogura, který svádí v Moto2 boj o titul. Ten ale nakonec sedačku nezískal a nejspíše ho čeká další rok v prostřední kubatuře.
BREAKING NEWS ‼️ @takanakagami will ride for LCR Honda IDEMITSU in 2023.
— LCR Team (@lcr_team) September 13, 2022
Ahead of this weekend’s #AragonGP, Takaaki Nakagami and HRC have signed a contract extension that will keep the 30-year-old riding for the LCR Honda IDEMITSU team in the #MotoGP class in 2023. pic.twitter.com/2EvQlZkRDb
Stáj Hervého Poncharala Tech3 už nebudeme příští rok vídat v podobě, na jakou jsme byli zvyklí doposud. Francouzský tým se totiž od příštího roku spojuje se španělskou značkou GASGAS, ve které vlastní KTM 60% podíl. Nový název stáje tak bude znít GASGAS Factory Team. Stáj ale bude nadále závodit na motocyklech KTM a dostane stejné stroje jako tovární tým.
Jezdecká sestava bude směsí zkušeností a talentu. Zkušenosti s sebou přinese letošní jezdec tovární Hondy Pol Espargaró. Pro Španěla jde o návrat jak ke KTM, tak k Tech3. Zatímco za Tech3 závodil už v letech 2014-2016, kdy ještě používala motocykly Yamaha, jezdcem továrního týmu KTM byl v období 2017-2020.
Espargarovým týmovým kolegou bude příští Augusto Fernández. Ten bude jediným nováčkem ve startovním poli.
Zatímco Raúl Fernández měl více štěstí a i přes odchod z KTM zůstane v MotoGP se stájí RNF Aprilia, jeho letošní týmový kolega Remy Gardner si musel najít místo v MS superbiků. Loňský šampion Moto2 podepsal smlouvu se stájí GRT Yamaha.
Úvodní foto: Red Bull KTM Ajo
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.