Britský jezdec Nick Tandy se letos v lednu zapsal do historie motoristického sportu.
Tandy vyhrál za volantem vozu Porsche 963 legendární Rolex 24 v Daytoně a jako první jezdec v historii tak dosáhl na „Grand Slam“ vytrvalostních závodů. V průběhu své kariéry totiž triumfoval i ve 24hodinových závodech v Le Mans, na Nürburgringu a ve Spa-Francorchamps.
„Být prvním člověkem, který něco takového dokázal, je naprosto neuvěřitelné, téměř nepochopitelné,“ přiznal. Společně s týmovými kolegy Felipe Nasrem a Laurensem Vanthoorsem slavil svůj první celkový triumf v tomto prestižním závodě. „Potřeboval jsem chvíli na zpracování toho všeho. Byla to obrovská radost, ale také úleva,“ dodal čtyřicetiletý Brit.
Když tým Porsche Penske Motorsport oznámil program s novým vozem 963, měl Tandy okamžitě jasno: „Řekl jsem si, že chci závodit v Severní Americe. Daytona pro mě byla hlavním cílem.“ Přestože v předchozích dvou letech Porsche na Floridě neuspělo, Tandy věřil v úspěch. „Pořád jsem přemýšlel, kolik pokusů ještě budu potřebovat – nebo jestli se mi to vůbec někdy podaří. Teď už znám odpověď a je to fantastický pocit.“
Tandy začal o „Grand Slamu“ přemýšlet už v roce 2020, kdy triumfoval ve Spa- Francorchamps. „Tehdy mi někdo řekl, že jsem už jen kousek od splnění tohoto snu. Předtím mě to ani nenapadlo, ale od té chvíle jsem na to pořád myslel.“ Jeho největším soupeřem v tomto úsilí byl paradoxně Earl Bamber, jeho týmový kolega z vítězného Le Mans 2015. „Vždycky jsme mezi sebou měli přátelskou rivalitu. Když vyhrál Nürburgring v roce 2023, zbývala nám oběma už jen Daytona. Často jsme se o tom bavili.“
Tandyho cesta k historickému milníku vedla přes řadu náročných závodů. Při triumfu v Le Mans v roce 2015 se svými týmovými kolegy Bamberem a Nicem Hülkenbergem šokoval motoristický svět, když v barvách Porsche vyhráli v třetím továrním voze. „Byli jsme trochu outsideři, ale to nám dalo výhodu. Necítili jsme takový tlak jako hlavní posádky,“ vzpomíná Tandy. „Le Mans je svatý grál vytrvalostních závodů. V motorsportu podle mě není nic většího.“
Vítězství na Nürburgringu v roce 2018 označuje za nejtvrdší ze všech: „Na Nordschleife máte i s nejlepším autem jen padesátiprocentní šanci, že se vám podaří vyhnout nehodám. Jede tam až 180 vozů a každou chvíli se může něco pokazit.“ Hned ve druhém kole jejich Porsche 911 GT3 R dostalo defekt, což znamenalo ztrátu šesti a půl minuty. „Kdyby se to stalo jinde než na tomto dlouhém okruhu, možná bychom přišli o šanci bojovat o vítězství,“ říká Tandy. Během závodu měl několik dalších krizových momentů – jednou se při vyhýbání pomalejším autům roztočil na mokré trati, jindy do jejich Porsche v boxové uličce narazil jiný vůz. „To je prostě Nordschleife – vždycky se tam něco stane.“
Tandyho triumf ve Spa-Francorchamps v roce 2020 byl jiný, ale neméně dramatický. „Fyzicky je to nejtěžší závod, protože si v kokpitu neodpočinete. V Le Mans a Daytoně jsou dlouhé rovinky, kde se můžete trochu uvolnit, ale ve Spa na to není prostor.“ Během závodu se změnilo počasí, do hry vstoupila promyšlená strategie a ve finálních hodinách měl Tandy s kolegy Bamberem a Vanthoorem šanci na výhru.
„Když už jsme vedli, tak nám pět minut před koncem selhala převodovka. Bylo to neskutečné. Myslel jsem, že máme po závodě.“ Přesto se jim podařilo dotáhnout auto do cíle – i díky tomu, že unikající olej vytvořil na trati kluzkou vrstvu, na které soupeři ztráceli. „Audi za námi klouzalo všude možně. To bylo šílené! Když jsem projel cílem, rozbrečel jsem se. Bylo to poprvé, co jsem měl v autě slzy v očích.“
Nick Tandy se zapsal do historie jako jediný jezdec, který vyhrál všechny čtyři prestižní 24hodinové závody. Přesto zůstává skromný a soustředí se na další výzvy. „Závodění je moje vášeň. A když se ohlédnu, co jsem dokázal, jen si řeknu: Co bude dál?“
Foto: Porsche
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.