Nigel Mansell slaví 70 let. Rychlý Brit ovládl formuli 1 i zámořské tratě

Nigel Mansell, mistr světa formule 1 a vítěz zámořské série CART, slaví v úterý 8. srpna sedmdesátiny.

Nigel Mansell je nezapomenutelnou postavou v závodní historii, a to nejen pro své rekordy a tituly, ale i pro jeho osobnost, styl jízdy a vliv na sport. Jeho cesta od učně až po mistra světa je inspirací pro budoucí generace závodníků, a jeho odkaz zůstává živý i po jeho odchodu na závodnický odpočinek.

Začátky: Nigel Mansell se narodil v rodině s omezenými finančními prostředky, což znamenalo, že jeho cesta k závodům nebyla snadná. Pracoval jako učeň u inženýrské firmy, zatímco věnoval veškerý volný čas a úspory závodění. Postupně si vydobyl respekt a pozornost svým talentem a odhodláním.

Kariéra v F1 - Lotus: Jeho kariéra v F1 začala v týmu Lotus v roce 1980. V prvních letech byl spíše ve stínu svých týmových kolegů a často trpěl technickými problémy. Několikrát se však dokázal kvalifikovat na předních pozicích a naznačil svůj potenciál.

Kariéra v F1 - Williams: V roce 1985 přestoupil do týmu Williams, kde se jeho kariéra opravdu rozjela. Jeho odvážný styl jízdy, kombinovaný s technicky konkurenceschopným vozem, vedl k jeho prvním vítězstvím. V roce 1986 přišel těsný o druhý titul, když ztratil sezonu v posledním závodě.

Kariéra v F1 - Ferrari: Po úspěšném období s Williamsem přestoupil Nigel Mansell do týmu Ferrari v roce 1989. V první sezoně za Scuderii Mansell zaznamenal úspěch hned v prvním závodě v Brazílii, který vyhrál. Toto vítězství bylo pro něj důležité a ukázalo, že se dokáže přizpůsobit novému prostředí. Sezona 1989 byla celkově solidní, s několika vynikajícími výkony, ale technické problémy a neshody v týmu omezily jeho úspěch. V roce 1990 pokračoval v Ferrari, ale ročník byl plná frustrace a výzev. I přes některá vítězství a dobré výsledky byl vztah mezi Mansellem a týmovým vedením napjatý. Proro Bri odešel z Ferrari a vrátil se zpět k Williamsu. Jeho období v Ferrari bylo smíšené, s okamžiky úspěchu, ale také s problémy a neshodami.

Kariéra v F1 - návrat do Williamsu: Williams disponoval velmi konkurenceschopným vozem, a to umožnilo Mansellovi bojovat o šampionát. Rok 1991 byl úspěšný, ačkoliv titul mu unikl v ouboji s Ayrtonem Sennou, ale Mansell ukázal svůj talent a odhodlání, a to nastavilo scénu pro jeho triumfální rok 1992. V sezoně 1992 byl Williams naprosto dominantní, hlavně díky revoluční technologii aktivního zavěšení a velké spolehlivosti vozu. Mansell využil tuto technickou převahu a prokázal svou zručnost, když vyhrál devět z šestnácti závodů sezóny. Jeho styl jízdy byl v této sezóně neobyčejně konzistentní a soustředěný. Mansell vyhrál titul s přehledem, stává se prvním britským jezdcem, který vyhrál více než čtyři závody v jedné sezoně, a byl korunován mistrem světa po Velké ceně Maďarska, když do konce ročníku chybělo ještě pět Grand Prix.

Kariéra F1 - McLaren: Po odchodu z Williamsu a působení za mořem Mansell přestoupil na začátku ročníku 1995 do týmu McLaren. Tento přesun byl významný, ale bohužel se neukázal být úspěšný. Mansell závodil za McLaren ve Velké ceně San Marina, kde se kvalifikoval na desátém místě, ale závod nedokončil. Následovala Velká cena Španělska, kde se umístil na desáté pozici v kvalifikaci a skončil závod na jedenáctém místě. Ta také ukončila jeho kariéru v F1, u McLarenu působil dál jako konzultant.

Kariéra v IndyCar: Mansellovo překvapivé rozhodnutí přestoupit do IndyCar v roce 1993 bylo odvážné, ale on se rychle adaptoval a vyhrál titul ve své první sezóně. Jeho úspěch v Americe byl nejen historický, ale také přinesl nový pohled na spojení mezi evropským a americkým závoděním.

Osobní život a charita: Manželství s Rosanne bylo klíčovou oporou v Mansellově životě. Mansell je také aktivní v golfu a řídí golfový klub na Isle of Man. Jeho práce s britským Červeným křížem a dalšími charitativními organizacemi ukazuje jeho velkou péči o společnost mimo závodní dráhu.

Foto: Newspress a Red Bull Ccontent Pool

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.