Značka Škoda přišla o svého nejlepšího letošního reprezentanta na scéně mistrovství světa. Oliver Solberg totiž oznámil, že nadcházející ročník absolvuje s Toyotou GR Yaris Rally2 mistrovské stáje Printsport.
"Cílem pro sezonu 2025 je rozhodně útok na titul. Jsem opravdu hrdý na to, čeho jsme letos dosáhli. Ztratit titul jenom o tři body rozhodně bolí, teď už se ale těším na další sezonu. Opustit Škodu nebylo lehké rozhodnutí. Za poslední dva roky jsem Škoda Motorsportu a týmu Toksport velice vděčný," loučí se 23letý Švéd s mladoboleslavskou automobilkou.
Za volantem speciálu Škoda Fabia RS Rally2 strávil Solberg uplynulé dvě sezony. Během nich se mu podařilo dosáhnout na pětici triumfů. Loni dokázal zvítězit ve Švédsku a Chile, letos vystoupal na nejvyšší stupeň znovu při Švédské rallye a poté také v Lotyšsku a Finsku. Sezona 2023 pro něj skončila celkovým šestým místem. Letos se mu dařilo více. Stal se totiž vicemistrem, když jenom o tři body podlehl Samimu Pajarimu s Toyotou GR Yaris Rally2 stáje Printsport. Fin tak vybojoval pro japonský spciál titul hned v jeho premiérovém roce na světových rychlostních zkouškách.
Finnished CER Rally with most stage wins and great experience which was the goal after 9 months since last time on tarmac!
— Oliver Solberg ???? (@OliverSolberg01) October 20, 2024
What a great ending on a fantastic season!
Big Thx to everyone following ???????? pic.twitter.com/GS8Wf2S2xN
Co se spolupráce Solberga a Škody týče, můžeme vypíchnout také Švédovo letošní prvenství při podniku mistrovství Evropy ve Švédsku. V roce 2020 dosahoval s mladoboleslavskou automobilkou úspěchů také v kategorii WRC 3 mistrovství světa. Na Rallye Monza tehdy dojel druhý.
Tým Printsport nebude pro Solberga zas tak neznámým prostředím. "Je to velice profesionální a úspěšný tým. Spoustu kluků navíc znám už z minulosti, takže cítím, že jsem se rozhodl správně," prozrazuje Solberg. Pochvaluje si rovněž komplexní testovací program, který pro něj tým na příští rok přichystal. "Jsem si jistý, že Toyota Gazoo Racing ještě odvede i nějakou práci při vývoji vozu. Co nejlepší příprava zní jako dobrý plán," dodává.
Za Solbergovým přesunem může být i snaha přiblížit se k návratu do elitní kategorie Rally1. V ní Toyota na rozdíl od Škody působí se svým továrním týmem, a to navíc více než úspěšně. Vždyť od návratu japonské značky na světovou scénu rallyeového závodění v roce 2017 již pro ni vybojovali titul Ott Tänak (2019), Sébastien Ogier (2020, 2021) a Kalle Rovanperä (2022, 2023). Kromě toho vyhrála Toyota v roce 2018 a v posledních čtyřech sezonách hodnocení značek. Solbergovi může být inspirací právě jeho letošní konkurent Sami Pajari. Fin byl totiž po zisku titulu ve WRC 2 povýšen do speciálu Rally1, kde odjede celou příští sezonu. Tři starty s ním absolvoval již letos.
My new chapter in life ???? joining the Toyota family
— Oliver Solberg ???? (@OliverSolberg01) December 10, 2024
Very proud and excited to be starting a new chapter in life joining the Toyota family. Its been a big dream for me, now I’m going to drive a Toyota GR Yaris Rally2 in the WRC2 championship for 2025 with Printsport.
Os pic.twitter.com/osr7oySnfJ
Oliver Solberg již v nejvyšší kategorii WRC působil. V období 2021-2022 absolvoval vybrané starty s Hyundai. Nejlépe dosáhl na čtvrté místo při belgické Ypres rallye v roce 2022. Donedávna byl jako jeden z jezdců spojován s možným přesunem k M-Sportu, zůstalo ale jen u spekulací.
TEAM ANNOUNCEMENT: Hyundai Motorsport and @OliverSolberg01 will part ways at the end of 2022. Read about it here: https://t.co/ktpZUCRUlA pic.twitter.com/0Q08te7CXV
— Hyundai Motorsport (@HMSGOfficial) October 6, 2022
Kromě Olivera Solberga letos dokázal s Fabií RS Rally2 vyhrát už jen Gus Greensmith, rovněž bývalý jezdec nejvyšší kategorie. Brit triumfoval v Keni, mimo jiné kvůi trojici odstoupení (převážně z důvodu technických závad) ale skončil celkově jako pátý.
V kategorii WRC 2, která byla založena v roce 2013, je Škoda historicky nejúspěšnější značkou. Dosavadních 12 ročníků přineslo mladoboleslavské značce hned sedm jezdeckých titulů. Postarali se o ně Esapekka Lappi (2016), Pontus Tidemand (2017), Jan Kopecký (2018), Pierre-Louis Loubet (2019), Andreas Mikkelsen (2021, 2023) a Emil Lindholm (2022).
Z ročníku 2019 stojí za zmínku také titul Kalleho Rovanpery v kategorii WRC 2 Pro. V té tehdy soutěžili tovární jezdci, kdežto "klasické" WRC 2 bylo vyhrazeno pouze soukromníkům. Šlo však o jediný rok, kdy bylo WRC 2 Pro vypsáno.
Částečné zásluhy si Škoda může připsat také u titulu Násira al-Attíji z roku 2015. Dakarská hvězda tehdy odjela se Škodou Fabia R5 dva z celkových sedmi podniků. Větší část sezony ale Katařan odjel s Fordem Fiesta RCC, s nímž také dosáhl na všechna ze svých tří prvenství.
Foto: Oliver Solberg via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.