Doufám, že sedačku v MS supersportů ještě seženu, říká Vostatek. Záložním plánem je pro něj Španělsko

V předběžné startovní listině sice nefiguruje, přesto se ale Ondřej Vostatek nevzdává naděje, že bude letos opět závodit v MS supersportů. V opačném případě by se vrátil do španělského mistrovství. To a mnoho dalšího český jezdec prozradil v našem exkluzivním rozhovoru.

Loňská sezona byla v MS supersportů vaší první kompletní. Nasbíral jste celkem 20 bodů a obsadil 27. místo. Vašimi nejlepšími výsledky ale byla dvě desátá místa. Když se tedy ohlédnete, jak jste s loňskou sezonou spokojen?

Oproti předchozí sezoně jsme opravdu dosáhli pokroku a myslím si, že už trochu více víme o tom, jak to ve světovém poli chodí. Měli jsme hodně technických problémů, které se bohužel odrazily i ve výsledku. I přesto si ale troufám říct, že to byla pro mě dobrá sezona a hodně jsem se toho naučil.

Loni jste závodil na motocyklu Yamaha španělského týmu MS Racing. Nyní ale můžeme už s jistotou říct, že s touto stájí pokračovat nebudete. Spojila se totiž s česko-japonskou stájí MIE Racing Honda a barvy tohoto spojení budou hájit Adam Norrodin s Tarranem Mackenziem. Co tedy stojí za vaším odchodem z týmu? Bylo to vaše rozhodnutí nebo tak rozhodl tým?

Určitě to pro mě bylo překvapení. S týmem MS Racing jsem měl podepsanou dvouletou smlouvu. Rozhodně to nebylo mé rozhodnutí. Už během sezony se objevily určité signály, že tým má finanční potíže. Do poslední chvíle jsme o této změně vůbec nevěděli. S lidmi v týmu jsem měl dobré vztahy a poznal zde i lidi, co mě mile překvapili. Rád bych s nimi zůstal v kontaktu nebo i nadále spolupracoval. Jsme přátelé.

Vaše jméno jsme nenašli ani v předběžné startovní listině pro letošní sezonu. Jak to tedy s vaší budoucností v tuto chvíli vypadá? Je ještě nějaká šance, že budete letos v MS supersportů závodit?

V mistrovství světa supersportů bych samozřejmě zůstal nejraději. Jednání a setkání bylo hodně a stále ještě probíhají. Možností je spousta a o tom, kde pojedu, ještě není definitivně rozhodnuto. Hlavně se snažíme přemýšlet dopředu, aby nám to dávalo smysl a neudělali jsme zbytečný krok stranou.

Je to také otázka financí a toho, co si můžeme dovolit, protože rozpočet si musíme zajistit sami. Velkou roli v tom hraje také politika a hodně různých tlaků, do kterých prostě nevidíme. Musím říct, že loňský rok byl opravdu zvláštní. Co vím, tak vypadlo hodně mladých a šikovných kluků a naopak přicházejí jezdci, o kterých jsme doteď vůbec neslyšeli.

Kdyby se v MS supersportů přeci jen nepodařilo zůstat, máte nějaké alternativy?

Záložním plánem je návrat do španělského mistrovství třídy Supersport. Tam platí stejná pravidla jako ve světových supersportech. V tomto šampionátu už navíc mám nějaké jméno (již dříve zde Vostatek závodil - pozn. red.) a chtěl bych zde jet na titul. Více zatím nemůžu říct.

Na vaší kariéře má podíl i dvojnásobný vítěz závodu MS ve třídě do 125 ccm Lukáš Pešek. Ten byl vaším koučem. Jak přesně vám pomohl v rozvoji?

Aktuálně už s Lukášem nespolupracuji. Občas ale potrénuji u něj v hale, takže jsme relativně stále v kontaktu. Od malička jsem trénoval hlavně s tátou a máma se mnou zase řešila doplňkové sporty. Takže v rozvoji mi pomohli především moji rodiče.

S Lukášem jsme začali spolupracovat až při příchodu do světa velkých motorek. Pomáhal mi mentálně zvládat ten velký psychický tlak a podílel se na mé přípravě. Pracovali jsme i na detailech stylu jízdy, protože s takovými mi už může pomoci jenom závodník, který má takové zkušenosti jako Lukáš.

Řekl byste tedy, že kdybyste neměl po svém boku Lukáše Peška, nebyl byste nyní tak daleko?

Ano. Určitě pro mě byla naše spolupráce přínosem.

Jaký byl váš vztah k Lukáši Peškovi v době, kdy ještě závodil a vy jste byl dítětem? Patřil mezi vaše vzory?

Když už Lukáš závodil v mistrovství světa, byly mi zhruba tři nebo čtyři roky a pořádně jsem ještě nevnímal svět okolo sebe, takže nebyl. Vlastně jsem ho začal vnímat až v době, kdy už končil svou kariéru.

Kdo tedy patřil mezi vaše závodnické vzory?

Pro mě to byl vždy Casey Stoner. Myslím si, že kdyby závodil dál, tak mohl dosáhnout na více úspěchů. Mimo motorky to byl ještě automobilový závodník Colin McRae.

Vraťme se nyní zpět k MS supersportů. První dva muži loňské sezony Dominique Aegerter a Lorenzo Baldassarri přecházejí letos do MS supersportů. Na druhou stranu ale přicházejí Jorge Navarro z Moto3 či zkušený Tom Booth-Amos z Moto3. Myslíte si proto, že bude startovní pole slabší nebo silnější než loni?

I letos tam určitě budou dobří a zkušení jezdci a každým rokem se obvykle obtížnost stupňuje. Zároveň mám ale takový názor, že někteří jezdci tam nemají co dělat kvůli jejich věku a výsledkům z předešlých šampionátů. Jak jsem již řekl, hodně mladých a šikovných kluků vypadlo, takže uvidíme, jaká bude letos úroveň.

Závodíte v MS supersportů. Co je pro vás do budoucna větším lákadlem? MS superbiků, v jehož rámci supersporty závodí, nebo MotoGP? Například takového Olivera Königa MotoGP zas tak moc nepřitahuje...

Vždy jsme měli za cíl MotoGP, to bez debat. Takže kdyby byla možnost jet, určitě bych ji neodmítnul. Je to nejprestižnější soutěž. Neznamená to, že bych se do šampionátu MotoGP jednou nemohl podívat.

Třídu Moto3 jsem musel opustit především kvůli své váze a výšce. Proto jsme zvolili cestu supersportů. Třeba se někdy povede divoká karta nebo angažmá v Moto2. Z pohledu rozpočtu už to není takový rozdíl, ale nikam se netlačím. Je třeba mít nějaký postupný pokrok a to se zatím v mé výkonnosti daří. Takže uvidíme do budoucna.

MotoGP se letos vydá tak trochu cestou MS superbiků a MS supersportů. Zavádí totiž kvalifikační sprint a bude tak mít dva závody za víkend. Myslíte si, že je to dobrý krok nebo by mělo MotoGP zůstat u tradice?

Z pohledu jezdce i diváka jsem měl závody MotoGP spojené vždy s nedělí. Je to zkrátka zažitá tradice. Nicméně z pohledu pořadatele je to asi dobrý krok pro zvýšení sledovanosti a zpestření závodního programu.

V MS supersportů se jezdí dva závody za víkend od roku 2020. Do roku 2019 se jezdila za víkend jenom jedna jízda. Jaký formát je podle vás lepší? Jednozávodový nebo dvouzávodový?

Ze španělského mistrovství i juniorského mistrovství světa jsem zvyklý na dva závody za víkend. Navíc jsme měli ještě jeden tréninkový den navíc. Takže za mě jsou dva závody lepší, vyhovuje mi to. Čím více času na trati, tím je to pro mě lepší.

Foto: Ondřej Vostatek via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.