Poslední titul pro velikána, nebo první britský šampion po dvaceti letech? Finále v chrámu rychlosti rozhodne o novém rallyeovém mistru světa

Letošní sezona Mistrovství světa v rallye o víkendu vrcholí. Na programu je závěrečná soutěž Rallye Monza. O novém šampionovi se rozhodne mezi jezdci Toyoty Sébastienem Ogierem a Elfynem Evansem. V lepší pozici vstupuje do víkendu Ogier, který má před svým kolegou náskok sedmnácti bodů.

Letos půjde už o 42. ročník Rallye Monza. Součástí kalendáře WRC ale bude tato soutěž teprve podruhé. Premiéru si zde světová elita odbyla loni, kdy byl podnik zařazen do kalendáře dodatečně. Stejně tomu bylo i letos. Nadcházející ročník soutěže, jejímž centrem bude znovu okruh v Monze, se uskuteční od pátku do neděle. Závodníci během něj absolvují šestnáct rychlostních zkoušek o celkové délce 253,18 kilometrů. V pátek i v sobotu se začne na horských trasách v Bergamských Alpách, odkud se jezdci postupně přesunou na okruh v Monze a do jeho okolí. Nedělní program bude hostit jen Monza.

Ogier, nebo Evans?

Hlavní otázka před začátkem víkendu zní: Stane se šampionem Sébastien Ogier, nebo Elfyn Evans? V lepší pozici vstupuje do závěrečného podniku Ogier. Francouz má před svým týmovým kolegou náskok 17 bodů. Pokud se v čele celkového pořadí udrží, stal by se šampionem WRC už poosmé. Současně by ale šlo o poslední titul. Jako permanentní jezdec totiž Ogier letos ve WRC končí a od příštího roku se v barvách Toyoty zúčastní pouze vybraných soutěží. Rovněž jde o jeho poslední vystoupení s dlouholetým navigátorem Julienem Ingrassiou, který po sezoně uzavře svou kariéru spolujezdce úplně.

„Od začátku sezony vím, že je Elfyn silný. Že spolu už druhý rok po sobě budeme bojovat o titul při posledním podniku, není překvapivé. Po nějakou dobu jsme před ním letos měli náskok. Od doby, co se ale snažím jet bezpečně, tak se rozdíl mezi námi o hodně zmenšil. Když k tomu přistupujete s touto bezpečnější strategií, můžete klesnout v pořadí a nemusíte být v takové formě, v jaké byste jinak mohli být. V posledních dvou soutěžích jsem zas tak silný nebyl, zatímco on (Evans – pozn. red.) vyhrál ve Finsku a ve Španělsku skončil druhý. Jsem si jistý, že do toho dá v Monze všechno. Řekl bych, že jsme v dobré pozici, ale je to motorsport a ještě není rozhodnuto. Musíme to dokončit a podat takový výkon, abychom mohli bojovat o vítězství,“ říká Ogier.

Sedminásobný šampion sice vede před Rallye Monza o 17 bodů, právě jeho týmový kolega Evans by ale mohl vyprávět o tom, že ani s takovým náskokem ještě nemá vyhráno. Loni totiž oba jezdci přijížděli do Monzy v opačných rolích. Rozdíl mezi nimi činil čtrnáct bodů, byl to ale Evans, kdo měl k titulu blíže. V soutěži ale havaroval a díky zisku vítězství se nakonec radoval z titulu Ogier. Pokud by se Evansovi letos podařilo přeci jen zvrátit situaci ve svůj prospěch, stal by se třetím rallyeovým mistrem světa z Velké Británie. Navázal by na úspěchy Colina McRae z roku 1995 a Richarda Burnse ze sezony 2001.

„Je to už jenom teoretická šance,“ uvědomuje si Evans, jak to vypadá s jeho nadějemi na titul. Rozhodně se ale nevzdává. „Scott (spolujezdec Scott Martin – pozn. red.) i já do toho dáme maximum. Budeme se zkrátka snažit dosáhnout co nejlepšího výsledku a uvidíme, co se stane. Po obtížné první polovině sezony pro nás bylo posledních pár soutěží lepších, v Monze to ale bude znovu něco úplně jiného. Rychlostní zkoušky v horách vypadají vážně pěkně, ale erzety na okruhu jsou hodně různorodé a ne tak plynulé,“ dodává dvaatřicetiletý jezdec.

O držiteli titulu stále není rozhodnuto například ani mezi týmy. Zde je ale Toyota velmi blízko k tomu, aby oplatila Hyundai porážky z předchozích dvou sezon. Japonci mají před jihokorejským týmem již čtyřicetisedmibodový náskok. V Monze už bude ve hře pouze 52 bodů.

Sébastien Ogier má na dosah osmý titul ve WRC. Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Suninen zaskočí za Tänaka

U továrního týmu Hyundai museli pro poslední podnik obměnit jezdeckou sestavu. Z rodinných důvodů totiž bude chybět Ott Tänak. Šampiona z roku 2019 nahradí Teemu Suninen. Fin už letos do vrcholné kategorie mistrovství světa zasáhl ve čtyřech podnicích s M-Sportem. Pětkrát jsme ho mohli vidět i ve WRC 2. I zde absolvoval tři starty s M-Sportem. Jednou jel s Volkswagenem Polo stáje Movisport a před měsícem ve Španělsku startoval za Hyundai. Vystoupení v Monze může sehrát klíčovou roli ohledně jeho plánů pro příští rok.

„Bude to pro mě ta nejdůležitější rallye v kariéře. Může to svým způsobem ovlivnit příští rok. Bude ale lepší neriskovat a zkrátka zajet co nejlépe. S Hyundai jsme se už bavili o angažmá ve WRC 2. Mým cílem je odjet hodně soutěží, testovat a trávit čas za volantem. Cítím, že za ním netrávím dost času. Trénink z vás ale dělá lepšího jezdce, a to je můj cíl. Pokud by zde byla šance závodit s vozem Rally1 (ve WRC – pozn. red.), samozřejmě bych po ní šel. Hlavním cílem je ale najít dobré místo, kde si zajezdím a budu moci testovat,“ uvědomuje si Suninen.

U dvou závodníků kategorie WRC dále dojde ke změnám na pozici spolujezdce. S novým navigátorem nastoupí Oliver Solberg a Gus Greensmith. Zatímco Solbergovi bude číst rozpis Elliott Edmondson, Greensmithovi Jonas Andersson. Oba závodníci pojedou v letošní sezoně WRC již se čtvrtým navigátorem. Solberga už před Edmondsonem navigovali také současný spolujezdec závodníka Toyoty Takamota Kacuty Aaron Johnston, dále Sebastian Marshall a Craig Drew. Vedle Greensmithe zase usedli shodou okolností nový Solbergův parťák Edmondson a Chris Patterson se Stuartem Loudonem.

Bude se rozhodovat i ve WRC 3

Součástí startovního pole budou v Monze mimo jiné i kategorie WRC 2 a WRC 3. V posledním zmíněném hodnocení rovněž není ještě známý nový šampion. Ten vzejde z dvojice Kajetan Kajetanowicz a Yohan Rossel, kteří vstupují do závěrečného podniku shodně se 127 body. Díky většímu počtu druhých míst ale vede Kajetanowicz. Ve WRC 2 už nového šampiona známe. Po říjnové Španělské rallye má jistý titul Andreas Mikkelsen.

Úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRC

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.