Danilo Petrucci jako první vyhrál závody MotoGP, MS superbiků a MotoAmerica a ještě k tomu etapu na Dakaru se zapisuje do historie: jako první jezdec v historii zvítězil ve WorldSBK, MotoGP, a na Rallye Dakar.
Tím, jak si poradil se superbikovými soupeři na domácí trati v Cremoně, se italský jezdec zařadil mezi legendy dvou stop i samotného MS superbiků. Vyhrát všechny tři bodované jízdy v jednom víkendu totiž dokázali zatím jen Michael van der Mark, Alvaro Bautista, Scott Redding, a Toprak Razgatlioglu.
Petrucci byl vždy jezdcem, který překračoval běžné hranice motorsportu. Jeho výjimečná cesta ve světě motocyklových závodů málem skončila v dubnu, kdy po nehodě při motokrosovém tréninku musel na operaci poté, co utrpěl zlomeninu čelisti a pravé klíční kosti. Ovšem Ital předvedl obrovské nasazení a dokázal tak získat úspěch už ve čtvrtém šampionátu, do kterého nastoupil na startovní rošt.
Petrucci se narodil před 33 lety v italském Terni a od začátku profesionální kariéry byl známý svou houževnatostí, všestranností a téměř neutuchající touhou překonávat sám. Začínal v italské sérii Superstock. Na rozdíl od mnoha jezdců, kteří dominují od samého začátku, byla Petrucciho cesta poznamenána tvrdou prací a trpělivostí. Pomalu stoupal nahoru, než upoutal pozornost paddocku MotoGP, kde začala zářit jeho hvězda.
V MotoGP debutoval v roce 2012 v týmu Ioda, který patřil k nejméně konkurenceschopným na startovním roštu. I když se jeho vybavení nevyrovnalo předním jezdcům, Petrucci ukázal záblesky geniality, často překonával výkon motocyklu a překvapoval přihlížející svým syrovým talentem. V sezoně 2013 byl v MotoGP parťákem Lukáše Peška.
O dvě sezony později si Petrucci zajistil kontrakt u týmu Pramac, kde jeho potenciál začal skutečně zářit. V témže roce dosáhl průlomového umístění na stupních vítězů na Velké ceně Velké Británie v přívalovém dešti. Tím si vysloužil pověst „mistra deště“.
Vrcholný okamžik v MotoGP však přišel v roce 2019. To se dostal do s továrního týmu Ducati a ve Velké ceně Itálie v Mugellu si připsal první triumf v elitní kategorii. Triumf byl stejně emotivní jako symbolický: italský jezdec vyhrál na italské motorce před italským publikem. Petrucci se toho dne stal národním hrdinou.
Šokujícím zvratem v kariéře byla výměna silnice za terén. „Petrux“ se po odchodu z MotoGP v roce 2021 zaměřil na Rallye Dakar. Tedy na nejnáročnější terénní soutěž na světě, který vyžaduje extrémní vytrvalost, technické dovednosti a psychickou odolnost. Pro jezdce bez předchozích zkušeností s dálkovými rallye to bylo považováno za odvážný krok.
Petrucci však znovu prokázal svou přizpůsobivost. Během Dakaru 2022 vyhrál etapu a stal se tak prvním jezdcem MotoGP, kterému se to kdy na této legendární rallye povedlo. Italův výkon se setkal s všeobecným obdivem a dokázal, že není jen asfaltovým specialistou, ale skutečným bojovníkem do každého terénu.
Po startu na Dakaru Petrucci přeletěl Atlantik a zamířil do seriálu MotoAmerica. V nejsledovanějším šampionátu silničních motocyklů ve Spojených státech, známém také jako AMA Superbike Championship, závodil za tým Warhorse Ducati.
Jezdec se rychle přizpůsobil americkým okruhům a rozšířil tak svůj seznam úspěchů. V šampionátu MotoAmericae vyhrál pět jízd a sezonu ukončil na druhém místě. Rychlostí a odhodláním ohromil fanoušky i soupeře. Byla to další ukázka jeho pozoruhodné jezdecké všestrannosti, když hladce přešel ze závodů Grand Prix na americké silniční závody.
Teď, jen pět měsíců po vážném zranění, se Petrucci zapsal do historie motorsportu vítězstvím v závodě mistrovství světa superbiků a stal se tak prvním jezdcem, který kdy zvítězil ve čtyřech nejelitnějších a nejrůznorodějších motocyklových seriálech na světě. Triumf ve WorldSBK byl jedním z vrcholů kariéry, která se již dotkla výšin MotoGP, brutality Dakaru a intenzity šampionátu MotoAmerica.
Vedle výkonů na trati je Petrucci oblíbený jako parťák , který nezkazí žádnou legraci. Po francouzském závodě MotoGP před třemi lety Ital, který měří 181 cm, žertem komentoval své potíže s lehkými motocykly jako důsledek své „obří výšky“. Po vítězství v Mugellu v roce 2019 se zase novinářům přiznal, že byl v závěrečných kolech tak nervózní, že si „málem pozvracel“ helmu.
Foto: Red Bull Content Pool
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.