Povinné ručení je jedním z vůbec nejrozšířenějších pojistných produktů. Je tomu tak z jednoho prostého důvodu. Jak již název napovídá, jde o pojistný produkt povinný. Kdo si jej musí zřídit a proti čemu chrání? Nejen na to odpovíme uvnitř článku.
Povinné ručení je pojistným produktem, který slouží k úhradě škody způsobené při dopravní nehodě. Z titulu vašeho povinného ručení bude uhrazena škoda na majetku nebo zdraví, kterou způsobíte v souvislosti s provozováním motorového vozidla – například automobilu nebo motocyklu. Jde o jeden z produktů, které jsou v řadě zemí po celém světě povinné. Automobilem totiž velice snadno můžete způsobit škodu dosahující částky, kterou není většina lidí schopna uhradit.
Povinné ručení si skutečně musíte sjednat, chcete-li na silničních komunikacích provozovat motorové vozidlo. I kdyby vám takový vůz pouze stál v garáži, stále musí být pojištěn. Je vhodné, aby si nový provozovatel vozu sjednal povinné ručení ještě před tím, než automobilem vůbec vyjede z autosalonu, bazaru nebo než dostane klíčky od provozovatele předchozího.
Ačkoli za sjednání povinného ručení je odpovědný provozovatel, jistotu, že tak učinil, nemáte. A tak například u zapůjčených vozidel je vždy vhodné se ujistit, že vůz má povinné ručení řádně sjednané, než s ním na silnice vyrazíte.
Pojistné smlouvy jsou evidovány a pojištění každého vozu hlídá ČKP – Česká kancelář pojistitelů. Pokud váš vůz pojištěn není, připravte se na to, že vám bude ze strany ČKP účtována pokuta za každý den, kdy vozidlo pojištěno nebylo. Tyto pokuty jsou výrazně vyšší než běžné pojistné a jsou určeny z velké části na úhradu škod z havárií, které způsobil nepojištěný vůz. Pokuty ale nejsou náhradou povinného ručení – škodu po vás následně s největší pravděpodobností bude Česká kancelář pojistitelů vymáhat. Nepojištěním vozu se tedy vystavujete výrazně vyšším výdajům a obrovskému riziku.
Cena povinného ručení je poměrně variabilní. Roli hrají stáří a hodnota vozu, výkon motoru, ale i věk a zkušenosti řidiče nebo tzv. systém bonus/malus. Nezapomínejme ani na pojistný limit nebo doplňkové služby. Na základě těchto faktorů pojišťovna spočítá roční pojistné. Obecně lze říct, že roční pojistné vyjde na nižší jednotky až nižší desítky tisíc korun ročně.
Povinné ručení se zpravidla uzavírá na jeden rok, neučiní-li však pojistník žádné kroky, bývá smlouva automaticky prodloužena o další rok. Chcete-li tedy smlouvu ukončit – třeba kvůli změně pojišťovny – musíte pojistnou smlouvu včas vypovědět (zpravidla 6 týdnů před výročním datem smlouvy), aby pro další rok smlouva platná nebyla.
Kromě toho existují i další případy, kdy můžete pojistnou smlouvu předčasně ukončit. Typickým příkladem je prodej vozu novému majiteli.
Zdroj foto: ViDI Studio / Shutterstock.com
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.