Smekněte, odchází legenda! Tým Schnitzer neustál konec spolupráce s BMW

Krátce poté, co značka BMW neprodloužila se Schnitzer Motorsport spolupráci na letošní rok, oznámili zástupci legendárního týmu jeho likvidaci.

Vyhrával s cestovními vozy, speciály DTM, sporťáky i v Le Mans, ale současnou krizi už Schnitzer Motorsport neustál. Po padesáti letech skončila legendární spolupráce s BMW a majitelé týmu neměli jinou možnost, než vyhlásit likvidaci.

Logo Schnitzeru znají také českoslovenští i čeští fanoušci ze závodů ME i MS cestovních vozů na starém přírodním brněnském okruhu a poté i na Automodromu Brno. Ale vezměme to pěkně popořádku.

Na začátku byl bouraný Fiat, pak už jen BMW

Všechno začalo roku 1963, kdy si bratři Josef a Herbert Schnitzerové koupili nabouraný Fiat. Ten si opravili a začali s ním závodit. O tři roky později přišel první triumf. Josef ovládl německý šampionát cestovních vozů, když startoval v BMW 2000 Ti upraveném v rodinné garáži ve Freilassingu. V té době ještě nikdo neušil, že to je jen závdavek na celou řadu dalších pohárů.

V sezoně 1968 začala vláda Schnitzeru na evropských kopcích. Ernst Furtmayr vyhrál v BMW 2002 TI třikrát po sobě mistrství Evropy. Tím ale vítězná série neskončila. Do BMW 2.8 CS z Freilassingu usedl Švýcar Walter Brun a opět se stal králem evropských vrchů.

Kopce už Schnitzerům nestačily, tak se vydali na okruhy. V ročníku 1975 přišel další úspěch.  Ve Freilassingu vyladěný motor BMW poháněl vítězný monopost F2 Martini, za jehož volantem seděl Francouz Jacques Laffite.

 V témže roce se jméno Schnitzer poprvé prosadilo v Deutsche Rennsport Meisterschaft, předchůdci dnešního DTM. Albrecht Krebs byl s BMW 3.5 CSL Coupé celkově třetí. Nebýt poruchy v posledním závodě na Hockenheimringu, mohl německý pilot pomýšlet ještě výš.

První ztráta

Zatímco sezona 1978 byla na okruzích díky novému pilotovi Haraldu Ertlovi a vítězství s BMW 320 turbo v DRM úspěšná, jinak to byl smutný rok. Josef Schnitzer podlehl zraněním utrpěným při nezaviněné autonehodě cestou do Zolderu.

Jeho odkaz ale žil dál. O pět let později se Dieter Quester - a díky němu celý Schnitzer Motorsport -postavil na piedestal ME cestovních vozů. Rakušan zkušeně vodil BMW 635 CSi skupiny A. V témže roce přibyly do sbírky Schnitzeru i titul evropských šampionů v závodech do vrchu a díky motoru také znovu triumf v F2.

Rok 1985 přinesl debut ve vytrvalostních závodech. A ejhle, trio Roberto Ravaglia, Gerhard Berger Marc Surer s BMW 635 CSi vyhrálo čtyřiadvacetihodinovku ve Spa-Francorchamps. Totální úspěch podtrhli druhým místem Dieter Quester, Markus Östreich a Johnny Cecotto.

Král cestovních vozů jménem Ravaglia

V následující sezoně se Ravaglia v BMW 635 CSi stal evropským šampionem cestovních vozů. Byl to začátek velmi úspěšné spolupráce, která Italovi ve službách německé stáje přinesla korunu mistra světa cestovních vozů (1987), další evropský titul (1988) i ocenění pro šampiona DTM (1989). To už ale hovoříme o éře legendárního BMW M3, snad nejhezčího sportovního vozu, jaký mnichovská automobilka kdy vyrobila.

Aby těch úspěchů nebylo málo, Cecotto ovládl roku 1989 také italské mistrovství „plechovek“. Tam o rok později vládl domácí Ravaglia, z něhož se stal jeden z nejúspěšnějších pilotů historie závodů cestovních vozů vůbec. V sezoně 1993 se Schnitzeru Motorsport podařilo dobít i Ostrovy, Joachim Winkelhock ovládl seriál BTCC.

V roce 1998 se nejlepší německé okruhové závodění jmenovalo pro změnu Super Tourenwagen Cup. V šampionátu pro vozy specifikace Super Touring vyhrál Venezuelan Cecotto  v barvách Schnitzer Motorsport.

Triumf v Le Mans i DTM

To už se ale ve spolupráci s BMW chystal velký skok – vstup do Le Mans. V BMW V12 LMR si pro vítězství dojelo trio Joachim Winkelhock, Pier-Luigi Martini a Yannick Dalmas. Tento výsledek se stal jedním z největších úspěchů v historii stáje z Freilassingu.

Vytrvalostní závody Schnitzer ani pak neopustil. O dva roky se stal Jörg Müller s BMW M3 GTR šampionem třídy GT v  American Le Mans Series, týmový kolega J.J. Lehto obsadil druhé místo.

Stejný vůz opanoval ročník 2004 čtyřiadvacetihodinovy na Nordschleife. V legendárním Zelném pekle vyhráli Dirk Müller, Jörg Müller a Hans-Joachim Stuck před parťáky od Schnitzeru ve složení Pedro Lamy, Duncan Huisman, Boris Said. Vítězství se opakovalo i následující rok, kdy na nejvyšší stupínek vystoupalo kvarteto Pedro Lamy, Boris Said, Duncan Huisman a Andy Priaulx. Byl to opět double, druhé místo patřilo předchozím vítězům.

Mezi lety 2005 až 2009 se Schnitzer Motorsport zamířil do elitního seriálu cestovních vozů WTCC. I když jeho piloti vyhráli celkem 25 jízd včetně Brna, na další titul to v nabité konkurenci nestačilo.

O tři roky později se logo stáje z Freilassingu vrátilo do DTM. A hned první rok Bruno Spengler navázal na Ravagliův 23 let starý úspěch a dojel si pro titul šampiona. V DTM pak Schnitzer Motorsport vydržel až do konce sezony 2016, ovšem bez dalšího výrazného úspěchu.

Další ztráty a smutný konec

 V té době už v boxech chyběl Dieter Lamm, který měl ve stáji na starosti technické procesy a logistiku, zemřel roku 2014 po dlouhé nemoci.

Od sezony 2017 až do loňska působil Schnitzer Motorsport ve světě sportovních vozů GT3. Největším úspěchem byl triumf Augusto Farfuse ve FIA GT World Cupu 2018 na zrádném okruhu Guia v Macau.

Před dvěma lety předal dlouholetý šéf týmu Charly Lamm žezlo svému synovci Herbertu Schnitzerovi mladšímu. Druhé z dvojčat Lammových zesnulo v lednu 2019. To jako by symbolizovalo černé mraky, které se nad týmem začaly snášet. BMW začalo šetřit a jednou z obětí byla jeho spolupráce se Schnitzer Motorsport. Bez ní ale legendární parta z Freilassingu už nemohla dát fungovat a míří do likvidace.

„Naše srdce skutečně krvácejí. S mnohými lidmi jsme strávili víc času než s vlastními rodinami – kromě mě, protože tohle je má rodina. Konec může odvrátit jen movitý zájemce, který by převzal náš byznys a lidi kolem něj. Určitě bychom se domluvili na použití našeho jména,“ doufá stále Herbert Schnitzer mladší. Ale realita bude asi mnohem krutější…

Foto: BMW A:G

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.