Letos v Brně, za rok třikrát. TCR Eastern Europe chystá společné závody s evropským šampionátem

Masarykův okruh nabídne o víkendu souboj téměř 30 vozů specifikace TCR. Seriál TCR Eastern Europe bude totiž při svém předposledním letošním podniku sdílet trať společně s evropským šampionátem. Obě série plánují společné starty i v příštím roce.

"Určitě to budou atraktivní závody, které přinesou zajímavé porovnání. Pro mě je to jedna z hlavních událostí letošní sezony a moc se na to těším," říká promotér TCR Eastern Europe Josef Křenek.

Nepůjde o první případ, kdy se oba šampionáty podělí o prostor na dráze. K této situaci došlo už v dubnu roku 2019 na Hungaroringu. Tehdy se jednalo pro východoevropský šampionát o vůbec první podnik. Na dráze se utkalo 37 vozů. Brněnská startovní listina čítá o něco méně závodníků – 26. Tato skutečnost jasně vykresluje aktuální stav v kategorii TCR.

„Jde o logický vývoj současné situace. V Evropě najdeme desítky TCR šampionátů, ale jen omezený počet aut. Tento nápad jsme dostali poté, co jsme letos na Balaton Parku závodili společně s TCR European Endurance. S vedením TCR Europe jsme se dohodli velice rychle a jsem přesvědčen, že společný start bude prospěšný nejen pro oba šampionáty, ale také pro diváky,“ věří Křenek, podle kterého nepůjde o jednorázovou spolupráci. „Pro příští sezonu plánujeme s TCR Europe tři společné podniky,“ odhaluje.

Pro TCR Europe i TCR Eastern Europe půjde v Brně o předposlední letošní podnik. V obou seriálech je boj o titul stále otevřený.

To platí zejména o evropském šampionátu, kde se momentálně dělí o první místo průběžného pořadí Franco Girolami a Aurélien Comte. V blízkosti nejlepší dvojice se nacházejí také třetí Ignacio Montenegro (-26) a čtvrtý Ruben Volt (-30), kteří se také za určitých okolností mohou po nejbližším závodě ujmout celkového vedení. Vzhledem ke skutečnosti, že pro zbytek sezony zůstává ve hře ještě 180 bodů, mají matematickou šanci na prvenství také Nicola Baldan, Felipe Fernández, Levente Losonczy, Viktor Andersson, Viktor Davidovski, Giovanni Scamardi a Santiago Concepción.

V TCR Eastern Europe se čistě teoreticky může rozhodnout už v Brně. Vedení Maťa Homoly totiž činí po srpnových závodech v Mostě již 26 bodů. Pokud slovenský jezdec opustí Masarykův okruh s více než 55bodovým náskokem, obhájí loňský titul. Druhá pozice patří v průběžném pořadí Attilovi Bucsimu. Třetí Adam Kout zaostává za Homolou o 32 bodů. Teoretickou naději na titul stále mají také čtvrtý Petr Čížek (-97) a pátý René Kircher (-109). Jejich šance se ovšem pohybují spíše v matematické rovině.

Josef Křenek věří, že účastníci TCR Eastern Europe mohou v Brně evropské pole potrápit. „Jsem přesvědčen o tom, že máme několik jezdců, kteří se mohou prosadit. Není to ale podstatné. Budu rád, když v Brně uvidíme zajímavé a napínavé závody. Ať už vyhraje kdokoli, půjde o dobrou reklamu pro oba šampionáty,“ říká.

V současném startovním poli TCR Eastern Europe najdeme pět závodníků se zkušenostmi z TCR Europe. V evropské sérii se v minulosti ukázali Maťo Homola, Giacomo Ghermandi, Petr Čížek, Davit Kajaia a Žarko Knego. Nejvýraznější stopu zde zanechal Homola, který v období 2019-2022 vyhrál dva závody.

Otevřené dveře pro TCR World Tour

Formát, kdy dva šampionáty sdílejí během stejného závodu jednu trať, není v současnosti na scéně závodů TCR ničím neobvyklým. Od roku 2023 takto funguje vrcholná série této kategorie – TCR World Tour. Tu pravidelně doprovázejí vybrané regionální šampionáty.

Jaká je pravděpodobnost, že by s účastníky světové série mohli v budoucnu poměřit síly i jezdci TCR Eastern Europe? „Společné závody preferuji. Pokud by se podobná příležitost naskytla, určitě bychom se ji snažili využít,“ prozrazuje Josef Křenek. Přiznává ale, že zatím není něco takového na pořadu dne. „V tuto chvíli žádná jednání o společných závodech s TCR World Tour neprobíhají,“ dodává.

Víkendové závody na Masarykově okruhu se uskuteční podle pravidel TCR Europe. V sobotu se začne ve 14:15, v neděli se půjde do akce od 10:35. Obě jízdy se pojedou na 11 kol. O startovních pozicích pro první závod rozhodne kvalifikace, v případě druhé jízdy dojde k otočení roštu. V obráceném gardu vyrazí do akce nejrychlejší desítka z kvalifikace. Při standardních závodních víkendech TCR Eastern Europe se při druhých závodech otáčí nejlepších 6-10 jezdců z úvodní jízdy.

Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba, TCR Europe, TCR South America/Hernán Capa

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.