Toyota RAV4 slaví 30 let. Kompaktní SUV přineslo nový pohled na moderní auto

Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.

V březnu 1994 se na ženevském autosalonu poprvé představil nový typ tehdy neobvyklého vozu: kompaktní SUV s pohonem všech kol a samonosnou karoserií. Toyota RAV4 byla ryzím originálem, jenž se rozhodl prošlapat novou cestu v podobě živého a všestranného vozidla, navrženého v souladu s nároky moderního života.

Samotný pojem „SUV“ byl v době svého vzniku nezvyklý, ale již od zahájení prodeje v květnu 1994 se tento vůz setkával s bezvýhradně pozitivním přijetím ze strany médií i zákazníků. Návrháři pověření vývojem první Toyoty RAV4 se drželi konkrétních cílů, aby zůstali věrni původní vizi, poprvé zhmotněné konceptem RAV-Four, představeným v roce 1989 na autosalonu v Tokiu.

Počátky

Nápady stojící za modelem RAV4 (zkr. „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive“) automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kdy vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol. Tehdy se jednalo pouze o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak ze strany veřejnosti se setkala s nadšeným přijetím. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.

Nový model měl nabídnout velkorysý prostor v kompaktním, sportovním a výrazném hávu. V novém typu vozidla se řidič mohl usadit o něco výše, což znamenalo lepší výhled na vozovku, a tedy i vyšší jistotu za volantem po větší požitek z jízdy.

První generace, 1994–2000

Původní Toyotě RAV4 návrháři propůjčili smělý, originální a zajímavý vzhled s nekonvenčními poutavými křivkami a jedinečnými linkami. Na zádi upevněné rezervní kolo poukazovalo na terénní schopnosti RAV4, zatímco nový svěží styl stejně dobře zapadl do prostředí města i venkovské krajiny. Původní Toyota RAV4 byla dvou- nebo třídveřovým modelem s kompaktními proporcemi o délce jen 369 cm. Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní; převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol. Z inovací tohoto vozu, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol.

Zvýšená poloha za volantem RAV4 přinesla lepší výhled na vozovku, zatímco kompaktní rozměry usnadnily manévrování. Svojí mrštností a nabídkou cestovního pohodlí pak vůz více připomínal hatchback než vozy s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol; následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou. V roce 1997 se na vybraných trzích nabízel bateriový elektromobil s poháněnou přední nápravou. Disponoval skromným výkonem 45 kW (63 k) a bateriemi typu NiMH zabudovanými pod podlahou; dojezd činil přibližně 200 km.

Druhá generace, 2000–2006

S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala v rámci výroby svého průkopnického modelu. Nová platforma, nový systém zavěšení kol a stálý pohon všech kol AWD přinesly dynamickou, ale současně i pohodlnou jízdu na cestách i necestách; k pohodlí v interiéru přispělo luxusnější provedení kabiny. K užitným vlastnostem a komfortu na palubě napomohl nový způsob obestavění prostoru, větší rozsah posouvání sedadel a vyšší variabilita uspořádání zadních sedadel.

Přínosem k trvalé udržitelnosti bylo široké využití snadno recyklovatelného materiálu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a součástí zvukové izolace z recyklovaných materiálů. Tří- i pětidveřové provedení se zároveň o něco zvětšilo, konkrétně o 5,5 cm, resp. 4 cm. V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.

Třetí generace, 2006–2012

Ve třetí generaci Toyota RAV4 opět o něco narostla a prodělala změny, které přinesly i nový rafinovanějších vzhled. V souladu s potřebami a preferencemi zákazníků se nová Toyota RAV4 začala nabízet výhradně v pětidveřovém provedení. Nový model, ve třetí generaci postavený na zcela nové podvozkové platformě, narostl do délky o 19 cm; pro Spojené státy a další trhy se vyráběla i verze s prodlouženým rozvorem.

S novou generací se poprvé představil nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti vozidla, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce. Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0, 2,4, 2,5 a 3,5 litru, resp. novým naftovým agregátem 2,2 litru.

Čtvrtá generace, 2013–2018

Toyota RAV4 čtvrté generace nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy a opět vyrostla do délky, tentokrát o 23,5 cm – díky tomu se zavazadlový prostor mezigeneračně zvětšil o plných 47 procent. Zcela nový systém zavěšení kol napomohl zvýšit jízdní pohodlí a přinesl lepší zpětnou vazbu pro řidiče, a to bez negativních dopadů na stabilitu. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport.

Nabídka pohonů původně zahrnovala benzínové jednotky 2,0 litru a 2,5 litru, resp. naftové motory 2,0 a 2,2 litru, avšak v roce 2016 se Toyota RAV4 dočkala vůbec nejvýznamnější změny. Poprvé se představilo plně hybridní elektrické provedení, tedy první kompaktní SUV s hybridním pohonem od Toyoty, nabízející celkový systémový výkon 197 koní a elektronicky řízený pohon všech kol „E-FOUR“. Hybridní pohon přinesl nejen výkon, jaký zákazníci od doposud nejvýkonnějšího evropského provedeni RAV4 očekávali, ale též v dané třídě rekordně nízkou spotřebu paliva a emise CO2 – za přispění špičkové aerodynamiky tohoto vozu.

Pátá generace, 2018 – doposud

Počátkem roku 2019 byla v Evropě uvedena pátá generace, která o rok později pomohla Toyotě RAV4 překonat milník 10 milionů vozů prodaných po celém světě. Úkolem robustního stylu bylo vyjádřit typickou odolnost a jízdní schopnosti nejprodávanějšího SUV světa, jakož i připravenost tohoto vozu vydat se do jakýchkoli podmínek v duchu zábavy a dobrodružství. Jednalo se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), přinášející nízké těžiště, nízkou hmotnost a robustní podvozek na podporu příkladného ovládání a stability.

Čistě hybridní modelová řada na trzích západní Evropy používala čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force, přinášející výrazná vylepšení po stránkách výkonu, odezvy i spotřeby. Další technické inovace přinesla pátá generace pohonu v roce 2020, kdy se poprvé představila varianta RAV4 Plug-in Hybrid, tedy nejvýkonnější a nejhospodárnější provedení RAV4 v historii, disponující výkonem 306 koní, svižným zrychlováním plus mimořádně nízkými emisemi CO2 a spotřebou paliva.

GR Sport (2023 – doposud)

Nejnovější kapitolou v příběhu RAV4 je nová Toyota RAV4 GR Sport, obohacující tuto modelovou řadu stylistickými a dalšími prvky výbavy k vyjádření sportovního a sofistikovaného charakteru, inspirovaného aktivitami týmu Toyota Gazoo Racing a jeho posláním vytvářet stále lepší automobily prostřednictvím motoristického sportu. Sportovnější vzhled, 19" kola z lehké slitiny a exkluzivní designové prvky doplňují další vylepšení systému zavěšení kol. Odladěné odpružení včetně nových tužších pružin a odlišného nastavení tlumičů vylepšuje ovládání ve prospěch ještě vyššího požitku z jízdy.

Zdroj: Toyota

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.