Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.
V březnu 1994 se na ženevském autosalonu poprvé představil nový typ tehdy neobvyklého vozu: kompaktní SUV s pohonem všech kol a samonosnou karoserií. Toyota RAV4 byla ryzím originálem, jenž se rozhodl prošlapat novou cestu v podobě živého a všestranného vozidla, navrženého v souladu s nároky moderního života.
Samotný pojem „SUV“ byl v době svého vzniku nezvyklý, ale již od zahájení prodeje v květnu 1994 se tento vůz setkával s bezvýhradně pozitivním přijetím ze strany médií i zákazníků. Návrháři pověření vývojem první Toyoty RAV4 se drželi konkrétních cílů, aby zůstali věrni původní vizi, poprvé zhmotněné konceptem RAV-Four, představeným v roce 1989 na autosalonu v Tokiu.
Nápady stojící za modelem RAV4 (zkr. „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive“) automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kdy vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol. Tehdy se jednalo pouze o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak ze strany veřejnosti se setkala s nadšeným přijetím. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.
Nový model měl nabídnout velkorysý prostor v kompaktním, sportovním a výrazném hávu. V novém typu vozidla se řidič mohl usadit o něco výše, což znamenalo lepší výhled na vozovku, a tedy i vyšší jistotu za volantem po větší požitek z jízdy.
Původní Toyotě RAV4 návrháři propůjčili smělý, originální a zajímavý vzhled s nekonvenčními poutavými křivkami a jedinečnými linkami. Na zádi upevněné rezervní kolo poukazovalo na terénní schopnosti RAV4, zatímco nový svěží styl stejně dobře zapadl do prostředí města i venkovské krajiny. Původní Toyota RAV4 byla dvou- nebo třídveřovým modelem s kompaktními proporcemi o délce jen 369 cm. Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní; převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol. Z inovací tohoto vozu, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol.
Zvýšená poloha za volantem RAV4 přinesla lepší výhled na vozovku, zatímco kompaktní rozměry usnadnily manévrování. Svojí mrštností a nabídkou cestovního pohodlí pak vůz více připomínal hatchback než vozy s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol; následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou. V roce 1997 se na vybraných trzích nabízel bateriový elektromobil s poháněnou přední nápravou. Disponoval skromným výkonem 45 kW (63 k) a bateriemi typu NiMH zabudovanými pod podlahou; dojezd činil přibližně 200 km.
S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala v rámci výroby svého průkopnického modelu. Nová platforma, nový systém zavěšení kol a stálý pohon všech kol AWD přinesly dynamickou, ale současně i pohodlnou jízdu na cestách i necestách; k pohodlí v interiéru přispělo luxusnější provedení kabiny. K užitným vlastnostem a komfortu na palubě napomohl nový způsob obestavění prostoru, větší rozsah posouvání sedadel a vyšší variabilita uspořádání zadních sedadel.
Přínosem k trvalé udržitelnosti bylo široké využití snadno recyklovatelného materiálu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a součástí zvukové izolace z recyklovaných materiálů. Tří- i pětidveřové provedení se zároveň o něco zvětšilo, konkrétně o 5,5 cm, resp. 4 cm. V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.
Ve třetí generaci Toyota RAV4 opět o něco narostla a prodělala změny, které přinesly i nový rafinovanějších vzhled. V souladu s potřebami a preferencemi zákazníků se nová Toyota RAV4 začala nabízet výhradně v pětidveřovém provedení. Nový model, ve třetí generaci postavený na zcela nové podvozkové platformě, narostl do délky o 19 cm; pro Spojené státy a další trhy se vyráběla i verze s prodlouženým rozvorem.
S novou generací se poprvé představil nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti vozidla, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce. Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0, 2,4, 2,5 a 3,5 litru, resp. novým naftovým agregátem 2,2 litru.
Toyota RAV4 čtvrté generace nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy a opět vyrostla do délky, tentokrát o 23,5 cm – díky tomu se zavazadlový prostor mezigeneračně zvětšil o plných 47 procent. Zcela nový systém zavěšení kol napomohl zvýšit jízdní pohodlí a přinesl lepší zpětnou vazbu pro řidiče, a to bez negativních dopadů na stabilitu. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport.
Nabídka pohonů původně zahrnovala benzínové jednotky 2,0 litru a 2,5 litru, resp. naftové motory 2,0 a 2,2 litru, avšak v roce 2016 se Toyota RAV4 dočkala vůbec nejvýznamnější změny. Poprvé se představilo plně hybridní elektrické provedení, tedy první kompaktní SUV s hybridním pohonem od Toyoty, nabízející celkový systémový výkon 197 koní a elektronicky řízený pohon všech kol „E-FOUR“. Hybridní pohon přinesl nejen výkon, jaký zákazníci od doposud nejvýkonnějšího evropského provedeni RAV4 očekávali, ale též v dané třídě rekordně nízkou spotřebu paliva a emise CO2 – za přispění špičkové aerodynamiky tohoto vozu.
Počátkem roku 2019 byla v Evropě uvedena pátá generace, která o rok později pomohla Toyotě RAV4 překonat milník 10 milionů vozů prodaných po celém světě. Úkolem robustního stylu bylo vyjádřit typickou odolnost a jízdní schopnosti nejprodávanějšího SUV světa, jakož i připravenost tohoto vozu vydat se do jakýchkoli podmínek v duchu zábavy a dobrodružství. Jednalo se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), přinášející nízké těžiště, nízkou hmotnost a robustní podvozek na podporu příkladného ovládání a stability.
Čistě hybridní modelová řada na trzích západní Evropy používala čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force, přinášející výrazná vylepšení po stránkách výkonu, odezvy i spotřeby. Další technické inovace přinesla pátá generace pohonu v roce 2020, kdy se poprvé představila varianta RAV4 Plug-in Hybrid, tedy nejvýkonnější a nejhospodárnější provedení RAV4 v historii, disponující výkonem 306 koní, svižným zrychlováním plus mimořádně nízkými emisemi CO2 a spotřebou paliva.
Nejnovější kapitolou v příběhu RAV4 je nová Toyota RAV4 GR Sport, obohacující tuto modelovou řadu stylistickými a dalšími prvky výbavy k vyjádření sportovního a sofistikovaného charakteru, inspirovaného aktivitami týmu Toyota Gazoo Racing a jeho posláním vytvářet stále lepší automobily prostřednictvím motoristického sportu. Sportovnější vzhled, 19" kola z lehké slitiny a exkluzivní designové prvky doplňují další vylepšení systému zavěšení kol. Odladěné odpružení včetně nových tužších pružin a odlišného nastavení tlumičů vylepšuje ovládání ve prospěch ještě vyššího požitku z jízdy.
Zdroj: Toyota
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.