Génius na čtyřech kolech Röhrl slaví 75 let. Ani dnes nezná slovo odpočinek

Legenda světových automobilových soutěží Walter Röhrl slaví ve čtvrtek 7. dubna životní jubileum. Dvojnásobnému mistru světa je 75 let.

Ani v takovém požehnaném věku rodák z Řezna nezahálí. Je stále testovacím pilotem Porsche a jednou z tváří slavné značky. Ostatně s koncernem z Wolfsburgu ho spojuje velká část závodnické kariéry, byť tedy s jinou značkou. Hovoříme tu o Audi, s jejímž Quattrem se Röhrl do historie rallye.

Tituly ale paradoxně sbíral s jinými vozy. v roce 1980 s Fiatem 131 Abarth a o dva roky později za volantem Opelu Ascona 400. Pak jel rok s tovární Lancií 037 Rally, aby zakotvil v týmu Audi Sport.

Röhrl patří k těm nemnoha pilotům, kteří sbírali vavříny na rychlostních zkouškách i na uzavřených okruzích. Tady je řeč o 24h Le Mans, TransAm, IMSA či DTM. A nesmíme zapomenout ani na jeho skvělé výsledky v závodech do vrchu na Pikes Peaku. Jak kdysi řekl Niki Lauda, je to "génius na čtyřech kolech".

Od roku 1993 je Němec testovačem Porsche a stále dodává jeho novým modelům závěrečný "štempl" na Nordschleife. A auty žije dodnes.

Například zrovna nedávno učil novináře, jak se za volantem Porsche zdokonalit v driftování na ledu. Objevil se i v podcastech, kde odpovídal na otázky týkající se syntetických paliv, uchování historických vozidel a udržitelnosti. Také se účastní okruhových školení zákazníků slavné značky.

„A když se mě zeptají, co si myslím o plnokrevném sportovním autě, vždy než odpovím, absolvuji zkušební jízdu,“ zůstává Röhl perfekcionistou, jak ho znají fanoušci už od 70. let. "Dohromady jsem na cestách pořád více než 100 dní v roce," přiznává.

A je vždy velmi vítaným zpovídaným na akcích pořádaných muzeem Porsche. Miluje setkání s fanoušky. A je jedno, jestli jde třeba o unikání show Porsche Sound Night, různé veletrhy či závody.

Jestli chcete vědět, co je člověk zač, podívejte se mu do ráže. A ta Röhlova je skutečně unikátní. Nechybí v ní samozřejmě automobily různých značek ani skupina variant „devětsetjedenáctky“. Ale najdeme zde i jeho vůbec první auto, jímž bylo Porsche 356 B s výkonem 75 koní.

Byl továrním jezdcem Fordu, Opelu, Fiatu, Lancie a Audi, ovšem srdcem stále zůstal u značky ze Stuttgartu. Loni mu oddělení Porsche Heritage and Museum umožnilo návrat za volant restaurovaného soutěžního krasavce 924 Carrera GTS Rallye. Se svým dvorním navigátorem Christianem Geistdörferem v černo-zlatém krasavci vyhráli v sezoně 1981 německý šampionát v automobilových soutěžích.

Své čerstvé„platinové“ milovník cyklistiky a lyžování. „Vyrazím na lyže,“ prohodil suše o tom, jaké má plány na oslavy pětasedmdesátin. Ostatně ceremoniály na svoji počest neměl nikdy v oblibě. A je stále aktivní, Německá legenda se letos dokonce objevila ve videu vzdávající hold slavnému "Zelenému peklu" Severní smyčky neméně legendární trati Nordschleife.

Foto: Fiat, Opel, Lancia, Audi, Porsche, a Heizer Monkeys

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.