Legenda světových automobilových soutěží Walter Röhrl slaví ve čtvrtek 7. dubna životní jubileum. Dvojnásobnému mistru světa je 75 let.
Ani v takovém požehnaném věku rodák z Řezna nezahálí. Je stále testovacím pilotem Porsche a jednou z tváří slavné značky. Ostatně s koncernem z Wolfsburgu ho spojuje velká část závodnické kariéry, byť tedy s jinou značkou. Hovoříme tu o Audi, s jejímž Quattrem se Röhrl do historie rallye.
Tituly ale paradoxně sbíral s jinými vozy. v roce 1980 s Fiatem 131 Abarth a o dva roky později za volantem Opelu Ascona 400. Pak jel rok s tovární Lancií 037 Rally, aby zakotvil v týmu Audi Sport.
Röhrl patří k těm nemnoha pilotům, kteří sbírali vavříny na rychlostních zkouškách i na uzavřených okruzích. Tady je řeč o 24h Le Mans, TransAm, IMSA či DTM. A nesmíme zapomenout ani na jeho skvělé výsledky v závodech do vrchu na Pikes Peaku. Jak kdysi řekl Niki Lauda, je to "génius na čtyřech kolech".
Od roku 1993 je Němec testovačem Porsche a stále dodává jeho novým modelům závěrečný "štempl" na Nordschleife. A auty žije dodnes.
Například zrovna nedávno učil novináře, jak se za volantem Porsche zdokonalit v driftování na ledu. Objevil se i v podcastech, kde odpovídal na otázky týkající se syntetických paliv, uchování historických vozidel a udržitelnosti. Také se účastní okruhových školení zákazníků slavné značky.
„A když se mě zeptají, co si myslím o plnokrevném sportovním autě, vždy než odpovím, absolvuji zkušební jízdu,“ zůstává Röhl perfekcionistou, jak ho znají fanoušci už od 70. let. "Dohromady jsem na cestách pořád více než 100 dní v roce," přiznává.
A je vždy velmi vítaným zpovídaným na akcích pořádaných muzeem Porsche. Miluje setkání s fanoušky. A je jedno, jestli jde třeba o unikání show Porsche Sound Night, různé veletrhy či závody.
Jestli chcete vědět, co je člověk zač, podívejte se mu do ráže. A ta Röhlova je skutečně unikátní. Nechybí v ní samozřejmě automobily různých značek ani skupina variant „devětsetjedenáctky“. Ale najdeme zde i jeho vůbec první auto, jímž bylo Porsche 356 B s výkonem 75 koní.
Byl továrním jezdcem Fordu, Opelu, Fiatu, Lancie a Audi, ovšem srdcem stále zůstal u značky ze Stuttgartu. Loni mu oddělení Porsche Heritage and Museum umožnilo návrat za volant restaurovaného soutěžního krasavce 924 Carrera GTS Rallye. Se svým dvorním navigátorem Christianem Geistdörferem v černo-zlatém krasavci vyhráli v sezoně 1981 německý šampionát v automobilových soutěžích.
Své čerstvé„platinové“ milovník cyklistiky a lyžování. „Vyrazím na lyže,“ prohodil suše o tom, jaké má plány na oslavy pětasedmdesátin. Ostatně ceremoniály na svoji počest neměl nikdy v oblibě. A je stále aktivní, Německá legenda se letos dokonce objevila ve videu vzdávající hold slavnému "Zelenému peklu" Severní smyčky neméně legendární trati Nordschleife.
Foto: Fiat, Opel, Lancia, Audi, Porsche, a Heizer Monkeys
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.