Tänak dominoval, Lappi a Kacuta bourali. Elita WRC se připravovala na švédský sníh

Ott Tänak triumfoval v soutěži Otepää talveralli poté, co ovládl všechny rychlostní zkoušky. Útok Esapekky Lappiho a Takamota Kacuty na nejvyšší příčky při Rallye Kuopio skončil nehodami. Tak dopadla vystoupení závodníků WRC v regionálních soutěžích krátce před Švédskou rallye.

Že bude Tänak při Otepää talveralli, která otevírala letošní ročník estonského mistrovství, kralovat, naznačoval už pohled do startovní listiny. Mezi vozy Rally1 měl totiž Tänak jediného soupeře. Byl jím Jourdan Serderidis. Devětapadesátiletý řecký soukromník, kterého jsme nedávno mohli vidět i na Rallye Monte Carlo, startoval stejně jako Tänak s vozem Ford Puma stáje M-Sport. Nebylo ovšem pravděpodobné, že by dokázal Tänaka potrápit v boji o vítězství.

A to se potvrdilo. Tänak totiž dokázal vyhrát všechny z osmi rychlostních zkoušek. Nejvíce to svým soupeřům „nandal“ právě na poslední erzetě, kdy druhému Georgu Linnamäemu nadělil 36,3 sekundy. Naopak nejblíže byla konkurence na třetí erzetě, kde Linnamäe ztratil na mistra světa z roku 2019 „pouze“ 7,3 sekundy. Výsledná ztráta mezi touto dvojicí ale činila propastné 2 minuty, 44 sekund a 1 desetinu.

„Byla to dobrá příprava před příštím týdnem. Děkuji všem, kdo přijeli do Otepää, aby nás podpořili a užili si pořádnou zimní rallye,“ neskrýval Tänak na sociálních sítích svou spokojenost.

Jelikož se soutěž Otepää talveralli konala na sněhu, šlo pro Tänaka o relevantní přípravu na druhý letošní podnik WRC. Tím totiž bude příští týden Švédská rallye, která je jedinou sněžnou soutěží v kalendáři.

Při Otepää talveralli netriumfoval Tänak poprvé. Zvítězil zde totiž již v roce 2021. Tehdy byl ještě jezdcem Hyundai a startoval s vozem Hyundai i20 Coupe WRC. Celkově šlo o Tänakovo první vítězství od loňské Ypres rallye, která se konala v srpnu. V Belgii tehdy získal poslední ze svých tří loňských triumfů, které ho při poslední sezoně v barvách Hyundai dovedly za titulem vicemistra.

Do Švédska přijede za týden Tänak jako pátý muž průběžného pořadí. Právě pátý totiž skončil při Rallye Monte Carlo, kde ho potrápil mimo jiné stávkující posilovač řízení.

Že Tänak umí zajet i ve Švédsku, dokazuje pohled do historie. Vyhrál zde totiž v roce 2019 s Toyotou, tedy při své mistrovské sezoně.

Lappi a Kacuta v úzkých

Ott Tänak ovšem nebyl jediným z jezdců WRC, který se rozhodl týden před Švédskou rallye potrénovat v ostrých podmínkách. Ve Finsku se totiž jela na sněhu Rallye Kuopio. Tento podnik byl druhým v letošním kalendáři finského mistrovství a zúčastnili se ho jezdec Hyundai Esapekka Lappi spolu se závodníkem Toyoty Takamotem Kacutou. Ti ale nebyli tak úspěšní jako Tänak.

Zpočátku se přitom zdálo, že i ve Finsku uvidíme vítězství jezdce WRC. Lappi s Kacutou totiž jako jediné dva vozy specifikace Rally1 ve startovním poli udávaly krok. Po čtyřech z celkových osmi rychlostních zkoušek vedl Lappi s náskokem 12,9 sekund před Kacutou. Třetí Juha Salo s vozem Škoda Fabia Rally2 evo už ztrácel na lídra téměř minutu a půl. Ve druhé polovině soutěže se ale situace změnila.

Nejprve vyhasly naděje Kacuty. Japonec skončil na páté rychlostní zkoušce ve sněhové závěji. To by ještě nebyl takový problém, neboť do cíle přijel se ztrátou 21,2 sekundy na Lappiho a celkově zůstával druhý. Při incidentu si ale poškodil chladič, který mu přestal těsnit a musel proto odstoupit.

Zdálo se, že Lappi si neohroženě dojede pro vítězství. Opak ale byl pravdou. V závěru předposlední rychlostní zkoušky totiž vylétl z dráhy. Než se dokázal ze sněhu vyhrabat, nabral ztrátu 11 minut. K tomu se navíc později přidala penalizace jedné minuty a 20 sekund za pozdní příjezd do časové kontroly. Lappi tak sice vyhrál sedm z celkových osmi erzet (na jedné se dělil o první místo s Kacutou), i tak ale obsadil až 31. místo. Po trápení v Monte Carlu, kde skončil až osmý, tak jeho mizérie v barvách Hyundai pokračuje.

Bývalý pilot F1 i český reprezentant

Mezi soupeři Esapekky Lappiho a Takamota Kacuty se objevilo nejedno zajímavé jméno. S vozem Škoda Fabia R5 se podniku zúčastnil mimo jiné i vítěz jednoho závodu F1 a loňský rallyeový mistr Japonska Heikki Kovalainen. S vozem Fordem Fiesta Rally1 pak startoval český jezdec Daniel Polášek.

Kovalainen obsadil 14. pozici. Daniel Polášek skončil shodou okolností jen jedno místo za Esapekkou Lappim, tedy na 32. příčce. Na jezdce Hyundai ztratil 9,6 sekundy. V rámci klasifikace SM3 bral český jezdec páté místo. Výrazně si tak spravil chuť po úvodní soutěži Arctic Lapland Rallye, kde odstoupil po havárii.

Soutěž nakonec skončila triumfem vozů Škoda Fabia. Zvítězil Jari Huttunen před Juhou Salem a Teemu Asunmou.

Foto: M-Sport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.