Zpráva o českých veteránech: je jim průměrně šedesát a ročně najedou pár set kilometrů

Průměrnému českému majiteli veteránu je 52 let, stroji o osm let víc. Jeho údržba stojí 50 tisíc ročně a přitom ujede jen 770 kilometrů (v případě auta) nebo 296 (v případě motocyklu). Vyplývá to z výsledků největšího celosvětového socioekonomického výzkumu, který uspořádala mezinárodní federace historických vozidel FIVA.

Na výzkumu federace úzce spolupracovala s Asociací veteran car clubů při Autoklubu ČR. Právě ten výsledky zveřejnil. Průzkum probíhal ve druhé polovině roku 2020. Zúčastnilo se jej zhruba 55 tisíc respondentů z pěti kontinentů.

A průzkum poskytl i nebývale podrobnou zprávu o veteránech v samotném Česku. Vyplývá z něj, že průměrnému historickému vozidlu je šedesát let a průměrná hodnota historického vozidla v Česku je 359 tisíc korun. U aut je to půl milionu, motocykly mají průměrnou hodnotu kolem 150 tisíc.

Roční náklady: Češi pod celosvětovým průměrem

Jedním ze zkoumaných témat byly náklady spojené s údržbou historických vozidel a se zájmem o ně. V tomto ohledu Češi vykazují v porovnání se světem podprůměrné náklady.

 „Majitel historického vozidla v ČR utratí ročně téměř 50 000 Kč za údržbu a provoz svého vozidla (vozidel), 10 690 Kč za účast na veteránských akcích a dalších 12 460 Kč za položky související s jeho zájmem o historická vozidla, jako jsou členské klubové poplatky, předplatné časopisů a nákup knih, návštěvy muzeí atd. Pro srovnání, celosvětový průměr u první částky je 3 800 euro (cca 98 800 Kč), celkové výdaje pak 4 858 euro (cca 126 308 Kč),“ říkají výsledky průzkumu.

Čeští majitelé historických vozidel rovněž během roku najedou v průměru méně než zahraniční řidiči: „Průměrný roční proběh historického automobilu je v ČR 770 kilometrů, u motocyklů 296 kilometrů, celosvětově pak 1413 kilometrů, respektive 878 kilometrů. Nižší proběhy v ČR jsou dány i nižšími dojezdovými vzdálenostmi souvisejícími s rozlohou naší republiky.“

Kolik stojí historické vozidlo?

Průměrná cena nově zakoupených automobilů činila ve sledovaném období 346 000 Kč. V 72 % případů však byl vůz zakoupen za méně než 270 000 Kč. V případě motocyklů činil průměr 103 000 Kč. V 64 procentech ale byla cena motocyklu nižší než 81 000 Kč.

Největší zastoupení mají ve vozovém parku historických vozidel osobní automobily. Jejich podíl činí 51 %. Na druhém místě se nacházejí motocykly s 35% zastoupením. „Zbytek připadá na jiné typy, jako jsou mopedy, nákladní automobily, autobusy a vojenská vozidla. Průměrné stáří historických automobilů je 56 let, motocyklů 64 let,“ píše se ve výsledcích průzkumu.

Podle očekávání mezi nejběžnější značky automobilů patří Škoda (průměrná cena 276 000 Kč), Tatra (797 000 Kč), Mercedes-Benz (511 000 Kč) a Fiat (149 000 Kč). Nejrozšířenější v ČR jsou historické motocykly značek Jawa (111 000 Kč) a ČZ (105 000 Kč). Tyto ceny vycházejí z odhadů samotných vlastníků historických vozidel, a proto je nutno je brát jako orientační.

Více než 87 % automobilů je registrováno pro silniční provoz, u motocyklů pak 76 %. Historická vozidla jsou nejvíce používána pro organizované vyjížďky (50 %) a pak pro individuální vyjížďky ve volném čase (44 %). K běžnému provozu nebyla denně používána žádná historická vozidla.

Přibližně 24 % automobilů je v původním stavu (motocykly 27 %), 40 % je renovováno (47 %) a 15 % vyžaduje renovaci (10 %).

Dvě procenta bouraček, půlka marginálních

Zajímavou statistiku představují informace o počtu nehod veteránů. Ty totiž platí pouze jednu dvanáctinu běžné sazby povinného ručení, protože se předpokládá, že jejich majitelé jezdí opatrněji.

Dvě procenta respondentů přiznala ve sledovaném období nehodu s veteránem, polovina z nich pak uvedla, že šlo pouze o oděrky nebo drobná poškození. Ve dvaceti procentech byla poškozena karoserie, v patnácti procentech pak došlo k vážnému poškození. A patnáct procent havarovaných historických vozidel bylo po nehodě na odpis.

Průzkum bohužel nezodpovídá otázku, kolik historických vozidel průměrný veteránista vlastní. Věnuje se ale kategorii youngtimerů, tedy aut ve věku od dvaceti do devětadvaceti let. Z průzkumu vyplývá, že dva z pěti majitelů „opravdových“ veteránů mají doma i stroje z kategorie youngtimer.

Fotografie: Autoklub ČR, Socioekonomický průzkum historických vozidel federace FIVA v 2020/2021