Dnes, ve středu 15. června, začíná další ročník ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých. Akce končí o tři dny později.
Letošní rok se nese v duchu připomínky a oslavy 125. výročí začátku automobilové výrobyu nás, v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident.
Soutěž začíná ve středu 15. června den před startem technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR, poslední etapa zavede posádky v sobotu 18. června do cíle před Národní technické muzeum na Letné.
Letos vyjede rekordních 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky ředitel soutěže Miroslav Krejsa.
Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6.00 a 8.00 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 15. červnaod 13.30 hodin program začíná příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se postupně mění v závodní depo. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení.
Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 19 hodin.
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasnévidět to na vlastní oči,“ zve prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.
Letošní zahájení prestižního závodu veteránů se nemůže obejít bezpevného spojení oslňujících historických automobilů a původního dobového oblečení. Je to potvrzení toho, že automobily a móda k sobě vždy patřily a stále patřit budou. Ti, kteří se chtěli v minulosti pochlubit svým technickým „zázrakem“, dbali o to, aby i oni byli stejně elegantní. Vždyť bez automobilů a patřičného oblečení se neobešla žádná významná společenská událost a později ani běžný pracovní den.
Právem obdivovanou krásu automobilů mají v režii opět jejich majitelé, to druhé sběratelka Vlaďka Dobiášová se svojí agenturou. Tentokrát se modelky objeví v originálních modelech dvacátých a třicátých let minulého století a ani tentokrát nebudou chybět skoro nevyčerpatelné zdroje ze skříní automobilistů a klubových funkcionářů pánů architektů Edvarda Rechziegla a Rudolfa Utěšila, včetně původního oblečení jejich rodin.
Připraveno je i překvapení, které určitě potvrdí propojení automobilismu a módy u příležitosti významných životních událostí. Je dobré si připomenout, že všechny modely jsou původní dobové originály, které s jejich majitelem prožily určitou část jeho života.
Na středeční akci se také podílí Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského (NPMK). Budova Pedagogické knihovny J. A. Komenského se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR. Právě zde se uskuteční ve středu 15. června od 13 do 17 hodin doprovodný vzdělávací program pro děti na téma „Buď jako Eliška!“ na podporu dopravní výuky. Jejich dospělý doprovod může absolvovat soutěžo knihu Jan Amos Komenský v kostceautorky M. Pánkové. A ještě tady bude také stánek Besip s dopravní výchovou pro děti s hravými aktivitami.
„Velmi si cením toho, že se Národní technické muzeum na této skvělé akci podílí již tradičně jako spoluorganizátor. Letošní ročník soutěže připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Právě Národní technické muzeum je instituce, které uchovává naše kulturní dědictví a spravuje a prezentuje automobilovou sbírku obsahující nejvýznamnější vozy naší automobilové historie včetně nejstaršího u nás před 125 lety vyrobeného NW Präsident.
Soutěže se každoročně zúčastní dva naše historické vozy a na sobotní dojezd do cíle připravujeme celodenní program pro veřejnost. Přijďte podpořit posádky historických vozů do cíle, zažijte atmosféru prvorepublikového závodu a fandit můžete i malým závodníkům na šlapacích autíčkách,“ říká generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček „Rallye NTM“.
Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech PedalCars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Součástí odpoledního programu na ploše před muzeem bude také stánek BESIP s programem dopravní bezpečnosti pro děti i dospělé.
Čtvrtek 16. června
6.00 Start Praha – Opletalova
7.00 Kolem Českého Brodu
7.30 Kolín
8.10 Kolem Golčova Jeníkova
9.20 Polná
10.50 Velká Bíteš
11.15 Ostrovačice, hotel D1
12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14.10 Lednice náměstí
14.50 Lanžhot státní hranice
15.35 Malacky
16.15 Cíl – Bratislavský Hrad
16.45 Bratislava, Rybné námestie
Pátek 17. června
8.30 Start Bratislava, Rybné namestie
9.00 Slovenský Grob
10.00 motokáry Dĺhá
11.00 Kaplna
11.55 Šamorín
13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18. června
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8.35 Holíč
8.50 Hodonín
11.10 Brno, Dominikánské náměstí
12.00 Velká Bíteš
13.20 Přibyslav
14.20 Chotěboř
14.40 Golčův Jeníkov
15.20 Čáslav
17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
Zdroj: Autoklub ČR
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.